• broken bones

Börjat bli rädd.. 2v kvar

Väntar första barnet, har inte varit vidare rädd att föda förrän nu.. jag har av någon anledning blivit skiträdd, dock kommer den känslan bara vissa dar.. jag har ca 2 veckor kvar till bf, det känns lite sent ute att bli rädd nu!!
    Jag vet inte vad jag är rädd för egentligen.. det är inte smärtan men jag blir rädd för sjukhuset, jag är rädd vad det är för personal den dagen jag ska föda, är livrädd för sugklocka, är rädd att jag ska svimma eller få någon slags panik. Samtidigt så känner jag mig nervös inför att föda inför min sambo, känns som jag inte kommer kunna koncentrera mig inför någon jag känner.

Är det normalt?? Jag känner inte att jag behöver tala med en aurora, det ger inget, jag vill föda egentligen men jag undrar hur jag kommer kunna hantera rädslan? det är ju inte läge att få panik, slå ihop benen och inte åka till förlossningen. Någon som känner igen sig men det gick bra sen ändå?

• Svar på tråden Börjat bli rädd.. 2v kvar
  • Gumsan07

Hej på dig!

Jag kan försäkra dig om att det är helt normala funderingar/känslor som du känner nu. Kan garantera att alla gravida som närmar sig förlossningen har dessa. Jag väntar själv mitt tredje barn (är i vecka 36) och har samma funderingar som du ändå.
    När du väl är inne på förlossningen kommer du inte att tänka på din sambo och hur det är att föda inför honom, eller vilken personal det är på förlossningen just då. Både din sambo och barnmorskan är där för dig, du och bebisen är i centrum och jag lovar att de kommer att ta hand om dig på allra bästa sätt. Säg precis det du känner, troligtvis kommer du inte riktigt att känna igen dig själv när du är i förlossningsarbetet. Man går in i sig själv. Men mitt råd är TÄNK POSITIVT! Snart har du din efterlängtade bebis i din famn och lyckan är total! Lycka till!

• broken bones

Gumsan07

Jag hoppas det är så.. Jag trodde nämligen vattnet gick för ett par dagar sedan, jag fick panik och började nästan tjuta. I och för sig är jag rädd att vattnet ska gå utan att jag har några värkar. Men det är ovanligt va?

• Emeles

Ja, det är ganska ovanligt. Men om det händer så håller de koll på dig på bb.

Klart att du är rädd! Det är (förmodligen) det mest skrämmande och smärtfyllda du någonsin gjort i livet! Men å andra sidan; det är ytterst få som inte klarar det! Skulle det gå snett under förlossningen så håller de koll på dig och bebben och du kan få ett akut kejsarsnitt. Du kommer att må lika bra efteråt, och din bebis också.

Jag tycker att det är mer onormalt att inte vara rädd överhuvudtaget!

Det kommer gå sååååå bra!

Svar på tråden Börjat bli rädd.. 2v kvar