• Annsja

Äggledarspolning??

Har en fråga som inte gäller mig utan mer min kompis?

Jag ska göra en äggledarspolning för att kolla om allt ser bra ut för att sedan påbörja hormonbehandling..

Min kompis däremot behöver inte göra en grundligare undersökning utan hon får hormonbehandling efter vul.
    Min fråga är kan det verkligen vara så olika på hur hårda dom är innan dom skriver ut hormoner?

• Svar på tråden Äggledarspolning??
  • Lotte

Kan inte svara på din fråga men min spontana reaktion är att det är väl bra att kolla detta innan man börjar. Tänk om det är något sådant som är orsaken till barnlösheten. Då kan man åtgärda det och man slänger inte bort ett av sina försök som ändå kommer att misslyckas. Det brukar ju sedan behöva dröja åtminstånde en menscykel innan man kan göra nytt försöka så då går ju ett par måander. Var glad över att bli ordentligt utredd så att du får rätt behandling. Ökar ju chansen att lyckas, även om det känns segt att vänta

• Anna76

Enligt min läkare finns det vissa riskfaktorer som kan påverka äggledarna, det kunde bla vara tidigare infektioner.
    Om du inte har något i din "historik" som säger att dina äggledare kan vara trånga behöver du inte göra spolningen.
    Jag fick välja själv hur jag ville göra, om inte annat bara för att "få veta" att allt var bra.

• Annsja

Ja jag gör gärna äggspolningen för att kolla att allt står rätt till jag undrade mer om det var möjligt att få hormoner utskrivna utan spolningen. Tack för svaren nu vet jag att det e olika.

• Love4cats

Hejsan!

Det kan vara bra att även göra spolning för att vara säker på att passagen är öppen så att säga. Jag fick reda på att jag hade en muskelknuta väldigt nära en äggledare och en ganska stor vattenblåsa vid den andra. Om de ligger för nära kan de hindra och det är inte säker man har känningar av detta heller.

Men det kanske är olika. Kändes som att jag gjorde allt Glad.

Vet inte hur det är med hormoner, men borde man inte kunna få det ändå? De tar ju ämnesprover osv och borde ju utifrån det se behovet?

En del får ju utskrivet hormoner väldigt enkelt även fast ingenting är direkt fel utan för att förbättra och testa om det hjälper.

Fick inga hormoner så jag är inte så insatt i detta.

Jag är så tacksam över min familj
Svar på tråden Äggledarspolning??