• mamsen88

hur svårt är det igentligen få igenom en adoption?

hej jag undar lite hur det är för er som har adopterat är det svårt? min mamma har fått cancer och har blivit steril men hon har barn sen tidigare men vill gärna hjälpa en liten flicka. men problemet är nu då att hon har ett 10 årigt gammalt missbruk tror ni att det påverkar hon ska på möte denna månaden men tror ni att hon har ngn chans? tack på förhand

• Svar på tråden hur svårt är det igentligen få igenom en adoption?
  • skruttigumman

Hej!

För det förstta kan man inte "välja" vilket barn man ska adoptera, man väljer land utifrån de krav länerna ställer på adoptivföräldrar( dessa krav kan vara ålder, inga barn sedan tidigare, sterlitetsintyg mm)sedan väljer länderna föräldrarna. För det andra så är det idag långa väntetider och ganska svårt för ensamstående att adoptera, dessutom måste man vara fullt frisk, vet inte hur länge sedan det var som din mamma hade canser men det bör ha gått minst 5 år innan man kan adoptera (vanligen). Har hon missbrukat och slutat för tio år sedan eller har hon ett aktivt missbruk sedan tio år? I vilket fall som så lär det nog bli MYCKET svårt om inte omöjligt för din mamma att adoptera ett barn. Hoppas att du fått svar på det som du funderade över!

• mamsen88

hon har missbrukat för tio år sedan och det ska inte påverka nu tycker man ju! och när dom ringde från adoptions center så frågade dom villket kön hon helst skulle vilja ha men att man inte kunde bestämma det sj.. så hon har inget krav på kön hon vill bara hjälpa ett barn som har det svårt oavsett om man inte har det helt perfekt och tjänar 30 000 i månaden kan barnet få det bättre än att sitta och inte få ngn mat eller varma kläder??!!!

• smurfan2

Dessvärre måste jag säga att det låter som om din mor har fel motiv till att vilja adoptera om hon gör det för att "hjälpa ett barn som har det svårt". Om hon inte tänker adoptera ett barn på, säg, över fem år eller med ett allvarligt handikapp så tar hon bara upp plats i kön för andra som vill adoptera. Små, friska barn får föräldrar, det är jättelång kö för att adoptera dessa. Motiv som välgörenhet är fel anledning och grund för avslag, vill man hjälpa ett barn är det bättre att skaffa ett fadderbarn.

Dessutom tror jag att det kan bli mycket svårt att få adoptera om man har missbrukarbakgrund. När det gäller adoption så är det föräldrar som väljs ut till barn och inte barn till föräldrar.

• mamsen88

hon kan gärna ta ett barn som är äldre än 3 år och yngre med jag fattar inte vrf alla är så himla negativa har ni problem med att ngn som har missbrukat vill ha ett barn eller vad är problemet.???

• Cerdrica

Men din mamma vill inte ha ett barn, hon vill rädda ett barn och det är inte ett skäl man får godkänt för när man ansöker om adoption. Inget barn ska någonsin behöva känna tacksamhet mot sina föräldrar, barn ska få föräldrar för att föräldrarna önskar BARN. Din mamma kanske kan fokusera på de barn hon har och sin lille dotterdotter och vill hon göra något för barn som svälter finns det fadderbarn och andra projekt man kan stötta ekonomiskt.

När det gäller din mammas missbrukarhistoria så är det möjligt att hon är ur det nu och rent tekniskt sett skulle kunna ta hand om ett barn men det är något som först svenska myndigheter måste ta ställning till vid en grundlig hemutredning. Hon kan ringa familjerätten i er kommun för att få information om hur det går till. Om hon skulle få godkänt på hemutredningen återstår problemet att hitta ett land som vill adoptera bort ett barn till en ensamstående före detta missbrukare... Lär bli mycket, mycket svårt i dagens läge. Det finns nämligen långt fler adoptivföräldrar än barn som är tillgängliga för adoption just nu och man får vänta i flera år. Väntetiden för singlar är ännu längre och helt krasst kan man ju säga så att när länderna kan välja så står väl inte en före detta missbrukare så högt upp på deras önskelista.

• Kalinka

Jag kan inte uttala mig om vad hemutredaren kommer att säga, men jag vet fd missbrukare som har fått nej till IVF (som är mycket lättare att få göra, man gör en mycket mindre intervju för det). Helt enkelt därför att det är i princip omöjligt att avgöra om person fråga verkligen är ren. Missbrukare kan dölja sitt missbruk och manipulera sin omgivning, så att inte ens personens kurator, behandlingassistent eller läkare kan säga säkert om han/hon fortfarande missbrukar. Då förstår du kanske hur svårt det är för en hemutredare att uttala sig om det. Och att en bra hemutredare inte utsätter ett barn för en potentiell missbrukssituation.

Jag har absolut ingenting mot missbrukare, eller din mamma. Jag ser bara barnets synvinkel i det här.

• challis77

Jag tycker att din mamma skall sätta sig ned och läsa på de olika adoptionssajterna, tex www.adoptionscentrum.se www.bfa.se osv och sen bilda sig en egen uppfattning om hon vill fortsätta eller inte. Din mamma kasne tänker att det är som det var på 70-talet att adoptera? Då kostade det ca 5000kr och de flesta fick åka till flygplatsen och hämta en bebis. Så var de för de jag vet i alla fall som adopterade då... Nu är det ju helt annorlunda. Om hon sen vill gå vidare med adoption så kan hon ju anmäla sig till en föräldrautbildning för att få ännu mera "kött på benen". När jag har haft frågor har jag ringt de olika organisationerna och de har varit hjälpsamma och svarat i den mån de kan, det kan din mamma också göra. Ingen här inne kan ju bedömma om din mamma är "lämplig" eller inte som adoptivmamma, det är ju bara personliga åsikter. Jag förstår om du tar illa upp av de "hårda" svar du fått tidigare, men jag tror ingen här menar att klanka ned på din mamma, man ser bara till barnets bästa och tänker generellt på orden "tidigare missbrukare" som ju inte klingar så bra... Men som sagt, låt din mamma läsa mer om adoptioner och om hon väljer att gå vidare så får en hemutredare ta ställning till om hon anses lämplig eller inte. Som för oss alla andra!

• mammatillvictor

Får jag fråga hur gammal din mamma är?

• mamsen88

hon är 38 år och är inte ensamstående utan lever ihop med en sambo som är adopterad från indien och dom skulle tycka det va kul att hjäla ngn annnan rfån samma ställe och hon vill visst ha ett barn inte hjälpa, ett om ni vil veta så hade hon en liten baby i magen när hon fick reda på att hon hade bröst cancer och fick göra abort i v.16 och nu kan hon aldrig mer bli gravid

• mammatillvictor
    mamsen88 skrev 2007-09-27 16:49:23 följande:
    hon är 38 år och är inte ensamstående utan lever ihop med en sambo som är adopterad från indien och dom skulle tycka det va kul att hjäla ngn annnan rfån samma ställe och hon vill visst ha ett barn inte hjälpa, ett om ni vil veta så hade hon en liten baby i magen när hon fick reda på att hon hade bröst cancer och fick göra abort i v.16 och nu kan hon aldrig mer bli gravid
    Beklagar verkligen din mammas förlust. Som nämnts tidigare så måste man vara gifta för att få adoptera och man får inte vara sambo alltså. Ok, jag förstår då men det är just det du uttrycker att hon vill ha barn för att hjälpa ett barn, kanske bara uttrycker dig fel så vi missförstår dig
Svar på tråden hur svårt är det igentligen få igenom en adoption?