Hur är det att få barn när man är 19/20 ekonomiskt osv?
Är bara nyfiken :)
Är bara nyfiken :)
Det är väl ganska individuellt. Vissa 20åringar har jobb, andra inte?
Beror ju helt på hur man lever då.
Vi hade ekonomi, bostad och allt sånt ordnat iaf.
Har du ett jobb så får du ersättning från försäkringskassan som e beräknad på din inkomst. E du arbetslös el liknande så får man 180 kr/dag. O det blir man inte rik på men man klarar sig. Ja rekomenderar att jobba upp en SGI (sjukpenninggrundande inkomst) innan du skaffar barn. Lycka till
Jag var 20 när dottern föddes.
Arbetslös men hade jobbat så jag hade en bra SGI och därmed får en bra Föräldrapenning. Har sambo, bil, bostad... Ordnat och ett underbart liv
Jag var 20 och hade fast anställning så för mig var det inga problem - även om jag var ensamstående med min son så hade jag ekonomi så jag klarade mig o fick till o med pengar över också..
jag va 19år när jag fick min dotter o hade tagit studenten i maj o hon é född i sept men fick ett bra betallt sommarjobb under juni-aug så min föräldrapening häöjdes lite för det.
hade en egen lägenhet.
och fick lite hjälp av försäkringskassan med bostadsbidrag så jag har klara mig bra..
Min dotters pappa flyttade in hos oss när min dotter va 8mån o vi fick en större lägenhet.
Tror att man lär sig leva på det man har osv.
Jag var nitton när jag fick min son. Började skolan ett år tidigare än alla andra, så jag hade gått ut gymnasiet. Hade jobb när jag blev gravid, men inte när jag fick min första son. Fick ändå inte lägsta fp, utan grundat på det jag hade jobbat tidigare. Är man ensam kan det väl vara tufft ekonomiskt, men min sambo hade väldigt bra betalt jobb istället.
Klarar sig gör man nog alltid med det man har, men det är väl alltid att rekommendera att båda har jobb innan man skaffar barn.
Dessutom är väl inte alla nittonåringar mogna för att skaffa barn heller, men det där är något man brukar känna själv.
Är 20 år, både jag och sambon har fast anställning. 2 bilar och 1 motorcykel. Bor rätt stort (flyttade från våran 5a till ett parhus med 3 rum i lördags, så känns lite litet, men skönt med gräsmatta och slippa lägenhetskänslan). Har hund och lever nog som vilken familj som helst. Vårt första barn är beräknat till 080201
jag är 20 och ska ha barn 6 mars, har gått ut gymnasiet men läser en KY utbildning på två år, jobbade hela sommaren och jobbar nu minst två helger i månaden, någon som vet om jag ändå kommer få lägsta FP?
tycker det känns så tråkigt att få 180 kr/dag när jag jobbar så mycket jag kan och orkar.
Sambon tjänar 25000 i månaden så vi skulle ju inte gå under om jag fick lägsta men det är alltid skönt med egna pengar.
Annars bor vi i en fyra med två katter och äger två bilar, precis som vilken annan familj som!
Det är nog så himla olika!!
När jag var 19 läste jag gymnasiet och fick studiebidrag på 950kr. Jobbade dock på sidan av så det gick runt. Hade precis blivit ensamstående men hade en lägenhet med mycket billig hyra och en hel del sparade pengar etc. Jag hade kunnat jobba men kände att det vore skönt att bli färdig med gymnasiet så jag kunde börja på högskolan nån gång.
Sen fyllde jag 20 och började på högskolan, "fick" jag ju helt plötsligt 8000kr från CSN. Gjorde rätt stor skillnad med underhållsbidrag och barnbidrag på det.