• MamaKajsa

uppdelad skolgymnastik

mina barn går i sexårs resp i ettan. Dom grupperna har gymnastik ihop men killarna har för sig och tjejerna för sig.
    Jag gillar verkligen inte idén att man inte har gymnastik ihop, men jag känner att mina argument inte togs på allvar av fröknarna när vi hade föräldramötet.....det var ju så bra att ha gympa isär när hon var barn var frökens argument.
    Hur är det på era barns skola?
    Hur ska jag argumentera för min sak? eller är jag bara löjlig? Vad tycker du?

Max, Hugo, Leo, Axels mamma.
  • Svar på tråden uppdelad skolgymnastik
  • Tatta

I min dotters klass är det så (6:års och nu 1:an), och vi har fått förklarat att flickor och pojkar har lite olika "behov" när de är lite mindre. Pojkar har också ofta mer "erfarenhet" av idrott/sport. Tycker det är helt ok. Men när de kommer upp i 2-3:an tycker jag nog att de kan ha ihop.

Skall även tillägga, innan jag blir påhoppad, att jag tycker visst att tjejer och killar inte skall skiljas åt och behandlas olika egentligen, men jag litar på skolans omdöme och min dotter älskar verkligen idrotten.

• violis

Har aldrig hört att man delat på så små barn men när jag själv gick i skolan (på typ stenåldernSkrattande) hade vi uppdelad gympa på högstadiet..hade bara gem då det var dans på schemat! Och i den åldern var det jätteskönt att slippa killarna lite (framför allt då vi skulle jogga och killarna fick springa långa varvet och vi det kortaOskyldig)

Jag har även jobbat på fritids och då haft hand om gympan för 6-7 åringarna killar och tjejer tillsammans och tycker att i de åldrarna funkar det aldeles utmärkt tillsammans.
    Det beror ju på lärarna hur mycket man låter killarna(oftast) styra,utvecklings mässigt har ju inte killarna dragit ifrån ännu så de kan ju fortfarande "tävla" på lika vilkor.

• Etnica

Gud vad löjligt att ha skilda grupper. När jag gick i 1-3 klass (mitten av 80-talet) så hade vi tom gemensamt dusch/omklädningsrum.

• susye

mina bar alltid haft ihop båda könen
    jämställdhet heter det

• MamaKajsa

ja, visst är det knepigt. Känns som att det går rakt emot all modern forskning som finns. Det öppnas genus-dagis där man inte ska ta hänsyn till kön alls osv osv....men på vår skola tycker man att pojkar "kör så hårt". Men hallå.....säg till som att ta det lugnare. Passa på att lära dom att man ska visa varandra hänsyn. Nä fy, jag blir blir bara ännu mer irriterad när jag tänker på det.

• susye
    MamaKajsa skrev 2007-09-26 19:06:15 följande:
    ja, visst är det knepigt. Känns som att det går rakt emot all modern forskning som finns. Det öppnas genus-dagis där man inte ska ta hänsyn till kön alls osv osv....men på vår skola tycker man att pojkar "kör så hårt". Men hallå.....säg till som att ta det lugnare. Passa på att lära dom att man ska visa varandra hänsyn. Nä fy, jag blir blir bara ännu mer irriterad när jag tänker på det.
    ja mwen precis det handlar ju om en fostran att ta hänssyn till varandra så jag skulle aldrig köpa det argumentet
  • Linda1976

Låter jättekonstigt! Aldrig hört, och aldrig varit med om.... det spär ju bara på att flickor är spröda och sköra och pojkar buffliga.

Nä, att ha en gympa som passar alla är väl snarare en bra utmaning för enkelspåriga gympalärare.

Linda, faktafanatiker, språkpolis och vardagsglamourberoende.
  • susye

har du pratat med rektorn på skolan om detta?

• susye

• MamaKajsa
    susye skrev 2007-09-26 19:12:04 följande:
    nej det har jag inte. Jag känner med mera kraftiga argument för min sak, som jag hoppas få fler idéer på här, så ska jag ta ett snack med fröken igen. Så fort jag sa nåt om det sa dom: "Ja, inget är ju etsat i sten ännu, vi ska utvärdera om några veckor"
  • Pirum

Jag kan tycka att det är en god idé om man gör något vettigt av det. Tex att tjejer får öva på att skjuta på mål och vara lite offensiva och killar på att passa och samarbeta.

• Mariarv78

Har erfarenhet av detta eftersom jag själv är lärare. Måste säga att det är både och... det beror på VAD man gör av situationen. Flickor behöver kanske mer tid att ta för sig mer, flickorna är kanske mer trygg i sin roll om de får ha idrott i en grupp med bara flickor. Man skapar på lång sikt starkare individer?
    Pojkarna behöver kanske mer utrymme och får på så sätt det när de har idrott i en pojkgrupp, det blir kanske automatiskt mer "idrott" eftersom pojkar ofta är mer fysiska än flickor i den åldern? Nu är det ju väldigt individuellt såklart, många flickor är idottsflickor och många pojkar är inte så intresserade av idrott... Men om man ska ha sådana här grupper i gympa så bör man på skolan tänka efter VARFÖR och till vilken nytta, att man verkligen ser igenom verksamheten och dess fördelar/nackdelar. Man måste såklart se till att följa styrdokumenten och se till att målen uppnås, och om denna metod fungerar, så varför inte? Jag köper inget av förslagen, jag tycker att idrotten ska vara till för att ha roligt och att röra på sig fyskiskt! Det handlar inte om liv & död, vinna eller förora...

• äppelmos

När jag i låg/mellanstadiet (1993-1999) hade vi gympa tillsammans.
    I högstadiet (2000-2003) hade tjejer och killar för sig.
    min åsikt är att ibland kunde det vara skönt att slippa killarna (man behövde inte känna sig åtsidansatt när killarna tog för sig) men samtidigt var det tråkigt för båda grupperna tror jag. killarna spelade bara fotboll medans vi tjejer fick pröva allt från bollsport, arobic, styrketräning, boxning mm...
    Hade jag fått välja hade jag velat ha gympan tillsammans!
    i gymnasiumet hade vi gympa tillsammans vilket var bra!

kan tillägga att i högstadiet hade vi gympa med killarna 1 ggr per termin - dans... vilket var roligt! (både dansen och att vara hela klassen)

• Sandriz

när jag gick i femman så hade vi idrott killar och tjejer var för sig en gång i vekcna och tillsammans den andra gånger. (idrott två gånger i veckan alltså.) och jag måste säga att det var mycket mycket skönare att ha idrott var för sig, för killarna är ofta så mycket brutalare, elakare osv. när dfet kommer till idrott att inte ens de tuffa tjejerna vågar sticka ut och vara duktiga...

• AlexMamma

Tycker det låter lite som stenåldern. Nu har ja inga egna barn som går i skolan men när gick i skolan så hade vi inte delad idrott, varför ska man ha det?
    Barnen ska väl bli undervisade på samma sätt oavsett vad de är för kön.

Svar på tråden uppdelad skolgymnastik