• tintilar

Rädd VS inte rädd - hur gick det?

Fundersam över hur vår inställning påverkar detta. Visst är den inte avgörande men skulle ändå vilja se hur statestiken skulle kunna se ut här.

Var du rädd innan förlossningen? För vad?
    Var du rädd under förlossningen? För vad?
    Hur gick det? Hur var förlossningen? Värre/bättre/som förväntat?
    Hur känner du idag?

• Svar på tråden Rädd VS inte rädd - hur gick det?
  • Maui

Jag kände mig inte rädd inför förlossningen utan var snarare förväntansfull.

Jag var inte heller särskilt rädd under förlossningen om man bortser ifrån att jag (spruträdd som jag är) skakade och grät när jag blev rekommenderad värkstimulerande dropp och de skulle sätta katetern i handen.

Under krystvärkarna var jag skeptisk till att det faktiskt skulle gå vägen, men jag var aldrig rädd utan snarare en aning uppgiven eftersom det kändes som en omöjlig uppgift att få ut lilltjejen.

Jag var dock ganska rädd efter förlossningen eftersom min lilltjej inte lyckades hosta/skrika ut fostervattnet och barnmorskan därför var tvungen att springa iväg med henne till barnläkaren i akutrummet. De var borta i ca 20 minuter och då var jag riktigt rädd för att lilltjejen inte skulle överleva.

• Fru Indosaurie

Jag var rädd innan förlossningen. För vad vet jag inte riktigt. Att det skulle göra ont, att jag inte skulle kunna kontrollera situationen, att det skulle ta lång tid.

Nä jag var nog inte så rädd, hade inte tid att tänka på det då.

Min förlossning var hemsk, precis allt som jag hade tänkt mig och kanske lite värre. Men aldrig något som var "farligt".

Hur känner du idag?
    nu är jag ännu räddare för en förlossning, både vaginalt och kejsarsnitt.

Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • tintilar

Tack för era svar! Fler önskas.

• taksi

*** Ja, jag hade läkarskräck och var rädd att kroppen inte skulle orka med pga kraftiga förvärkar sen v. 28 samt svår foglossning. Samtidigt var jag förväntansfull och kände mig laddad inför förlossningen.

*** Nej, eller jo, jag hade panik i ungefär två timmar, men det var för att jag hade pinvärkar som var extremt jobbiga och dom inte lyckades sätta eda:n på en gång. Kan tillägga att två timmar känns väldigt kort tid, eftersom förlossningen höll på i 42.

*** Som förväntat (dvs kroppen orkade inte med). Kände mer förtroende för personalen än förväntat. Hade mindre ont än förväntat (förutom dom där två timmarna då).

Hur känner du idag?
    *** Väldigt orolig inför nästa förlossning för att uttrycka mig milt.

• Eldflamman
    Jag var inte rädd innan förlossningen. Visst funderade man på hur ont det skulle göra och så, och huruvida man skulle klara sig utan smärtlindring eller inte.

Under förlossningen var jag inte heller särskilt rädd, tyckte bara att själva krystandet var grymt jobbigt och att det tog evigheter innan Hannes äntligen behagade komma ut.

Hur känner du idag?
    ´
    Förlossningen gick kanonbra! Det gick både snabbare och gjorde mindre ont än vad jag föreställt mig. 
    Allt som allt tog det ungefär 10 timmar (6,5 timmar med svaga regelbundna värkar som jag klarade av hemma, 3 timmar med riktigt jobbiga värkar på förlossningen och så själva krystandet som tog ungefär 40 minuter.) Smärtlindringen som användes var lustgas plus en bedövningsspruta när de gjorde ett klipp för att få ut Hannes lite fortare (hans hjärtljud gick ned på slutet).

Idag är det ungefär 14 veckor kvar till Liten i magen ska komma, och jag LÄNGTAR verkligen och jag ser framemot förlossningen
    ♥Stolt mamma till Hannes 040706 och Liten i magen v26♥
  • siamusen

Var du rädd innan förlossningen? Nej, det var jag inte.

Var du rädd under förlossningen? Inte det heller.

Hur gick det? Hur var förlossningen? Blev igångsatt pga dåliga fosterrörelser i v. 41+0, hade värkar varannan minut i över 29 timmar. Inget hände och barnets hjärtljud gick ned sa det blev akutsnitt

Värre/bättre/som förväntat? Tycker det var en bra förlossning faktiskt

Hur känner du idag? Att allt var som det skulle.

• tintilar

Tusen tack allihopa för att ni vill dela med er!! Mer!

• Willhellmina

Var du rädd innan förlossningen? För vad? Smärtan, att spricka, att dö, att det skulle vara fel på barnet, att tappa kontrollen. Gick varannan vecka hos KLRA-bm (Aurora)

Var du rädd under förlossningen? För vad? Ingenting, det var så naturligt och jag visste (min kropp visste) exakt vad den skulle göra. Eller jo....jag ville att fl skulle ta bort mina krystvärkar för jag var rädd att spricka. Kunde ju inte veta att jag var öppen 10 cm när jag kom in.

Hur gick det? Hur var förlossningen? Värre/bättre/som förväntat? 4½ timme från första värken till slut. Ingen smärtlindring. Tyckte att det var värre att vara förstoppad under graviditeten och gå på toa.

Hur känner du idag? Det häftigaste jag varit med om i hela mitt liv och jag har ändå bergklättrat, dykt, hoppat bungy och fallskärm.

Tror att min fl blev så positiv för att jag var så himla förberedd. Kanske för förberedd. Jag visste att första förlossningen tar minst 24 timmar så om det inte hade varit för sambons envishet så hade Trollet kommit hemma i badkaret. 20 minuter hann jag vara inne på förlossningen. Det tog bm 7 minuter innan jag gick med på att bli undersökt (tycker inte om att folk pillar på mig) och sen gick det fort

• Edah

Jag har inte varit rädd inför mina förlossningar - förväntansfull snarare! Men jag bearbetar oftas det som känns lite skrämmande eller nytt genom att ta reda på fakta. Jag blev aldrig rädd under förlossningen heller - det var liksom som jag och min kropp hela tiden visste vad som skulle hända och att detta var normalt.

Svar på tråden Rädd VS inte rädd - hur gick det?