• Anonym

Sambo hos kronofogden

Min sambo har endel gamla skulder hos kronofogden. Förra veckan var han på möte med dem och kom hem och berättade att de sagt att de kan utmäta MINA tillgångar för att betala HANS skulder! Kan detta verkligen stämma? Som sambo har man väl ingen ekonomiskt försörjningsplikt för varandra. Inte ens gifta par är väl ansvariga för varandras skulder? Blev jätteorolig då jag har både fastighet och bil..
    Tacksam för svar om någon vet hur det ligger till

• Svar på tråden Sambo hos kronofogden
  • listo

Egendom som förvärvats tillsammans är samboegendom och kan utmätas. Däremot tror jag inte att KFM kan mäta ut egendom som är DIN, så länge du kan bevisa att den ÄR din och enbart din.

Jag är extremt tålmodig, förutsatt att jag i slutändan får min egen vilja igenom
  • Anonym (sambo)

Usch. Jag hoppas att det inte är sant. Min sambo har också rätt mycket skulder hos kronofogden som är från lååååångt innan vi träffades. Jag blir skogstokig om det visar sig att de kan göra utmätning av mina tillgångar också. Även jag har en fastighet som jag köpte innan vi träffades och en bil som jag köpt under vår tid tillsammans. Jag ska väl inte straffas för att han inte betalat sina räkningar?

• Anonym

När jag höll på med mina skulder där så mätte dom allting om inte min man hade kvitto på att grejerna verkligen var hans.

• Anonym (L)

Nej, de kan inte ta något som är DITT om du kan styrka att du äger sakerna genom att tex uppvisa kvitto. Däremot kan de göra en utmätning på hans lön och räkna ihop era inkomster och därefter beräkna hur mycket han/ni ska/kan betala till KF varje månad. Och då drabbar det ju dig också även att det är han som får betala så räknar dom även med din inkomst.

• Anonym

flytta från honom för de kan  ta dina dina saker  om du inte har kvitto på att du äger det och ni inte köpt det ihop flytta från honom o men håll kontakt om du nu vill leva med honom så får han betla av sina skulder först före han sätter andra i knipa!!

• Anonym (skuldsatt)

jag hade skulder hos kronofogden och de sa när jag ringde och frågade att min sambo aldrg någonsin kan dras in i mina skulder.. inte ens vid giftemål
    nu är allt betalt och jag väntar bara på att bli prickfri...

• Åsa

Nej, du är inte ansvarig för din sambos (eller makes) skulder så konton, fastighet som inte är samboegendom etc behöver du inte bekymra dig för. Däremot utgår KF vid ev utmätning från att allt i hemmet är sambons så länge ni inte kan visa/göra troligt vad som är ditt.

• Anonym

Tack för alla svar! Inkomsten har jag förstått att de kan räkna ihop, men inte att de faktiskt kan mäta ut min egendom om jag skaffat det medan vi bott tillsammans. Att flytta ifrån honom är dock inget alternativ då vi varit tillsammans i 8 år och nu väntar vårt första barn tillsammans :)

• Anonym (J)

Det stämmer att allt som du inte kan bevisa är ditt kan utmätas för din sambos skulder. Men gemene man har ingenting hemma som är intressant ur ett utmätningsperspektiv. Har du en stor platttv, fin systemkamera, dyra smycken eller dylikt har du kanske anledning till att oroa dig, men annars kan du slappna av.

• Anonym (euhmm)

hejhej skall komma med en liten kommentar till TS du skriver att din sambo har haft ett samtal med KF och sedan dem skall göra en utmätning på din ekonomi också... men kunde dem inte komma överrens om en återbetalningsplan.. så svåra är inte KF att prata med låt din sambo prata med dem igen och sedan att dem kommer överrens om en återbetalnings plan...hoppas de löser sig..

• Anonym (J)

Anonym (euhmm) skrev 2007-10-08 16:09:13 följande:

hejhej skall komma med en liten kommentar till TS du skriver att din sambo har haft ett samtal med KF och sedan dem skall göra en utmätning på din ekonomi också... men kunde dem inte komma överrens om en återbetalningsplan.. så svåra är inte KF att prata med låt din sambo prata med dem igen och sedan att dem kommer överrens om en återbetalnings plan...hoppas de löser sig..
    Avbetalningsplan är inte ett föstahandsalternativ hos kf och kan endast beviljas om skulderna är statliga. KF får ej bevilja avbetalningsplan om skulderna är till privata företag eller privatpersoner. Personen med skulder måste även ha en fast inkomst för att en avbetalningsplan ska beviljas.
  • Anonym (euhmm)

