• Idaz

Vilket kött till fondue??

Tänkte mig foundue till middag, men vilket kööt ska man använda??
    Tror Ni man kan använda "grytbitar av skinka"?

Förändra sig kan ingen- men bättra sig kan alla:) av Ernst von Feuchtersleben
  • Svar på tråden Vilket kött till fondue??
  • ellenagnes

Jag skulle tro att fläsk eller skinka blir böäst. Tar inte så långt tid att få färdig. Köttet ska väl marineras länge, Är det inte så?

• pajas01

jag brukar ta lite olika allt från fläskfilé till någon form av nötkött.. ju finare kött desto godare anser jag

• SVejsan

Nötkött och fläskfile blir bra...

Nötkött (biff,file, rostas osv) för att det inte är så viktigt att det blir "genomstekt"
    Fläskfile för att det inte är segt...

Grytbitar är avsett för att koka länge för att bli möra..

Man brukar inte marinera fonduekött däremot så är det kryddiga såser som man förgyller med...
    Vill man att det skall ta smak av fonduen så kanske man inte kör i olja uten tex rödvin, buljong eller dyl...

(Alla fall är det vår erfarenhet av fondue , är 60-talist = provat på detta ett antal gånger under 70 - talet , fonduens glansperiod...)

• annca

Filé, ja, för det är mört som sagt. Fläsk, ox-, lamm-, kalv, kyckling-...
    Biff är på gränsen, men entrecote funkar bra. Lövbiff är OK, liksom skinkschnizel, men de kan bli lite torra.
    Grytbitar funkar inte alls. Hårda och sega.
    Räkor och bläckfiskringar funkar också toppen om man vill prova något mer annolunda!

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Zaria

Vi har bara tagit Filé...ox och fläsk.
    Grytbitar låter som att de kan bli världigt hårda men jag vet inte. Man kokar dem ju väldigt länge när man gör gryta på dem och Fondue går ju väldigt fort att "laga till"

• Idaz
    ellenagnes skrev 2007-10-05 12:16:55 följande:
    Jag är oskuld på fondue. Kanske skulle pröva
    Hihi, jag har aldrig prövat jag heller.
    Men grytbitarna går bort så det får bli affären för mig:)
    Förändra sig kan ingen- men bättra sig kan alla:) av Ernst von Feuchtersleben
  • SVejsan

Vad skall du ha till...
    Gaucamole
    Salsa
    Bearnaisesås
    (Kalla såser finns det att köpa i pulver)
    Även vissa dippsåser funkar
    Gräddfil med en stark Thaisweetchilisås i )
    Kom ihåg att göra en potatisgratäng eller liknande så ni blir mätta...

För fondue är som kräftor , Festligt!, Gott, men mycket jobb

Tips i övrigt:
    Kom ihåg att inte överfylla brännaren (om ni kör oljebrännare)... Bättrre att ha lite säkerhetsmarginal...
    Ett grytunderlägg är också bra under brännaren..
    Börja och värm fonduegrytan på spisen och ställ över den på brännaren först när det blivit varmt...

• SVejsan

Ovanstående är alltså om man har "fondue set" av traditionellt snitt...

Och förresten köp gärna till några uppträdnings-"spett" så finns chansen att mättnadskänslan hinner ikapp hungerkänslorna

• annca

Tillbehörstips: Aioli, Tzatziki, Hoi-sinsås, Teriyakisås

Andra goda saker att "fundua":
    Hela små lökar
    marinerade vitlöksklyftor
    blomkålsbuketter
    paprikaklyftor
    hela småchampinjoner
    förkokta potatisklyftor
    minimajs

Tips: Kör hellre med vitlkösbröd, foccachia, lantbröd eller liknande till än potatis. Passar mycket bättre att äta till plockmat som fondue ändå är!

Vi brukar köra med spritbrännare, men det gäller samma sak där: Överfyll inte! Och ha gärna ett grytunderlägg under, och en plåtbricka för säkerhets skull!

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • tingelingelingan

vi brukar alltid göra ostfondue istället föf vanlig i olja.
    men då brukar vi ju "doppar" färdigt grillat kött,
    och en massa grönsaker och bröd

• SVejsan

"Vi brukar köra med spritbrännare, men det gäller samma sak där: Överfyll inte! Och ha gärna ett grytunderlägg under, och en plåtbricka för säkerhets skull"
    Vi också... det var en "slip of the tongue" bara...

• SVejsan

"Tips: Kör hellre med vitlkösbröd, foccachia, lantbröd eller liknande till än potatis. Passar mycket bättre att äta till plockmat som fondue ändå är!"

Nehe... hur kan du säga så

DVS du bör ha ett mättande tillbehör , välj vad du tycker skulle passa... (vi tycker gratäng passar och annca tycker bröd

Svar på tråden Vilket kött till fondue??