Har erfarenhet av detta eftersom jag själv är lärare. Måste säga att det är både och... det beror på VAD man gör av situationen. Flickor behöver kanske mer tid att ta för sig mer, flickorna är kanske mer trygg i sin roll om de får ha idrott i en grupp med bara flickor. Man skapar på lång sikt starkare individer?
Pojkarna behöver kanske mer utrymme och får på så sätt det när de har idrott i en pojkgrupp, det blir kanske automatiskt mer "idrott" eftersom pojkar ofta är mer fysiska än flickor i den åldern? Nu är det ju väldigt individuellt såklart, många flickor är idottsflickor och många pojkar är inte så intresserade av idrott... Men om man ska ha sådana här grupper i gympa så bör man på skolan tänka efter VARFÖR och till vilken nytta, att man verkligen ser igenom verksamheten och dess fördelar/nackdelar. Man måste såklart se till att följa styrdokumenten och se till att målen uppnås, och om denna metod fungerar, så varför inte? Jag köper inget av förslagen, jag tycker att idrotten ska vara till för att ha roligt och att röra på sig fyskiskt! Det handlar inte om liv & död, vinna eller förora...