• zora6

Adoption sverige3

Jag har aldrig sagt att det ska va likt mig i ögonfärg eller hår. Mörkhårig eller ljushårig spela ingen roll. Varför hakar ni upp er på det. det jag vill ha framär alla VILL inte adoptera ett mörkhyat barn. Jag måste väll kunna få välja själv om jag vill ha från ett land med barn som har samma hudfärg som mig. jag förstår inte vad problemet är. Varför skulle jag inte bli godkänns om jag söker adoption till något såånt land????
    jag förstår inte varför man måste välja ett land med mörkt påbrå.

• Svar på tråden Adoption sverige3
  • Sally

Förstår inte varför du startade en ny tråd, vet ej heller varför jag svarar. Dina ord kan betraktas som ganska klumpiga, hoppas bara att formuleringen blev lite fel.

Adoption är inte till för att du ska få ett barn på dina exakta villkor. Det är till för att föräldrarlösa barn ska få föräldrar. Går du bara in på adoption om barnet är svenskt eller se svenskt ut, är det nog fel inställning. Visst kan ni välja land (så länge ni passar in i krav), men som andra nämnde, kan ni ändå få ett barn som inte ser svenskt ut, eller i vissa fall med ett gäng andra bekymmer.

Att ett barn med mörk hud kan 'sticka ut' - ett adopterat barn kanske alltid sticker ut, vare sig utseendemässigt eller känslomässigt. Att ett barn är vitt är ingen garante att ni slipper problem. Adoption känns inte riktigt genomtänkt hos er, och jag hoppas också att ivf lyckas för er så att det löser sig.

• mammatillvictor
    Sally skrev 2007-09-02 21:41:23 följande:
    Förstår inte varför du startade en ny tråd, vet ej heller varför jag svarar. Dina ord kan betraktas som ganska klumpiga, hoppas bara att formuleringen blev lite fel.Adoption är inte till för att du ska få ett barn på dina exakta villkor. Det är till för att föräldrarlösa barn ska få föräldrar. Går du bara in på adoption om barnet är svenskt eller se svenskt ut, är det nog fel inställning. Visst kan ni välja land (så länge ni passar in i krav), men som andra nämnde, kan ni ändå få ett barn som inte ser svenskt ut, eller i vissa fall med ett gäng andra bekymmer. Att ett barn med mörk hud kan 'sticka ut' - ett adopterat barn kanske alltid sticker ut, vare sig utseendemässigt eller känslomässigt. Att ett barn är vitt är ingen garante att ni slipper problem. Adoption känns inte riktigt genomtänkt hos er, och jag hoppas också att ivf lyckas för er så att det löser sig.
    Kunde inte ha skrivit bättre själv FÖr det var mitt inlägg som du antagligen reagerade på TS. Och det är det som är själva grejen, jag tror att har man din inställning så tror jag det kan vara svårt att få en utredare att se att du/ni är mogna för att få ett medgivande.
  • Manchester

Jag håller med Sally och Vietnammamma. Det känns inte som om adoption skulle vara rätt sätt för dig att få barn. Det finns verkligen aldrig några garantier för att man får ett barn med ljus hudfärg, oavsett vilket land man väljer. Jag har själv en dotter från Ukraina. Just min dotter råkar vara rätt ljus, inte någon supersvensk lintott, men det är i alla fall inte så ofta folk ser att hon kommer från ett annat land. Några av de andra barn vi känner från Ukraina ser ut ungefär som min dotter, ett fåtal är till och med rågblonda och blåögda. MEN minst hälften är romer och har svart hår, mörkbruna ögon och hudfärg ungefär som i sydeuropa eller mellanöstern. Jättefina barn allihop, men inte ser de ut som etniska svenskar. Det lär till och med finnas en svensk familj som har ett halvafrikanskt barn adopterat från Ukraina.

Ryssland är ännu mer blandat. Ryssland är ju ett väldigt stort land och det gamla Sovjetunionen var ännu större. Man väljer visserligen själv vilken region man vill adoptera ifrån, men människor har ju ovanan att flytta... Du kan alltså få ett barn med sydostasiatiskt utseende om du adopterar från S:t Petersburg eller Moskva. Tyvärr är rasismen stor i de gamla öststaterna. Minoriteter har det många gånger svårt både ekonomiskt och socialt och därmed är det större risk att just de måste lämna bort sina barn.

De minst blandade länderna är kanske Polen eller baltikum, men även där kan en utbytesstudent från Botswana bli gravid och inte kunna behålla barnet. Eller så är barnet frukten av en förbindelse mellan en "vit" mamma och en mörkhyad turist. Vad skulle du göra om du blev erbjuden just det barnet? Tacka nej?

Inte ens adoption inom Sverige är någon säker lösning. Etniska svenskar som inte vill behålla sitt barn gör abort. Utifrån vad jag hört är det vanligast att minst en förälder är av utländsk härkomst när ett barn adopteras bort inom Sverige.

Ledsen, men om du inte är beredd att ta emot de barn som faktiskt finns tillgängliga för adoption ska du nog kämpa vidare med dina IVF. Där vet du garanterat vad du får. Hoppas att du blir gravid och att du kan låta bli att överföra din syn på andra hudfärger än vit till ditt framtida barn.

• Jennie med ie

Man måste inte välja ett land med "mörkt påbrå", det har ingen sagt i den andra tråden heller. Däremot så är adoption som sagt inte ett rätt alternativ om man tycker det är viktigt att barnet är likt en själv, väljer man att adoptera väljer man ju bort dessa genetiska likheter och man måste vara öppen för att vilket land man än adopterar från så kan barnet vara mörk- eller ljushyat, ha "sneda" resp "raka" ögon, vara ljushårigt eller mörkhårigt osv.

• MBert

Man kan inte välja barn! Det går inte till som Astrid Lindgrens saga om Rasmus på luffen!
    Adoption är en process och tankarna kring det tar tid. Många tänker kanske som du till en början men mognar och inser rätt snart hur det ligger till. Det är bl.a. därför det numera är obligatoriskt att gå en föräldrautbildning innan man får medgivande för adoption. Där får man ventilera sina tankar och mogna fram till om det är något man vill gå vidare med.

• Utlandssvensk

Tycker du fâtt jättebra svar bâde här och pâ den andra trâden, sâ jag kan inte annat än hâlla med om det som redan sagts.
    Förresten skulle du nog inte fâ godkänt för en adoption. Det handlar ju om att hitta bra föräldrar till de barn som finns tillgängliga och inte tvärtom...

• Angla

Hej TS

Livet är inte svart eller vitt ... tankar kan ändras - likväl som vissa bara kan tänka sig asien så kan andra bara tänka sig europa osv Ofta är man snabb att dömma andra utifrån sig själv. Vägen mot adoption är för endel längre och kantad av fler kritiska men ofta ärliga frågor och utan att få dem till ytan så kan vi aldrig finnas dess sanna svar. Om du fortsätter våga se dina tankar och känslor så som de är så tror jag och hoppas att de med tiden finner sin rätta plats.

Varma tankar

Angla

Angla - mamma bortom molnen
Svar på tråden Adoption sverige3