• jennypennypannkaka

Brev från advokaten... *ARG*

Igår, när jag satt i godan ro och läste, damp ett brev ner på hallmattan. Ett brev som vidarebefodrats från sonens pappas advokat, till min advokat.

" "Pappans" mor har kontaktat mig och uppgivit att Jenny vid ett flertal tillfällen under sommaren 2007 underlåtit att följa vad som bestämts ang "Pappans" umgänge med sonen.

Ber därför att du uppmanar henne att följa tingsrättens beslut på denna punkt. "

Jag blev alldeles mållös, dock inte förvånad. Ytterligare ett tecken på att pappan inte kan klara sig själv, utan att hans mamma ständigt ska lägga sig i. Ytterligare ett tecken på att familjen inte förstår ett jota om vad som pågår.

Det finns tingsrättsbeslut på att farmor ska vara närvarande vid umgänge. Det finns även angivna umgängestider. Helt korrekt, än så länge.

Men... Under sommaren har farmor vistats på landet, 20 mil härifrån. Pappan har inte kunnat vara på landet vid umgängestillfällena på grund av läkarbesök samt bristande ekonomi. Kostar ju en del att åka, vilket jag absolut förstår.

Därför var det under sommaren bestämt att jag skulle räkna med att ha sonen hela tiden och att pappan fick höra av sig om han skulle till landet, eller om farmor var hemma. Då fick sonen åka, under förutsättning att vi inte planerat något annat. 

Jag har dessutom vid ett flertal tillfällen sagt till pappan att han är välkommen hit och hälsa på, vilket han gjorde vid hela ETT tillfälle.

Sonen har varit hos sin pappa vid några tillfällen då farmor varit hemma.

Jag ringde till pappan och till farmor för att fråga vad sjutton de sysslar med för tjuvnyp nu. Enligt farmor handlar det om två tillfällen.

Vid ett tillfälle var det bestämt att sonen skulle med sin pappa till landet. Jättekul, då hela den sidan av släkten var samlad, alla kusiner och så.

Hela veckan innan låg sonen i feber till och från. Detta nämnde jag för pappan och sa att vi skulle avvakta och se hur det blev. Dagen innan hade sonen fortfarande feber, men vi höll ut. Kanske det skulle gå vägen i alla fall, om sonen sov ordentligt på natten och inte var påverkad på morgonen.

På morgonen var sonen feberfri. Dock hade han inte sovit speciellt bra, utan vaknat vid ett flertal tillfällen under natten och varit orolig. Jag ansåg att det var bäst för honom att vara hemma och vila upp sig.

Pappan ville prompt ha med sonen i alla fall och skickade sin syster man att ringa mig och tjata. Även farmor ringde för att gnälla, men jag orkade verkligen inte med att diskuteraoch förklara för en tredje person, när de två tidigare uppenbarligen inte fattade.

Dagen efter var det dags igen, tempen låg på 41,0. Vi åkte in med honom för att kolla så det inte var någon bakterie som var tvungen att mördas med penicillin.

Det var det inte, dock kräktes sonen i väntrummet. Är glad att vi åkte in, då det nu finns journal på att sonen faktiskt var sjuk.

Trots detta får jag alltså höra att jag har "underlåtit att följa beslut". Vad som är bäst för barnet räknas inte i den familjen, där är det pappan det alltid är synd om och sonen är hans ägodel, hans lilla maskot, som ska vara med på diverse tillställningar till vilket pris som helst, bara pappan är nöjd.

Det andra tillfället var för två veckor sedan. Pappan skickade ett sms på tisdagen, där det stod ungefär såhär: "Jag hämtar "sonen" i morgon efter dagis som vanligt"

Uhm... vaddå "som vanligt"?! Ingenting har varit som vanligt hittills. Vi skulle komma överens om tider, och den veckan hade vi saker planerade. Han kan ju inte komma en dag innan och säga att han ska ha umgänge. Det fick han höra.

