• A 1989

så rädd!

Jag är så himla rädd för att inte få ut barnet den naturliga vägen då jag är livrädd att bebisen är för stor (4kg).
    Min mamma hade väldigt problem med att få ut sina barn alla har vägt runt 4kg.
    På pappans sida är det inte mycket bättre där alla vägt mellan 4kg-5,1kg..
    Vill absolut inte bli snittad genom att när min kusin blev snittad fick hon ett helvete och det vill jag inte uppleva (hon fick ligga kvar på sjukhuset i 4 veckor pga snittet)
    Vad krävs egentligen för att bli igångsatt?
    Från vilken vecka kan man få bli igångsatt?

• Svar på tråden så rädd!
  • RedTopaz

Prata med din barnmorska om hur rädd du är, låt dig inte bli lugnad utan kräv verkligen ett tillväxt ul på slutet, på så sätt kan de se om barnet är stort redan då och då kan de vidta åtgärder om de behöver.

Vilken vecka är du i? Är ditt sf- mått normalt?

• Tatanja

Min äldsta dotter vägde 3,9 när hon föddes o jag födde henne vaginalt. Visst, det gjorde ont men det ska det väl göra när man föder barn?
    Som inlägg ovan; ta ett tillväxtUL innan o se hur stort barnet är. Då kan KS planeras.

O tänk på att alla förlossningar och även KS är olika! Du kan aldrig jämföra med andras upplevelser eller ens med dina egna..! Jag har fött två barn och det går inte alls att jämföra dom!

• Soon2be

min son skulle inte vara så stor sa dom, men han vägde 4490! allt gick kanon och jag sprack inte ens. det kommer gå bra för dig! prata med din bm så hjälper hon dig. lycka till!

• A 1989

Tack för alla svar.. ska nog kräva tillväxt ul.. jag går in i vecka 22 i morgon..

• Headrush

Min kompis blev igångsatt 2 veckor förtidigt för att bebisen var så stor. Han vägde 4780g.

• Carroslin

Här är en till som är rädd, jag vägde 4900g och sambon 4700g vilket för mig innebär att jag kommer att klämma fram en jättebebis!

Har pratat om barnmorskan om detta och hon sa att dels ska hon hålla lite koll på Knodden och dels att det finns ingenting som tyder på att detta med stor bebisar går i arv vilket innebär att vi kan få en "normalstor" bebis ändå....

Svar på tråden så rädd!