• Daydreamer

Missfall efter vecka 12?

Hej

Jag har precis passerat vecka 12 men kan fortfarande inte riktigt släppa tanken om ytterligare ett missfall. Har tidigare haft 4 ma, dock innan vecka 10. Var hos läkaren idag och allt såg bra ut.

Jag vill kunna njuta av min graviditet men går mest och oroar mig dagarna i ända. Jag har gråtit floder i rädslan om att förlora det som växer så fint inom mig.

Hur stor är risken för missfall efter vecka 12? Jätte tacksam om ni vill dela med er kunskap och era erfarenheter.

• Svar på tråden Missfall efter vecka 12?
  • Eva X

Daydreamer: Jag är ingen expert på sena missfall (och hoppas jag slipper bli det), men jag vet bara att det är väldigt ovanligt. Nu vet jag också att det inte hjälper att höra det, eftersom jag också är i din sits. Efter två MA (det ena i vecka 13) och ett utomkveds är jag gravid igen och LIVRÄDD hela tiden, trots att jag nu är i vecka 16 och såg levande piggt foster i vecka 14.

Min läkare på MVC:n betonar om och om igen att om man sett fostret och det lever och är i rätt storlek efter 12 fulla veckor (12+0) så är riskerna att något går snett pyttesmå. Jag försöker klamra mig fast vid det. I eftermiddag ska vi få lyssna på hjärtljud hos BM och jag är jättenervös.

Jag håller tummarna för både dig och mig, att allt ska gå bra! Kram på dig!

• Herus

Vet hur du känner dig. Oron kommer tyvärr nog alltid att finnas där, men för varje dag, vecka, månad som går så känns det bättre. När du kan känna sparkar och rörelser så känns det mer på riktigt. Det är svårt att ta in att man faktiskt har ett liv inom sig efter så många mf.

Jag gick och gjorde många ul innan v 12 och även efter för att lugna mig. Jag hade en toppen läkare som förstog mig och jag fick tid så fort jag ringde.
    Du ska se att allt kommer gå bra, försök att njuta.
    Ett mf efter v 12 är väldigt liten risk.

Jag blev gravid igen efter min son och är nu i v 11. Ringde senast idag och fick en ul tid imorgon för att titta så den mår bra. Det känns bättre den här gången, inte lika orolig men tyvärr så har mf:en satt sina spår.

Njut nu av din mage, det kommer gå bra.

• Tittija

Hej vill peppa er
    är 42 år
    har haft 7 mf sen 2005 (Juni)
    Har nu gått in i v28
    Har fått stöd av privatläkare och gjort minst 5 vul
    Även fått progesteron vagitorer för säkerhetskull sa läkaren iom alla mina mf har haft mf innan genom åren oxå men med min första man
    Det är som föregående skrivare skrev att när man gåt över v12 och allt sett bra ut m hjärtljud och tillväxt så är chanserna minimala för mf.
    Jag oroar mig för allt annat nu när jag kommit över detta med mf tror det är rätt vanligt med sån oro när man gått igenom mf

• Thalis

TS: Visst sker mf efter v.12 har själv upplevt denna mardröm i v.18 MEN chanserna för att din bebis ska födas är 97% och det är skitbra odds tycker jag!
    Så tänk detta nästa gång du känner dig orolig !
    Lycka till

Lo tengo todo,porque casi te tengo conmigo.
Svar på tråden Missfall efter vecka 12?