• LinaT

    Filmtips till tonåringar?

    Jag har fått i uppdrag att köpa in några filmer till ungdomar, de ska vara tillåtna från 11 år (dvs ej 15-årsgräns) och gärna vara trevliga, underhållande, kanske roliga...

    Jag tänker mig att det är smart att köpa in lite åldre filmer, så att inte alla redan sett dem hemma. Vet av erfarenhet att t.ex. både Rain Man och Forrest Gump fortfarande fungerar utmärkt. Har någon bra tips? Jättetacksam då fantasin står stilla...

  • Svar på tråden Filmtips till tonåringar?
  • Minikatt

    Döda poeters sällskap är den bästa filmen jag vet! Den är rolig samtidigt som den är allvarlig. Den är otroligt underbart bra! Ge ungdomarna en chans att se den

  • molly7272

    harry potter brukar vara kul & även att se igen,
    mina tånåringar var & kollade på senaste nu &
    ser gärna om den :) de är 15&17

  • LinaT

    Tack! Fler tips mottages med glädje!

  • vofflan

    Eragon Jag har inte sett den själv men den var poppis här

  • Atamon

    Det är ju jättesvårt! Många filmer går ju i repris om och om igen på TV. Sedan är det ju lite svårt beroende på vad det är för ungdomar också. De kanske är riktigt hårda och tuffa!
    Ska de titta på filmerna själv eller ska vuxna vara med.
    Kan ju också tänka mig att den som är 15 inte gärna vill se samma film som den som är 11 år. Men om du är ute efter lite äldre filmer så tänker jag 80-tal tidigt 90-tal

    Indiana Jones filmerna är ju kul. De visas ju inte så ofta på TV heller

    Stand by me (åldersgräns 11 år) är en jättebra film tycker jag, bygger på en novell av Stephen King. ?Mysteriet? med att hitta en försvunnen död pojke är inte det väsentliga kommer man snabbt på, utan det är vänskapen pojkarna emellan som är det grundläggande i filmen. En ung Kiefer Sutherland är ju inte så dumt heller, om vuxna ska sitta med och kolla..
    www.movienet.nu/text.asp

    Garp och hans värld. En bra film med Robin Williams från tidigt 80-tal.
    Både rolig och tänkvärd. Innehåller några sexscener (bla då Garps manshatande mamma kommer på att hon måste ju ha en karl för att kunna göra barn och gränslar därför en döende soldat på det fältsjukhus där hon arbetare och blir genast förstås gravid med Garp) Boken skriven av John Irving är såklart bättre än filmen!

    Will Hunting också med Robin Williams

    Benny & Joone med Johnny Depp och Mary Stuart Masterson. En film om kärlek och att inte riktigt vara som alla andra.

    Det stora blå (tillåten från 11 år)

    Några gamla Tom Cruise filmer kanske? Född den fjärde juli och På heder och samvete

    Tom Hanks har ju gjort fler bra filmer, Band of Brothers, Den gröna milen, Rädda menige Ryan

  • Makaronen

    Rosa- the movie kan jag rekomendera. Riktig sån där tonårsfilm..

  • vackrastarflow

    Gilbert Grape

    Chocolat

    10 orsaker att hata dig

    Bring it on

Svar på tråden Filmtips till tonåringar?