Anonym (J) skrev 2007-10-08 17:48:50 följande:

Avbetalningsplan är inte ett föstahandsalternativ hos kf och kan endast beviljas om skulderna är statliga. KF får ej bevilja avbetalningsplan om skulderna är till privata företag eller privatpersoner. Personen med skulder måste även ha en fast inkomst för att en avbetalningsplan ska beviljas.
    Felfel jag fick en avbetalning utav. Dem o jag kom överrens om att jag skulle betala av några hundra lappar// eller så mycket jag kunde undgå varje månad så avbetalning finns visst då...
  • Anonym (euhmm)

Anonym (J) skrev 2007-10-08 17:48:50 följande:

och sedan en liten sak till man behöver inte ha fast inkomst för att dem skall godkänna en avbetalnings plan
  • Anonym (J)

Det du fick var antagligen ingen regelrätt avbetalningsplan utan frivillig betalning. När en person inte har några kända inkomster eller inte tillräckligt med inkomst så att man kan ta något genom utmätning av lön och utredning om tillgångar är avslutad, får personen naturligtvis göra frivilliga inbetalningar. Vid avbetalningsplan bestäms en speciell summa som personen måste betala varje månad under en viss tid.
    För att kf ska kunna bevilja en avbetalningsplan så är huvudregeln att personen måste ha fast inkomst och att avbetalningen inte ska vara lägre än vad man hade kunnat ta via löneutmätning, men visst, det finns omständigheter som kan göra att man går ifrån den regeln. Men uppfyller man inte dessa kriterier så ska man inte alls vara så säker på att man kan få en avbetalningsplan.

• Marre1983

hejhej Om man säger att det är ett par som bor ihopa o den ena har ett egetföretag och har en egen inkomst och den andra parten har en skuld hos eroch denna personen inte kan betala tillbaka sin skuld. Hur gör man då??

Har personen i fråga ingen egen inkomst då kan man inte lägga något krav påatt sambon skall betala. Men om personen med skuld har en inkomst då läggerman ihop bägges inkomst och räknar ut den gemensamma inkomsten och utgifterna, därefter sker det en proportionering odh utefter den ser man dåom personen med skulden har något utrymme i sin inkomst för att vi skallkunna lägga ett beslut i dennes inkomst. Man kan även göra en förrättning ideras gemensamma bostad för att se efter om det finns något avutmätningsbart värde till täckande av skulden. Och man kan även kolla uppom det finns banktillgodohavande som går att utmäta...

• Anonym

min sambo har oxå skulder hos fogden..eller hade...men dom gjorde en löne utmätning och dom räknade med min inkomst..det blev inget just då för jag var mammaledig..å tog inte ut så mångga dagar så skrev att jag fick ut mindre åengar än vad jag behövde egentligen...
    min sambo har fortfarande skulder..men jag har ringt alla inkasso och bett dom dra tillbaka det från fogden och gjort upp avbetalningar med dom..blir betydligt billigare och han blir av med pricken fortare!
    jag äger en villas oxå..men domtar inget sånt ominte skulderna är JÄTTE mkt...min sambo har typ 200,000 i skulder men på den summan skulle dom inte röra våran villa eller liknande!
    vi kunde inte göra avbetalning med fogden pga av att det mesta är skadestånd...så löneutmätning var det enda som gick att göra..och i dagsläget skulle dom nog ta 7-8000 i månaden...

• Marre1983
    Marre1983 skrev 2007-11-11 01:19:01 följande:
    hejhej Om man säger att det är ett par som bor ihopa o den ena har ett egetföretag och har en egen inkomst och den andra parten har en skuld hos eroch denna personen inte kan betala tillbaka sin skuld. Hur gör man då??Har personen i fråga ingen egen inkomst då kan man inte lägga något krav påatt sambon skall betala. Men om personen med skuld har en inkomst då läggerman ihop bägges inkomst och räknar ut den gemensamma inkomsten och utgifterna, därefter sker det en proportionering odh utefter den ser man dåom personen med skulden har något utrymme i sin inkomst för att vi skallkunna lägga ett beslut i dennes inkomst. Man kan även göra en förrättning ideras gemensamma bostad för att se efter om det finns något avutmätningsbart värde till täckande av skulden. Och man kan även kolla uppom det finns banktillgodohavande som går att utmäta...
    Det fick jag ifrån KF för jag frågade dem
Svar på tråden Sambo hos kronofogden