Dyka och gravid?
Hej! Om man är i vecka 4 i sin graviditet eller i 5 veckan. Är det farligt att dyka då ungefär en gång? Alltså leder det till missfall?
fundersam
Hej! Om man är i vecka 4 i sin graviditet eller i 5 veckan. Är det farligt att dyka då ungefär en gång? Alltså leder det till missfall?
fundersam
Ingen aning. Men i pappren vi fick från MVC står det att dykning inte är lämpligt under graviditet.
det är väl ingen som med säkerhet kan svara, av naturliga skäl finnsdet begränsat underlag. för mig kändes det självklart att inte dyka när jag var gravid. dykning=ansträngning på kroppen, graviditet=ansträngning på kroppen. svårt veta vart gränsen går.
När jag tog dykcert så fick jag lära mig att man bör avstå från att dyka eftersom man inte med säkerhet vet om och hur trycket påverkar fostret. Men man kan ju flyga, så jag veta inte...
Okej. För jag vet inte än om jag är gravid men troligtivs så är jag det. Men tänkte inte så mycket på det idag när jag var och badade. Så jag dök en gång..
Åh, vet inte om jag missuppfattade dig. Jag todde du menade dyka med tuber. Om du menar dyka typ från bryggan är det nog ingen fara alls. Blir ju inget större tryck i kroppen av det
Okej. hehe. Det är lätt hänt att missuppfatta ordet dyka. Jag menade att dyka från en brygga :)
Hej
Lärde mig också på dykutbildningen att man inte ska dyka när man är gravid (pga det ökade trycket). Men då tror jag det handlar om att man dyker djupt. Om jag skulle spekulera så tror jag det handlar om att dyka djupare än det är i en pool. Typ djupare än 4-5 meter. Dessutom handlar det nog om att vara nere en stund. Jag tror inte att du behöver vara orolig om du dök ner en snabbis på några meters djup bara.
Ha en underbar gravididtet!
/A
Sedin - kunde inte sagt det bättre själv!
Tack så underbart mycket för era svar :)