Censur, kommentera gärna!!!
Hej.
I mitt jobb har jag under hälften av mitt arbetsverksamma liv min bostad ombord. Nyligen fick vi internet ombord, något som uppskattas väldeliga. Det finns två nätverk ombord, ett för dom verktyg som behövs för yrkesutövningen och ett fritidsnätverk som är till för besättningens välmående. Det är fritidsnätverket som berörs i vidare text.
Så kommer dråpslaget, det begränsas. Ok, det är en fin tanke att hindra spridning av tex porr och nasistisk propaganda, men till vilket pris. Inte skall väll själva andemeningen i demokratins grundstenar äventyras, andemeningen i tryckfrihetsförordningen och ytrandefrihetsgrundlagen är ju just emot begränsning av informationsflöde, och dessa två bör väll fungera som fasit för vad hållning att ha i den frågan.
Inte skall väll en arbetsgivare välja vad som är den enskilde arbetstagarens åsikt, eller var och hur han/hon väljer att förskansa sig denna. Det är ju att omyndigförklara vuxna människor, myndig person skall väll ändån kunna fritt välja vad information som är av intresse samt var att finna denna.
Det blir litet extra klurit att klaga, då det inte är ett självklart privilegium för folket ombord, utan en trivselgrej som rederiet bjuder på.
Mina internet vanor i ämnen som kan uppfattas störande är tämligen ringa.
Vad hadde ni gjort i denna situation?
Kommentera gärna!
Tack på förhand!!! / G