• malla76

Viktväktar paj? Snabbt svar tack.

Hej jag undrar om någon som har ett recept på en viktväktar paj eller en fetsnål i alla fall. helst köttfärs eller kyckling eller så.

Behöver ett snabbt svar tack på för hand

• Svar på tråden Viktväktar paj? Snabbt svar tack.
  • malla76

ingen som kan något nyttigt paj recept?

• Atamon

Här kommer några recept på pajdegar och fyllningar. Kombinera ihop fyllningarna med valfri pajdeg.
    Recepten är från Viktväktarnas Familjekokbok.

-----------------------------

Pajdegsrecept

Pajdeg med kesella

Portioner: 4
    Förberedelser: 15 min + vila minst 30 min
    Tillagning: Förgräddning ca 7 minuter
    Points/portion: 5,5

2 dl vetemjöl
    ½ dl grahamsmjöl
    125 gram kesella lätt
    50 gram flytande margarin
    2 msk vatten
    1 krm salt

Blanda alla ingredienser och låt degen vila i kylskåp, minst en halvtimme. Klä en pajfor (24 cm i diameter) och förgrädda skalet ca 7 minuter i 200 grader

-------------------------------------------------------------

Pajdeg av ris

Portioner: 6
    Förberedelser: 40 minuter
    Tillagning: 5-8 minuter + förgräddning ca 15 minuter
    Points/portion: 3

2 ½ dl råris
    1 ägg
    2 dl riven ost, max 17%

Koka riset enligt förpackningen. Lägg det i en skål för att svalna. Blanda i ägget och osten. Tryck ut smeten i en lätt smord form ca 23 centimeter i diameter, klä även kanterna. Förgrädda pajskalet i 200 grader i ca 15 minuter.

Tipset! Pajdegarna kan smaksättas med favoritkryddor som basilika, timjan, vitlök, olika pepparsorter osv. Om fyllningen är välkryddad behövs kanske inte mer än salt till skalet.

--------------------------------------------------------

Pajdeg av potatis

Förberedelser: 10 minuter
    Tillagning: 5-8 minuter
    Points/portion: 3,5

750 gram kokt potatis (rester går perfekt)
    1 tsk salt
    1 msk olja eller flytande margarin
    1 dl vetemjöl

Pressa potatisen. Blanda med salt, olja och mjöl. Tryck ut i pajform. Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader tills pajdegen fått fin färg.

Tips! Fyllning: t ex överbliven köttfärssås, skivade tomater, mager riven ost 17 % och oregano. Eller ansjovisfiléer, lök (brynt i vatten), tomater, några oliver. Kesella blandad med mager riven ost, max 17%

-----------------------------------------------------------

Santorinifyllning till paj

Förberedelser: 30 min
    Tillagning: 40 min

10 st cocktailtomater, röda och gula
    40 gram svarta oliver
    100 gram fetaost, max 16%
    2 dl färsk bladspenat
    15 cm purjolök
    5 klyftor vitlök
    2 ägg
    2 dl lättmjölk
    Salt, peppar

Sätt ugnen på 200 grader. Dela tomater, bryt ut vitlöksklyftorna (men behåll skalet på) salta, peppra och lägg på behandlad plåt. Värm i ugn ca 30 minuter. Ta sedan av skalet på vitlöksklyftorna. Sänk därefter värmen till 175 grader. Skiva under tiden purjolök, dela bladspenat och fetaost i mindre bitar. Lägg samtliga ingredienser i pajskalet. Dela ev vitlöksklyftorna mindre bitar. Vispa ägg och mjölk lätt, krydda med salt och peppar och häll stanningen över paje. Gräddas i ca 40 minuter tills pajen fått fin färg.

Tipset! För att spara tid hoppa över stegen med tomat och vitlök i ugn och använd dessa färska.

Skinkfyllning

Förberedelser: 10 min
    Tillagning: 40 min

120 gram skinka
    Svamp
    Purjolök
    Broccoli
    2 dl riven ost, max 17%
    2 ägg
    1 ½ dl lättmjölk

Fördela fyllningen i valfritt pajskal och strö över riven ost. Vispa ihop och häll på äggstanningen av ägg och mjölk. Grädda pajen i cirka 30 minuter.

Köttfärspaj med kiwi och papaya

Förberedelser: 15 min
    Tillagning: cirka 45 min
    Points/portion: 6

200 gram nötfärs, max 10%
    1 tsk olja
    1 dl tomatpuré
    1 dl buljong av tärning
    1 mosad kiwi
    ½ papaya i klyftor
    3 ägg
    2 dl matlagningsyoghurt eller fraiche (8%)
    2 msk riven ost

Garnering:
    2-3 kiwi
    ½ papaya

Fräs färsen i oljan, späd med tomatpuré och buljong och låt småputtra. Blanda i 1 stycken mosad kiwi, salt och peppra. Bred ut färsen i pajformen. Lägg på klyftor av papaya. Vispa samman ägg, matlagningsyoghurt eller fraiche och ost. Häll blandningen över färsen och grädda pajen i 25-35 minuter. Äggstanningen ska stanna. Dekorera den färdiga pajen med kiwi och papaya.

Broccoli- och skinkfyllning

Tillagning: cirka 40 min
    Points/portion: 2

4 tomater
    2 morötter
    1 gul lök
    250 gram broccolibuketter
    75 gram tärnad skinka
    2 ägg
    2 dl lättmjölk
    1 tsk skinka
    Salt, peppar

Skiva tomater och morötter. Hacka lök och skinka.
    Lägg tomater i botten på pajformen. Fyll på med hackad lök och resten av ingredienserna.
    Vispa samman ägg, mjölk och kryddor. Häll äggstanningen i pajskalet. Grädda i ca 35-40 minuter i 175 grader.

