• Von Ellsen

Frågor

Jag är inte med barn, men vill bli i framtiden. men oroar mig så oerhört mycket för förlossningen. Är rädd för att det ska göra så ont att jag inte klarar det, man kan ju inte riktigt ta sig ur det när det händer=)
    Vad har ni för erfarenheter av olika bedövningar? vilken verkar bäst?
    Sedan är jag väldigt rädd för att kräkas. Detta är nog det största problemet, vill gärna veta hur ni hanterade det och så.
    Snälla svara även om jag inte väntar barn just nu...
    kram=)

• Svar på tråden Frågor
  • istid

Hej vännen.

Klart det gör ont och du klarar det. Du kommer få mycket info om bedövningar och som sagt när barnet väl är inne kommer det ut oavsett vad du tycker om det.

Jag HATAR att kräkas, kysser bokstavligen hellre en groda. Men det var helt ok. JAg var så inne i mitt värkarbete och i att min efterlängtade bebis skulle komma att allt det som jag avskyr normalt (smärta, kräkning. nål, vaginal undersökning) inte tog så stor plats i mitt medvetande.

Och så är det så finurligt att den där sista månaden man bär barnet är inte bara till för att barnet ska utvecklas fädigt utan för att man ska hinna bli så less på att vara gravid att allt som räknas är at FÅ UT DEN!

*kram*

• lövet2

Det jag rekommenderar är en psykoprofylaxkurs och att du lär dig så mycket som möjligt om vad som händer i kroppen under förlossningen. Kunskap är makt!

20.000 foruminlägg sedan aug -05
  • timberhochmandie

Hehe, lite luddiga och allmäna frågor... Varför läser du inte några förlossningsberättelser istället? (Jag har själv en i min blogg.) Det blir så mycket enklare att svara på mer avgränsade frågor.

Kan ta de här ovan i alla fall:
    Jag kräktes inte.
    Jag fick EDA - tyckte att det var bra, lustgas - skönt att vara halvt frånvarande i ett halvt dygn, och spinal - mer eller mindre nödvändigt gissar jag när det blir akutsnitt.

• taksi

Jag fick EDA som bedövade mig otroligt effektivt. Innan dess hade jag plågsamma värkar under den timme det tog att lägga bedövningen (det var lite svårt pga min foglossning som gjorde att jag inte kunde ligga på riktigt rätt sätt) men annars var värkarna fullt hanterbara med hjälp av andning, värme, akupunktur och vanliga receptfria värktabletter.

• Mylla

Hejhej!
    Jag säger som Lövet2, profylax. Funkade kanon för mig fast jag inte ens tränade ordentligt.

• Ina 73

Det gör jätte ont att föda barn, det är helt fruktansvärt men man klarar det och så fort bebisen kommit ut så slutar det göra ont. Du glömmer snabbt smärtan och fasten jag lovade mig själv att inte göra om det så kan jag nu tänka mig att göra det igen.
    Det här med att kräkas är väl aldrig så kul, alla kräks inte men gör man det är det inget farligt eller pinsamt. Jag kräktes två gånger och det var precis då jag gått från ett rum till förlossningsrummet, inte mer sen.
    Jag tycker inte du ska oroa dig för något som du ändå inte kan styra, för det kan du inte. Ta det lugnt och ta tag i problemet då det kommer. Lycka till!!

Svar på tråden Frågor