• Copy Cat

Tre missfall på raken och har nu blivit remitterad till UMAS/RMC för en missfallsutredning, vad nu detta innebär? Någon därute som kan hjälpa mig att besvara ett par frågor kring detta???

Jag fick igår mitt tredje missfall och nu blir jag remitterad till RMC/UMAS för en missfallsutredning.

Är det någon som har lite information beträffande missfallsutredningar? Det jag främst undrar över är:

1. Vilka prover tas? Tas exempelvis TPO-antikroppar "automatiskt" eller måste jag själv påpeka detta?

2. Är det blodprover de tar på mig och min man eller görs någon annan slags undersökning eller dyl? Vilka prover ska min man lämna? Han har dessförinnan lämnat spermaprover vid infertilitetsutredningen så vilka prover återstår för honom?

3. Vet någon hur lång tid tar det på ett ungefär innan man blir kallad till att få ta massa prover? Förstår att det är olika från län till län. Jag är remitterad till UMAS/RMC, någon som kanske fått sin missfallsutredning gjord där??

4. Hur lång tid tar det på ett ungefär för att få svar på sina prover? En, två eller tre veckor?? Eller längre tid??

5. Vilka "fel" upptäcktes hos dig eller hittades det inga? I så fall vad hände härefter? Fick ni gulkroppshormonet Progesteron eller Trombyl vad gjordes för dina upprepade missfall??

6. För er som haft upprepade missfall...har ni några barn idag? Hur många missfall hade ni innan ni fick ert efterlängtade barn?

Jag är väldigt tacksam för många svar!! Känner mig helt förkrossad då jag aldrig tycks kunna få barn??

De missfall jag fått är:

Missfall nr 1; Slutade i v 8 i ett s.k. MA. Såg dock ett pickande hjärta i v 7 därefter fick jag rosa flytningar och sen blödning.

Missfall nr 2; Var en ofostrig graviditet och jag började blöda och fick smärtor v 7.

Missfall nr 3; började tokblöda helt plötsligt under natten (inga förvarningar med missfärgade flytningar) och var i v 6. Det fanns inte något foster denna gången iheller, så det var väl ytterligare en ofostrig graviditet??

Vet någon orsaken till varför man får en ofostrig graviditet? Tyder det på kromosomfel? Finns det någon som haft flera ofostriga graviditetet men slutligen lyckats få barn? I så fall hur många ofostriga graviditeter hade du innan du fick barn?

Oj det blev många frågor =)

Som sagt. Jag är evigt tacksam för många svar.

• Svar på tråden Tre missfall på raken och har nu blivit remitterad till UMAS/RMC för en missfallsutredning, vad nu detta innebär? Någon därute som kan hjälpa mig att besvara ett par frågor kring detta???
  • Eva X

Hej! Beklagar dina missfall och vet vad du går igenom. har själv haft tre och efter det gjort en utredning. jag kan inte svara på dina frågor nu, men välkomnar dig in i tråden nedan. Tillsammans har vi som hänger där massa info om allt möjligt som har med MF att göra.

www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html

• Finessan

Beklagar så mycket...

Som Eva redan nämner så rekommenderar jag dig att titta in i vår tråd. Där finns många kloka gummor och stor kunskap. Annars så tycker jag att du ska titta in i en av mina bloggar där jag har skrivit upp alla prover som jag har tagit. Printa gärna ut listan och ta med till läkaren. Skulle med största sannolikhet tro att de inte kommer ta en mängd prover om du inte ber om det, kanske inte ens då. Det gäller att stå på sig. Att testas för antikroppar och koagulering är viktigt, viktig.

Din man ska lämna kromosomprov.

I min presentation/blogg står vilka fel som upptäckts och vilken behandling jag får/kommer få.

Än har den feta damen inte sjungit
  • Finessan

Hos mina privata läkare har det gått snabbt att få provsvar, men här verkar landstinget sega sig betydligt mer. Det prov som tar längst tid är kromosomprovet, 3-4 veckor.

• Tagetes66

Beklagar ditt missfall. Har själv haft 3 mf.
    Efter 3:e i våras gjordes "utredning", inget avvikande upptäcktes. Minns ej vilka prover, förutom kromosomtest på både sambon och mig (vilket jag fick tjata mig till).
    Ingen har sagt att jag skall ändra på någonting inför ev. ny graviditet.

• Finessan

Kan tillägga att jag har tagit ett 40-tal prover. Det kallar jag utredning. Glad Men jag har fått kämpa för det också och bytt läkare en gång.

• Copy Cat

Hej tjejer och tack för ert stöd!!!

Finessan: Jag har kopierat din lista över de prover du tagit. Tänkte ta med den till läkaren och visa den=). Helt klart tänker jag stå på mig. Vilka av dessa prover är de s.k "traditionella"? Jag tänkte be om en kromosomundersökning av både mig och min man, hormoprov på hypofys samt progesteron, en immunologisk undersökning där prover på immunsystemet, autoantikroppar och blodkoaguleringsfaktorer tas och sist men inte minst ett TNF-alpa prov. Vilka prover ska jag utöver dessa propsa på att få ta? Jag har redan genomgått en fertilitetsutredning som innefattade kontraströntgen så detta är nyligen gjort och inga fel är konstaterade. Jag har även en underfunktion av sköldkörteln som jag medicinerar med levaxin och har stenkoll på värderna. Går även hos en mycket duktig endokronolog så sköldkörteln behöver jag inte heller göra någon kontroll på.

Svar på tråden Tre missfall på raken och har nu blivit remitterad till UMAS/RMC för en missfallsutredning, vad nu detta innebär? Någon därute som kan hjälpa mig att besvara ett par frågor kring detta???