• Stora Gosan

lite tidigt att oroa sig , men...

Jag är ganska nygravid (v 9 imorgon). Men redan undrar jag hur man gör som förstagångsföderska för att få igenom igångsättning plus epiduralbedövning? Det verkar som om att de flesta som föder första gången måste ta sin förlossning precis som den är och "lära" av den inför nästa barnafödande..Min syster har fött fyra barn. Efter tredje var hon i sådan chock att hon begärde kejsarsnitt med den fjärde. Istället skickades hon i terapi och sedan kom de överrens med läkarna? att hon skulle bli igångsatt v 38+garanterad epidural under HELA förlossningen.

Hur kan jag utan erfarenhet bevisa för läkarna att jag kommer att flippa av panikångest under förlossningen ocm jag inte få epidural??? Jag är dessutom ingen bråkmakare, men här känner jag att jag vill kämpa!!! Vill inte få en fruktansvärd upplevelse av min första förlossning...

• Svar på tråden lite tidigt att oroa sig , men...
  • MamaKajsa

men du är inte din syster. Ingen annans förlossning är lik nån annans. Du kanske är en sån som inte känner några smärtor vid baranfödande....vad vet du. Känns onödigt att stoppa upp med en epidural då va?

Max, Hugo, Leo, Axels mamma.
  • Malhin

jag var livrädd inför min första förlossningen och ville ha alla smärtlindringar som fanns..men de gick bra..

nu har jag fått 5 barn och tycker inte att förlossningen känns alls... ja känner ingen värk eller så som dom flesta gör då dom ska krysta...

e lite rädd inför förlossningen om 2½ månad men de går nog bra..

prcis som personen innan skrev...du är inte som din syster o bara för att hon hamnade i chock betyder de inte att du gör

• Stora Gosan

De flesta förlossningar gör sjukt ont, och det är något som skrämmer mig. Vetskapen att det finns en plan för en när man skall gå igenom det man fruktar mest (näst döden) skulle göra mig mycket lugnare. Jag vill inte chansa på att jag inte spricker, eller att jag får en bara "normalsmärtsam" förlossning (vilket jag säkert också flippar av). Jag vill ha bedövning, och om man inte blir igångsatt, kan man bli utan epidural, för är det på natten finns det ibland bara en narkosläkare på sjukhuset. Skall tillägga att jag som ser ut exakt som min syster, nog sannolikt får jobbiga förlossningar, för det har hon haft med alla (utom fyran). Samma med mamma. Jag vill INTE CHANSA!

• Teskedsmamman

Igångsättning är oftast värre än om att det startar själv. EDA är inga problem att få, bara om det går för fort, då hinner man inte sätta den...

Magdis med pojkar 0402, 0510, 0707
  • Stora Gosan

..det var det som hände med syrrans trea..

• Stora Gosan

Det måste ju göra skitont när man först har epidural och sedan under krystvärkarna, sätts den ur.. Jag förstår: man skall KÄNNA krystvärkarna, men min syster kunde krysta ändå, fast hon var bedövad. Det var klart den bästa förlossningen hon haft och hon önskade att hon haft det så med alla..

Kostar det mycket mer resurser från sjukhusets sida?

• Teskedsmamman

Först och främst, ta dig till inskrivningen och redan där påtala din grava förlossningsrädsla. Sedan tar du den hjälp som erbjuds, samtal och så vidare... Igångsättning är nog ingen första utväg, och som förstagångsföderska är det sällan et går så fort att du inte hinner få EDA, åker man in direkt när man börjar känna nåt så finns det oftast goood tid att sätta EDA.Jag fick min mitt i natten och det var inga problem med att få den.
    Även om du blir igångsatt så kan det bli så att den behövs först mitt i natten, för har du inte kommit igång med värkar så lär du inte få den. En igångsättning kan ta åtskilliga timmar att ta sig igång.

Magdis med pojkar 0402, 0510, 0707
  • Stora Gosan

..jag kan inte fatta att jag skall gå igenom det här..VILL INTE!!!! Beundrar er som fött. Särskilt de som inte tar bedövning, men jag skulle ALDRIG fixa det, och sätter trygghet före mod!!!

• Melami

En igångsättning ger väl i många fall mkt intensivare värkar oxå. Blev själv igångsatt och hade väldigt ont och inget uppehåll mellan värkarna utan den ena avlöste den andra.

Tycker inte du ska jämnföra dig med din syster oavsett hur lika ni ser ut eller är byggda. Tror det blir svårt att få igenom din önskan om igångsättning då läkare oftast tänker på barnet i första hand och det är ju en naturlig förlossning som är bäst för barnet om det inte uppstår komplikationer. Att man kanske spricker får man nog räkna med. Oavsett om du får ingångsättning eller ej.

- Mamma till världens finaste hårdrockssessa född 060108 o bebbe i magen BF 15/10-
  • Melami

Kan tillägga att jag bara hade lustgas när jag födde. Det gjorde ONT med nu längtar  jag tills det är dags för nästa förlossning
    Lycka till!

- Mamma till världens finaste hårdrockssessa född 060108 o bebbe i magen BF 15/10-
Svar på tråden lite tidigt att oroa sig , men...