• bonusmamman

ÅNGEST inför bonusbarns-veckan..

Hej! Vet inte riktigt var jag ska börja, allt känns bara så jobbigt. Jag har iaf en dotter som är 8, ett bonusbarn (pojke) som är 7 och så har vi ett gemensamt.
    Min dotter är hos oss alltid förutom varannan helg och bonusbarnet är hos oss varannan vecka.
    Den vecka som dottern är själv med mig, min sambo och vårt gemensamma barn har vi det hur bra som helst. Men när bonusbarnet kommer blir hela familjen alldeles upp- och nervänd. Min dotter blir jättejobbig och får en massa utbrott och tycker att allt är orättvist osv. Bonusbarnet är väldigt jobbigt på sitt sätt, är allmänt störig, ouppfostrad, förvirrad osv.
    Antagligen handlar mycket om min dotters sätt om avundsjuka. Hon har en pappa som inte bryr sig särskilt mycket om henne, medans hon ser att min sambo bryr sig väldigt mycket om sin son. Hon har sagt flera ggr att hon hellre skulle vilja ha min sambo som pappa.
    Det är även så att min sambo väldigt ofta ger min dotter konsekvenser då hon gjort/inte gjort något, och det tycker både han och jag är bra (och hon oxå verkar det som), men sen låter han sin egen son få väldigt många fler chanser och då undrar klart min dotter varför det är så?? Och jag har inget svar...
    Jag har diskuterat detta med min sambo, och visst har vi kommit en liten bit på väg, men det är mycket kvar.
    Jag har, tyvärr!!!, väldigt svårt att tycka om mitt bonusbarn. Jag vill hemskt gärna göra det, men vet inte hur det ska gå till?? Det blir inte lättare genom att hans mamma gör vårt liv till ett helvete. Hon skyller gärna allt på mig, fastän jag verkligen gör allt för att pojken ska ha det bra när han är hos oss. För jag behandlar honom verkligen väl och gör ingen skillnad på honom och min dotter (även om jag i ärlighetens namn ofta skulle vilja göra det).
    Är det nån här som känner igen sig eller som har några tips och råd till mig? För det är jättejobbigt att ha så mycket "förbjudna känslor" när det gäller bonusbarnet och att ha sån ångest varje gång han ska komma....
    Supertacksam för råd!!

• Svar på tråden ÅNGEST inför bonusbarns-veckan..
  • Anonym (fd bonus)

Min första tanke var att-Varför har du din dotter bara varannan helg när du vet att pappan inte bryr sig och varför har ni bonusen varannan vecka då?

• bonusmamman

Nej, det blev nog lite missförstånd.. Min dotter är bara hos sin pappa varannan helg (efter tvist i tingsrätten där pappan ville ha varannan vecka bara för att göra livet surt för mig..) och hos oss resten av tiden.

Anonym (fd bonus) skrev 2007-08-30 21:27:52 följande:

Min första tanke var att-Varför har du din dotter bara varannan helg när du vet att pappan inte bryr sig och varför har ni bonusen varannan vecka då?
  • Jussan

Känner igen situationen. Har bara rådet att ge: Gå och prata med en familjerådgivare. Det blir annars lätt "pajkastning" om mitt och ditt barn. Ofta är det ju svårt att "bevisa" särbehandlingen av barnen. Här har det långsamt blivit bättre med åren.

Svar på tråden ÅNGEST inför bonusbarns-veckan..