Delat ansvar i en familj
Suck ! Är världens ledsnaste just nu fast också förvirrad och lite arg.... Tror inte att det finns några rätt eller fel... men kanske andra erfarenheter?
...ska försöka att vara objektiv...
...jag har en son på nio år. Han bor varannan vecka hos mig och varannan hos sin pappa. Jag och sonens pappa har en jättebra relation. Det är aldrig några bekymmer med att byta dagar, ställa upp om någon är sjuk eller så.
...träffade nån jag gillade (gillar ) väldigt mycket. Efter ett år tillsammans bestämde vi oss för att flytta ihop. Han och sonen hade inga problem att komma överens - men inte heller så att de aktivt umgicks heller....
Sedan dess har vi grälat och "gjort slut" typ 10 gånger om året... (vi har bott ihop i ca två år) varje gång handlar det om samma sak : Jag tycker att han känns mer som en inneboende än en i familjen. Han kommer och går som han vill... har han inga andra aktiviteter inplanerade så är han hemma hos mig och sonen.
Jag säger inte att han inte hjälper till... ber jag om något som: kan inte du gå ut med hunden, så gör han det.... känner han för att handla eller laga mat - så gör han det...
Men jag vill ju ha en vardag tillsammans. Jag vill ha en medvuxen som delar ansvaret för den här familjen med mig. Nu hämtar jag på fritids, lagar middag, läser läxor, tvättar, stryker, städar, administrerar gemensamma räkningar och går ut med hunden... och nej - det är inte för mycket! Jag kan visst göra det själv : MEN - det känns inte rättvist! Fast kan ju inte argumentera emot att det är min son och min hund.....
Nu har vi bestämt oss för att separera... för jag ställde kravet att han tar ansvar för i alla fall några aktiviteter... inte bara utför dem i mån av tid... han vägrade... sa att han kunde ta ansvar för att utföra aktiviteter när det inte krockar med något annat. För eftersom han inte har barn och hund så har han rätt till frihet...
..så nu är jag hopplöst ledsen för att det hela gick åt skogen - arg på mig själv för att vi inte pratade om det här INNAN vi flyttade ihop... Har fått hör att jag är ett själviskt kontroll freak som inte vill unna honom något... kanske? Börjar bli osäker...
Någom som har lust att kommentera?