• valentina67

Missfallsutredning-hur går det till, erfaneheter?

Finns det någon med erfarenhet av missfallsutredning här? Vi ska påbörja en och undrar mycket hur det går till hur ni upplevde det och hur länge det tar att få svar?

• Svar på tråden Missfallsutredning-hur går det till, erfaneheter?
  • Cia o krabaten

Jag gjorde det 29/8.
    Det visade sig vara ett blodprov var på mig och maken, ett Vul för att kolla att allt såg bra ut (Fast det hade de redan sett vid tidigare vul)
    Väntar fortfarande svar, skulle dröja ca 4v och det är ju nu.
    Vet andra som gått vidare med långt fler och ingående prover, men det lät det inte som om min läkare skulle göra...

4mf nu efter en lyckad grav -05.

• Kängu

Missfallsutredningar varierar väldigt mycket i omfattning och engagemang från läkarens sida. Det är min erfaraneht efter att ha besökt några gynekologer.

Har besökt två stycken som verkar veta vad de håller på med och inte ser upprepade missfall som nåt konstigt man inte vet mycket om och inte vill ta tag i...
    Dr Christianssen (Köpenhamn)och Dr Björk (Lucinakliniken i Stockholm)

Mitt råd är att inte nöja dig med att besöka en, om den läkaren verkar oinsatt och oengagerad.

Oftast hittar man inga fel, men å andra sidan kanske det beror på hur mycket man testar och kontrollerar.

Förlåt mitt pessimistiska inlägg.

Lycka till!

önskar Kängu som fick en pojke efter 3 missfall.

• gravity

Jag ska precis påbörja en. Det som ingår är koagulations- och immunologisk provtagning (dvs blodprover), och det verkar som att det tar några veckor att få svar. Är också intresserad av att höra vad andra har för erfarenheter!

• Copy Cat

Jag fick också ta dessa prover vid missfallsutredningen. Jag stod på mig lite extra så att både jag och min man fick ta blodprov för att se om vi har några kromosomfel. Läkaren var ganska oengagerad och sa bara "om provsvaren inte visar något avvikande eller fel så kan vi ingenting göra för dig. Det är då upp till dig och din man att avgöra om ni vill försöka igen". Jag förhörde mig även om Progesteron (gulkroppshormonet) men han mer eller mindre bara fnös åt detta och upplyste mig om att använda Progesteron för att förhindra missfall bara var missvisande och fungerade inte alls.... Jag tycker mig läsa om en hel del kvinnor som blivit hjälpt. Jag får kanske hitta en annan läkare som är något mer engagerad än denne?

Kanske ska tillägga att jag bor i Skåne regionen.

Lycka till alla!!

• StoraD

hej, jag har börjat en mf-utredning och gjort kromosomprovet bara, men ska fortsätta nu i månadsskiftet. Min gyn misstänkte att mina mf kunde bero på att gulkroppshormonet inte producerades som det skulle, så jag fick pergo för att det stimulerar visst gulkroppen (och inte bara ÄL). jag har testat det nu i 2 mån utan resultat så nu ska vi gå vidare.

jag går i Malmö!

Lycka till med din utredning!

• StoraD

hur har det gått TS? och Cia:  har du fått dina provsvar än?

• annicka67

Vet ni om spermaprov ska ingå i en missfallsutredning? Min man har inte lämnat något sådant varken nu eller tidigare. Vi har ett gemensamt biologiskt barn på två år men dock...

• annicka67

Jag har fått tips här på FL att vända mig till Lucinakliniken på Värmdö där läkaren ska vara bra på missfallsutredningar. kan jag göra det fast jag har gjort en någon anna stans först? Pris...?

Svar på tråden Missfallsutredning-hur går det till, erfaneheter?