• Kattöga

Plan 6 på Danderyds?

Jag pratade med min MVC-barnmorska om att jag oroar mig för förlossningen, och då jag kommer att föda på Danderyds sjukhus föreslog hon att jag skulle föda på Plan 6.

Jag fick en liten lapp där det står att "detta projekt går i korthet ut på att erbjuda föräldraparen att ha personal närvarande på rummet under hela förlossningen". Och det låter ju bra.
    Jag/vi blev lämnade ensamma under nästan hela förlossningen förra gången (vi blev inte ens riktigt inskrivna, ingen kollade min förlossningsplan, ingen gjorde CTG, ingen kollade hur jag mådde etc. Vi blev bara instoppade på ett rum, och så gick de.), det var bara en BM med under de sista 8 minutrarna - och jag tyckte det var hemskt, jag var så himla rädd och kände mig så utelämnad.

Någon som har erfarenhet av Plan 6, eller hört något om det?

• Svar på tråden Plan 6 på Danderyds?
  • Mondino

Japp, vi födde på plan 6 och dom var verkligen omhändertagande och skönt att ha nån personal till hands hela tiden. Undersökning har visat att förlossningarna i genomsnitt blir 2 timmar kortare med Dublinmetoden. Och dom har en ungefärlig gräns att en förlossning inte ska ta mer än 12 timmar från att man blir inskriven. jag tycker det är jättebra. Ingen tjänar på att ligga timme ut och timme in och trötta ut både mamma och barn. Jag rekommenderar dig verkligen att föda på DS plan 6.

• Nätsurfaren

intressant. fick också rek. från min läkare att föda på plan 6...jag ska prata med min bm på måndag, så får vi se vad hon säger om det! skrev lite om det tidigare i mitt inlägg "det närmar sig...hjälp" och där gav en mig ett tips på artikel. gå in och läs den...det var inte så positivt dock! jag har fortfarande svårt att bestämma mig!

• selma76

Här är en till som känner sig osäker på "Dublinmetoden". Verkar skönt med stödet men är det inte lite forcerat att det hela ska ta runt 12 timmar? (BF 5:e okt....)Hjälp!

• Mondino

Nej, jag tror inte man ska se det som forcerat, det är oerhört viktigt att mammans krafter inte tar slut och det är konstaterat att om förlossningen blir ett långdragande så slutar det tyvärr ofta i kejsarsnitt, vilket självklart inte är det bästa för mamma och barn. Sen ibland finns det ju omständigheter när det blir akuta problem så snitt är enda utvägen (jag har fött första med snitt och sen 2 vaginala förlossningar). Tror man säger att en genomsnittsförlossning är ca 8 timmar. Och tro mig, när du har legat där 12 timmar kommer du definitivt känna dig klar med barnafödande

• Kattöga

Det låter ju oerhört positivt att personal finns närvarande hela tiden om man vill.

Men.
    Det som får mig att känna mig något skeptisk är att jag hörde idag från min BM att de alltid tar hål på hinnorna när man kommer in. Jag vet inte om det känns bra att de lägger sig i det naturliga förloppet, redan från början.

Egentligen borde jag kanske inte bekymra mig om det, för min förra förlossning startade med vattenavgång (inga värkar innan), fick kraftiga värkar omedelbart och sedan kom barnet efter knappt 2 timmar.

Kan man kräva att de avvaktar med att ta hål?
    Och vad hittar de på sedan under förlossningen? Värkstimulerande vid minsta paus i värkarna, eller avvaktar de och ser om det kommer igång av sig själv?

• spån Mona

Har oxå hört så mycket om Plan 6 och BM rekomenderade "Dublin metoden" varmt. Men när man läser om det på DS hemsida så står det att det är projekt för 2007, slutar det alltså sen? Har BF 2jan08.....

Svar på tråden Plan 6 på Danderyds?