DÅ får jag reda på att farmor har kommit hem från landet och är hemma resten av sommaren och hösten. Det var på tiden.

Jag sa att han fick ha sonen helgen efter istället, då hade vi inget inplanerat. Men det gick inte, då hade han viktigare saker för sig. Fick höra från farmor att "Det är inte "pappans" helg, utan din. Du kan inte kräva att han ska ha sonen då."

Kräva? Jag har inte krävt nånting, det var ett förslag.

Jag tog då med sonen hem till sin mormor istället.

Tänk, jag blir alldeles matt av detta jävla tjafs fram och tillbaka.

• Svar på tråden Brev från advokaten... *ARG*
  • sandflyget

Förstår att du är arg! Har du pratat med din advokat och förklarat och låtit denne kontakta pappans advokat? 

• jennypennypannkaka
    sandflyget skrev 2007-09-04 12:22:41 följande:
    Förstår att du är arg! Har du pratat med din advokat och förklarat och låtit denne kontakta pappans advokat? 

Ja, jag ringde advokaten igår och sa som det var.

Spelade även in samtalet med farmor, eftersom det inte finns papper på vad som gällt under sommaren. Men nu finns det bevis för att de var med på det hela, så säger de annat går de emot sig själva.

(Pågående vårdnadstvist, om någon nu inte kunnat räkna ut det. )

JAG SKA MED!! SKA DU?! KLICKA HÄR!!: ----> www.familjeliv.se/Forum-5-163/m20899515.html
  • lillasnurre

stackars dig!! Det låter verkligen jättejobbigt! hoppas att det blir bättre för dig snart!

• jennypennypannkaka
    lillasnurre skrev 2007-09-04 12:28:37 följande:
    stackars dig!! Det låter verkligen jättejobbigt! hoppas att det blir bättre för dig snart!

Ja, jobbigt är bara förnamnet. Nu har vi tragglat fram och tillbaks sedan januari 2006.

Nu väntar vi på tid till huvudförhandling i tingsrätten.

Är inte vidare orolig, har ett bra underlag, dock är det förbannat drygt att aldrig få det klart, att alltid få en massa skit.

JAG SKA MED!! SKA DU?! KLICKA HÄR!!: ----> www.familjeliv.se/Forum-5-163/m20899515.html
  • jennypennypannkaka

Är det någon som vet hur detta kan utveckla sig? Kan det verkligen ligga mig i fatet vid huvudförhandlingen?

Jag tänkte på sonens bästa...

• Hästtokigmamma33

Om du inte låter pappan träffa sonen på uppgjorda tider ja så kan det bli strul för din del, då de inte längre alltid dömmer till mammans fördel..

• 0028

men om sonen är sjuk i över 40grader ska hon skicka honom ändå?
    för vems bästa är det då?
    barnets eller pappans?
    jag anser att det enbart är för pappans skull då!!!

• jennypennypannkaka
    Hästtokigmamma33 skrev 2007-09-04 19:11:48 följande:
    Om du inte låter pappan träffa sonen på uppgjorda tider ja så kan det bli strul för din del, då de inte längre alltid dömmer till mammans fördel..
    Helt rätt, men man måste samtidigt se till situationen. Allt är inte svart eller vitt. Det borde nog tingsrätten också förstå.
  • Nixxe

Man ska ha barnet i fokus det är det viktigaste att barnet får det så bra som möjligt ... Barnet är varken mammans eller pappans ägodel ... Barnet har rätt att få det så bra som möjligt ... Du och ditt ex kommer ha en livslång relation tack vare er son ... Ansträng er båda två för att göra det så bra för er son som möjligt ... Utan att vet hur just ditt ex är så är en pappa väldigt viktig för din son ...

Lyck till ....

• saraseal

jobbig sitts, har pappan varit dum mot sonen eftersom han inte får träffa honom ensam?
    klart han ska få vara hemma när han är sjuk...

Svar på tråden Brev från advokaten... *ARG*