• vårtulpan

Jag pillade bort skorv!

Jag hade för mig sen dottern var liten att det gick o få bort skorv. Så jag smörjde in min bebis huvud med olja och kammade bort lite skorv med en mjuk bebisborste. Det blev lite rött men försvann sen. Dan därpå (idag) satt jag med nageln och pillade bort ännu mer. Det blev rött då med.

Sen nu så läser jag att man absolut inte ska försöka pilla bort skorv för då kan de få infektioner (!). Hjälp vad har jag gjort?? Fy va klantigt!

Hur märker jag om han fått infektion?

(Jag vet nu att man ska smörja in med olja och sen borsta mjukt dan därpå, är bara orolig för infektion på hans lilla huvud!)

• Svar på tråden Jag pillade bort skorv!
  • Johanna200

oj..det har jag gjort på båda min barn massor av gånger (senast idag) Det hade jag ingen aning om....

• Mulliga mamman80

Ja pillade bort skov från mina barn oxå, de har inte mått dåligt av de inte!!!

• Riceandpeas

Jag gjorde likadant, smörjde innan och kammade sedan med en gång. Iofs har min dotter mycket hår men tror inte det spelar någon roll.Fick ingen infektion.Så tror inte du behöver oroa dig!

• Mamma och Mor

Blir det infekterat så lär du se en tydlig rodnad och eventuellt och en svullnad kring det infekterade området. Visst kan man pilla bort skorv, men då barns hud är så känslig så ska man vara väldigt försiktig när man tar bort skorven "manuellt". Ett tips är att prova salvan "Borago" som finns att köpa på apoteket. Den smörjer man på några gånger/dag i ungefär en veckas tid. Inget kammande eller pillande krävs, skorven försvinner av sig själv. Har testat salvan på vår dotter, och först då fick vi väck skorven.

~Min fina tjej - Miriam 061213~
  • minnapinna

jag pillade också bort med nageln. gick finfint.

Nora 15/7 -06
  • D med N och A

Oj, det har jag också gjort, speciellt på mellantjejen. Inget har dock hänt. Tror risken är liten faktiskt men då vet vi att man inte bör göra så då.

• högbergarna

Om det är infektion är det rodnad samt en värmeökning i området som är infekterad... inflammerat.. Men jag tror inte det e ngn fara..

• HelenR

Här har ni en bra salva mot skorv. Finns på apoteket

salicylsyrevaselin

• MammaHela

Min BVC tant säger att man ska ta bort skorven, annars kan de gå ner i pannan och bli nått läskigt exem.

Smörja med fet salva, sova, dagen efter kamma med luskam. Funkade perfekt...

mammahela.bilddagboken.se ♥ Nu är Liv här ♥
  • Maria222

så länge man mjukar upp det med olja eller liknande innan är det ingen fara. Om man pillar bort det när det sitter hårt är det ju mer att man "river" bort och då kan det ju bli som sår under på huden, vilket såklart inte är så bra. Men skulle det bli infekterat/inflammerat så kommer du se det.

Svar på tråden Jag pillade bort skorv!