• Anonym

panikångest eller magsår?

för ett tag sedan fick jag så hemskt ont i magen precis nedan revbenen i mitten av magen, så ont att jag knappt kunde andas och blev helsvettig och bara lägga mig ner i en hög på golvet och kämpa för att överleva (kändes det som). hade ett par anfall med någon minut emellan ungefär i 5 dagar.

hade haft det stressigt och hade pressat mig väldigt med jobb och studier ett långt tag.

trodde att detta magsår/ magkatarr, men kan det varit panikångest?

• Svar på tråden panikångest eller magsår?
  • Mjäll

Skulle tro att det beror på stressen, typ magkatarr. Ångest är något helt annat, tryck över bröst mer och svettningar och mer mental påverkan, Ökad puls mm.

• Anonym

jag har i flera år haft stark ångest från och till, så jag blev så kluven vad det kunde vara.

• jennysan80

det skulle kanske kunna vara gallsten. läs lite på nätet .

• Anonym (???)

Vill inte verka elak, men om du i flera år haft stark ångest förmodar jag att denna är diagnostierad. Och borde du inte känna igen dina symtom då?

• Nikki75

Anonym (???): Jag förstår hur du tänker, men eftersom jag själv lider av ångest och panikattacker så måste jag försvara TS lite.
    Det kluriga med ångest är att den ofta ändrar karaktär, och då kan man känna sig väldigt osäker på om det är fråga om ångest eller kroppsliga besvär. Har själv varit där, så jag vet.

Men TS, det verkar inte som en ångestattack för mig, eftersom du har så ont just mitt i magen. Mer som magkatarr tycker jag. Fast som sagt, det är lurigt med ångest.

• äppelpäppel

Jag tänkte också på gallsten eller njursten. Det gör rejält ont! Du borde kolla med en läkare.

• Nikki75

Har du förresten provat att ta något receptfritt läkemedel mot magkatarr? Om det hjälper så kan du ju vara ganska säker.

• Anonym

eftersom jag aldrig känt såhär innan och aldrig haft panikångest visste jag inte vad detta var. men läkaren trodde det var magkatarr, så skall få medicin mot det nu. skönt!

• pulmones

Borde inte ångest och stress kunna utlösa magproblem som magkatarr?

Låter som magkatarr tycker jag.....som kanske utlöstes av din inre stress (ångesten)

Det finns lika många olika åsikter som det finns människor!
  • Nikki75

Javisst! Stress och magkatarr hör i princip ihop! Så är det.

• DannySweden

Det kan låter sannolikt som ett gallstensanfall. det bildas iblnd stenar som kan inflammera gallan eller fastna i gallgången. 

Notera: Gallan är nära kopplad till vagusnerven och ibland kan därför gallsten eller inflammation i gallan kännas precis som en attack av panikångest. 

En inflammation kan göra ont också men om en sten fastnar ordentligt gör det jätteont och då blir avföring ljus/vit och urin blir rosa.

Chanca Piedra är en ört som kan öppna och bedöva gallgången för att släppa ut stenar som fastnat. Jag har upplevt precis samma och efter 1tskd Chanca Piedra i varmt vatten tog det bara 15min för ångest och smärta att släppa. 

Svar på tråden panikångest eller magsår?