Tipset! Denna fyllning är snål på fett och osten har uteslutits. Om man vill så kan man lägga till 2 dl riven ost, max 17%, som ger 1 point extra per portion.

Tomat- och skinkfyllning

Tillagning: cirka 45 min

3 ägg
    1 ½ dl lättmjölk
    1 dl riven ost, 17%
    1 krossad vitlöksklyfta
    Salt, peppar
    4 medelstora tomater
    150 gram skinka, gärna rökt
    Basilika

Vispa ägg och mjölk. Blanda i större delen av osten. Krydda med vitlök, salt och peppar. Skiva tomterna och skär skinkan i tärningar. Fördela skinka, tomatskivor och basilika i pajdegen. Häll över äggmassan och strö över resten av osten. Grädda pajen i 45 minuter i 175 grader. Servera med sallad.

Kycklingpaj

Tillagning: 30 min
    Points/portion: 8,5

50 gram flytande margarin
    1 dl filmjölk (gärna lättfil)
    2 tsk bakpulver
    3 dl vetemjöl

Blanda samman ingredienserna till en pajdeg. Tryck ut pajdegen i en form och grädda i ca 8 minuter i 225 grader

2 st kycklingfiléer, ca 250 gram
    1 purjolök
    1 gul paprika
    1 röd paprika
    1 burk champinjoner, 400 gram
    2 msk vetemjöl
    1 dl matlagningsgrädde
    1 dl lättmjölk
    2 msk tomatpuré
    1 tk salt
    Svartpeppar
    1 dl riven ost, max 17%

Dela kycklingköttet i mindre bitar och bryn det lätt. Lägg bitarna i det färdiggräddade pajskalet. Strimla purjolöken, paprikorna och låt champinjonerna rinna av. Bryn purjolök, paprika och champinjoner. Strö över vetemjöl. Späd med grädde och mjölk och låt småkoka i ca 3 minuter, tillsätt tomatpuré. Smaka av med salt och peppar. Häll såsen i pajskalet och strö över riven ost. Grädda i 225 grader i ca 20 minuter.

• AnnaK

Het kycklingpaj, 6 portioner, 8 points/portion
    Pajdeg: 50 g flytande margarin, 2 dl mjöl, 1/2 dl grahamsmjöl, 125 g lätt kesella 10%, 2 msk vatten, 1 krm salt

Fyllning: 1 grillad kyckling, 1 gul paprika, 1 röd paprika, 2 1/2 dl matlagningsgrädde, 1 ägg, 1 1/2 dl mango chutney (gärna stark), 2 krm curry, 2 pressade vitlöksklyftor, 1/2 tsk sambal oelek

Gör så här:

Blanda degen och förgrädda pajskalet i 200 grader i cirka 7 minuter. Rensa kycklingen i mindre bitar och skär paprikorna i långa strimlor. Lägg först paprikan och över det kycklingbitarna i pajen. Rör ihop ingredienserna till såsen och häll över. Grädda cirka 25 minuter och låt pajen sedan stå på eftervärme en stund med folie över. Servera med en god grönsallad.

• AnnaK

Spenat och broccolipaj, 8 portioner, 3 points/portion

Pajdeg: 8-9 kokta kalla potatisar (750 g), 1 tsk salt, 1 msk olja, 1 dl mjöl

Fyllning: ca 250 g broccoli, 1 paket bladspenat (250 g), 3 msk solrosfrön, 1 vitlöksklyfta, salt, peppar, 1 1/2 dl riven ost (max 17 %), 2 ägg, 2 dl lättmjölk

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader. Pressa den kokta potatisen och blanda den med salt, olja och mjöl. Tryck ut degen i en pajform. Grädda i 10 minuter i nedre delen av ugnen. Förväll broccolin tills den är nästan mjuk. Spola den kall och dela i mindre bitar. Hacka solrosfrön. Krama ur all vätska ur den tinade spenaten. Lägg spenaten i pajskalets botten. Strö över solrosfron och fördela broccolin ovanpå. Krydda med pressad vitlök, salt och peppar. Fördela över osten. Vispa samman ägg och mjöl och häll den ovanpå. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 minuter.

• AnnaK

Pajbitar med köttfärs & yoghurt, 12 bitar. 2 points/bit
    Pajbotten: 2 dl vetemjöl, 2 msk flytande margarin, 2 msk naturell yoghurt, ca 1 msk kallt vatten, 1 krm örtsalt

Fyllning: 270 g nötfärs (max 10 %), 1 msk tomatpuré, 1/2 tsk kanel, peppar, salt, 1 1/2 dl naturell yoghurt, 2 msk kapris

Gör så här:

Hacka ihop mjöl, margarin, yoghurt och så mycket vatten att det blir en slät mjuk deg. Krydda lätt med örtsalt. Kavla ut degen til en tunn rund eller fyrkantig kaka. Grädda den i 200 grader i 3-4 minuter. Lägg färs, tomatpuré och kryddor i en fettsnål panna. Bryn och finfördela. Rör sist i yoghurt, blanda väl och låt puttra ihop på svag värme. Bred ut färsen på den halvgräddade pajbotten. Strö över kapris. Grädda ytterligare 5-6 minuter tills pajdegen är genombakt och färsfyllningen fått lite färg. Skär upp i 12 bitar. Servera gärna med små minitomater, feferoni och gurkbitar, gott som plockmat t ex på en buffé.

Svar på tråden Viktväktar paj? Snabbt svar tack.