• Beatrissan

Spricka eller bli klippt!

Har en fundering om det gör ont att spricka eller bli klippt?
    Är skit nojjig över att det ska hända mig den dagen jag ska föda.
    Hur ont gör det? Gör det ont efter? Hur går det till?

• Svar på tråden Spricka eller bli klippt!
  • angelicafransson

har också nojat över det nu när jag äntligen ärä gravid!
    men mamma lugnade mej och säger att det känner man inte! man blir igen sydd med ett par stygn och inte känns det heller!!

alltså, man märker det inte!

tänk på att när du spricker har du lungorna fulla med lustgas och håller på å klämmer ut en bebis, när du väl sys ligger din bebis på ditt bröst!

och ja, kan du då tänka på om det gör ont eller inte!?

tror vi oroar oss i onödan

• Cezi
    Beatrissan skrev 2007-09-19 00:58:36 följande:
    Har en fundering om det gör ont att spricka eller bli klippt?Är skit nojjig över att det ska hända mig den dagen jag ska föda.Hur ont gör det? Gör det ont efter? Hur går det till?
    Det är sant att man inte märker när man spricker, men det gör hemskt ont att föda, tycker jag. Ja det gör ont efteråt med, har man blivit sydd så har man som tur är lite bedövning kvar, nu kommer jag tyvärr inte ihåg allt, det var 10 år sen sist men jag har en del bilder från BB där jag sitter både i sängen och på stolen vid besökstället så det verkar inte vara några problem.

Nu fick inte jag "några" stygn utan närmare 14 stygn och det beror ju helt på HUR man spricker, jag blev sydd invärtes och utvärtes. Jag är något orolig över denna förlossning, delvis för jag vet hur det är och för att det var länge sen och om hur det kommer att bli efteråt. Men det får man ta helt enkelt och man återhämtar sig ändå rätt snabbt. Det är ju också väldigt individuellt.

Klippt skulle jag helst vilja slippa :(
  • Beatrissan

Hmm men är det någon som både blivit klippt och spruckit vid olika tillfällen som kan jämföra  osv? God att nån ska klippa med en sax där nere som e så käsligt *good*

• carry
    Jag tror inte att risken är så stor att man blir klippt men jag blev i alla fall det, eftersom lillen ville ha handen vid huvudet när han skulle komma ut och vägrade att flytta på den.. Det var inte så faligt som man kan tycka att det låter, dom klipper i en värk så jag kände i allafall inget... och har inte haft några problem efter heller..
  • honky tonk blues

Jag pratade me en läkare häromdagen.. Jag ville nämligen bli klippt ifall jag såg ut att spricka mot ändtarmen. Fick då veta att det inte va säkert att man inte spricker ändå. Man kan alltså både bli klippt och ändå brista, därför klipper dom sällan numera..
    Dom klipper om barnet måste ut fort och ibland när sugklocka används. Det tar även längre tid att läka och ärrvävnaden kan kännas/skava. Kroppen tar bättre hand om en bristning.
    Ett klipp är oftast värre än en bristning, det är i alla fall vad jag har fått höra.

Man får även bedövning innan ett klipp..
    Eftersom jag inte fött än så vet jag inte personligen hur det är..

• babyassistans

Hej där,

Jag har blivit både klippt och spruckigt. Det är som många skriver inte så vanligt att man klipper längre. Klippen känns ingenting och jag menar verkligen det!!!MEN det är mycket krångligare när det läker. Bristnigen sker där kroppen själv bestämmer och är lättare att sy o läker mycket lättare.

Att sy kan göra superont!!! men då gör det ont nästan bara när bm lägger sin hand på underlivet...om du inte blöder mycket be dem avvackta, för vävnaderna kan gå i baklås och det är detta som gör ont.

Är ni oroliga fråga bm - är du duktig på att sy? Alla är inte det!!! Andra förlossningen blev jag sydd av kirurgen och ärligt talat, det kändes inte under "sömnaden" och inte efter eller!!!

• Valkyriah

Jag sprack mycket,blev sydd i 1 ½ timme och hur många stygn det blev fick jag aldrig vet,antagligen pga att de inte räknade.

Personligen får jag säga att jag kände när jag sprack,men det var mest en obehaglig känsla.

Att sy upplevde jag som smärtsamt och tiden efteråt var hemsk för mig.
    Kissade en gång om dagen i duschen,nummer två vågade jag inte göra på två veckor och kunde knappt sitta stå eller gå,MEN det går över även fast jag själv inte trodde det då.

Fick även med mig en bedövningssalva hem från bb som man kunde smörja underlivet med,dämpade lite.

Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • Nie

Jag märkte inte alls att jag sprack och jag sprack ändå massor. De tär bättre att spricka än att bli klippt. Sprickor läker bättre. Om man blir klippt är det långt ifrån en garanti att du inte kommer att spricka. Kan vara bra att tänka på.

• LillaÄrtan

Jag sprack. 20 stygn och kunde inte sitta normalt på 4 månader.
    Värsta jag varit med om.

~ Sofie, mamma till världens finaste lilla ärta, Julie 051215 & Kotten i magen Bf 071023 ~
  • Pip73

Jag blev klippt och tyckte inte det var nån fara alls. De gör det i en krystvärk och man är redan så bedövad av "påtryckningen" så det känns knappt. 

På mig sydde en barnmorskeelev kanonbra och jag hade inga problem efteråt.

Fördelen som jag ser det är att det klipps på ett bra ställe iställe för spricker hur som helst. Kommer be dem att klippa igen om det skulle behövas nästa gång (i november). 

Svar på tråden Spricka eller bli klippt!