• scuri

VAD är pergotime?

Undrar hur pergotime fungerar och varför man tar det? Ingen fråga är ju för dum som sagt.

Glad för svar / Trevlig kväll.

• Svar på tråden VAD är pergotime?
  • Drömmerdrömmar

pergotime är ägglossningstimulerande tabletter..
    om man inte har någon ägglossning eller få ägglossningar kan det funka för många

• lillawi

Receptbelagt läkemedel som stimulerar äggblåsetillväxt och ägglossningsfunktionen. Vanligt läkemedel om man har diagnostiserade problem med ägglossningen, ägglossar sällan eller inte alls, har pco eller liknande. Ofta första steget innan man går vidare med insemination eller ivf.

lillawi

• versan

Har man tex PCO:S så får man Pergotime utskrivet vilket gör att ägglossningen stimuleras. 

• Corretje

jag håller på med inseminationer nu, men om det inte fungerar nästa gång måste jag ta ett uppehåll eftersom vi ska resa bort hela vintern. Jag kanske skulle kunna få det utskrivet och testa på vintern då eller? För man behöver inte gå till doktorn under den tiden... eller?? Vill inte sluta med behandlingar helt så jag hoppas det finns ngt annat jag kan testa, och jag åt aldrig pergotime innan jag försökte med insem...

• lillawi

Pergotimebehandling ska helst kompletteras av undersökningar med VUL för att säkerställa att inte för många ägg växer till. I värsta fall riskerar man trillingar, fyrlingar eller att ännu fler befruktningsdugliga ägg blir befruktade! Men det finns tydligen läkare som struntar i uppföljningen med VUL, att döma av vissa inlägg här. Men det är ju inte att rekommendera, speciellt om du aldrig ätit Pergotime och man inte vet hur din kropp reagerar på behandlingen.

lillawi

• Corretje

Hmmm, ja det kanske inte är det bästa då. Jag får väl helt enkelt prata med läkaren och se vad han kan rekommendera!
    Tack för svaret!

lillawi skrev 2007-09-08 20:36:52 följande:
    Pergotimebehandling ska helst kompletteras av undersökningar med VUL för att säkerställa att inte för många ägg växer till. I värsta fall riskerar man trillingar, fyrlingar eller att ännu fler befruktningsdugliga ägg blir befruktade! Men det finns tydligen läkare som struntar i uppföljningen med VUL, att döma av vissa inlägg här. Men det är ju inte att rekommendera, speciellt om du aldrig ätit Pergotime och man inte vet hur din kropp reagerar på behandlingen.lillawi
Svar på tråden VAD är pergotime?