• Damien och Adrian

Ta kontroll över rädslan!

Jag är gravid för första gången och min grabb ska ploppa ut 9 september enligt beräkning.

Jag har fobi/skräck för sjukhus, smärta och kejsarsnitt. Inte slår jag klackarna i taket åt vanlig förlossning heller. MEN:

Under de här månaderna jag varit gravid har jag läst allt jag kommit över. Jag har funderat mycket över vad som skrämmer mig och bearbetar det genom att diskutera med andra och min sambo. Att bearbeta är mycket viktigt, att gömma sig och inte våga möta skräcken gör att man får en värre skräckupplevelse!

Det bästa tipset vi kan ge är profylaxkurs (kostar men värt varenda öre!!) och boken "Innan du föder" av Anna Wilsby. Även de som haft en dålig förlossning men gått kursen för barn nr 2 har upplvet samma lugn som jag nu känner.

Boken ger konkreta tips om hur man kan få positiv upplevelse istället av sin förlossning och profylaxkursen skapar förutsättningar för att du och din parnter ska bli ett team - ni ska träna ihop så att man verkligen kan slappna av och då minskar smärtan betydligt (om man tränat ordentligt). Min sambo är taggad, vet vad han kan göra och är aktiv. Han ska sköta allt utom själva andningen och avslappnignen som är min enda uppgift, och han kommer att hjälpa mig om jag spänner mig elelr får panik. Han vet vad han ska göra genom träning. Han kan se om jag spänner mig, andas avslappnat, massera och röra mig. Han vet att jag behöver mat och dricka ofta, han vet att jag ska kissa en gång i timmen under förlossningen och har olika sätt att lugna mig om det skulle behövas.

Profylaxkursen kostade oss 1790 kr (profylaxgruppen.com) och är fantastisk. Många praktiska övningar man inte kunde ta till sig enbart genom boken. Annars bygger kursen på boken. Jag har även sett att en DVD finns, vet ej om den är lika bra. Man kan ju inte ställa frågor t ex!

Jag har visserligen inte själv fött barn än. Men istället för att vara superrädd och gråtfärdig är jag nu peppad, taggad och redo att föda. Jag ser fram emot det som en positiv upplevelse och vet att jag kan känna mig trygg med min sambo. Jag var hos en Aurora och hon sa efteråt att jag hade lärt henne en massa istället för tvärtom!

Genom att ta kontroll över rädslan kommer man långt. För att göra det krävs kunskap - så läs på och diskutera! Göm dig inte med ett "det ordnar sig nog sen" för då är det så dax att upptäcka att man kanske blir stel och rädd och vill gå hem...

mot rädsla för smärta -
    profylaxavslappning och andning hjälper

mot rädsla för sjukhus -
    se till att du är nöjd med din barnmorska eller byt ut henne
    skriv ned vad som skrämmer dig och red ut det
    blir du liten och rädd - ha egna kläder på dig och ta med egen musik t ex
    åk dit och titta så kanske du blir lugnare

mot rädsla för förlossning -
    Innan du föder är en bra bok som ger dig praktiska tips på hur du kan ändra inställning

mot rädsla för operation/kejsarsnitt -
    bearbeta det - skriv ned vad som skrämmer dig mest, din värsta mardröm och diskutera det sedan med din BM och din partner

Alla har inte en underbar partner som kan hjälpa till eller bidra till din trygghet. Om den ene är otrygg blir gärna den andre det med. Ta hjälp av en doula då, elelr en familjemedlem/vän som kan vara med dig och skapa den trygghet du behöver. DU bestämmer vilka som ska vara med dig på din förlossning.

• Svar på tråden Ta kontroll över rädslan!
  • asfaltsblomman

så oerhört inspierande att läsa om hur andra rädda gör fr att tackla rädslan!jag e inte gravid än men det e en av orsakerna till att jag inte är det..rädslan för förlossning,smärta och sjukhus..och att förlora kontrollen, att jag inte vet hur jag kommer må osv-
    tack för läsningen!

• tjejmaffian

Hur gick förlossningen nu i efterhand då?? För jag antar att du varit med om den vid detta laget...

Svar på tråden Ta kontroll över rädslan!