• Umbra

Jag får kejsarsnitt om jag vill... men jag kan inte bestämma mig!

Hade en fruktansvärd första förlossning pga kraftig njursmärta. Hade antagligen njursten eller hydronefros, men i vilket fall en outhärdlig smärta konstant under hela förlossningen. Det var det absolut värsta jag har varit med om. Blev akutsnittad när jag var öppen 10 cm både pga att han låg fel och att det inte var något tryck i värkarna.

Nu är jag gravid igen och pratade med läkare igår. Han sa att jag får bestämma helt själv om jag vill snittas, sättas igång tidigare eller bara vänta på att det kommer igång.

En del av mig vill bara snittas, men samtidigt är jag så rädd för komplikationer på längre sikt, och inte kunna få det antal barn jag vill ha. Usch, det är så svårt!

Hur ska man kunna bestämma sig?

• Svar på tråden Jag får kejsarsnitt om jag vill... men jag kan inte bestämma mig!
  • Gladabarnensmamma

Ärs, har du hemska erfarenheter så ska du väl ta ett snitt... det finns ju hundratusentals kvinnor som föder med snitt! Känn dig inte mindre duktig för det... sluta ha ångest nu och se fram emot en planerad förlossning där allt går bra!!

• Umbra

Tack för ditt svar, jo jag känner nog ett behov av att vara duktig... du skulle bara veta vad jag arbetar med!

Ska fundera lite till dock. Men alla som säger som du gör mig bättre till mods.

• julmusten

Men skulle du verkligen vilja ha flera barn om du far en skrackforlossning till??? Hur manga vill du ha egentligen???

• Gladabarnensmamma

Det är så typiskt att man är "duktig" bara för att man föder vaginalt... helt sjukt egentligen. Det gör ju SKITONT -som du redan vet och inte behöver uppleva igen, lyllos! Skippa ångesten över att du inte fick / kommer uppleva själva "pluppet" när bebisen kommer ut, du var ju 99% där förra gången och fick genomlida smärta mer än många andra (så du har redan plus på "duktighetskontot").

• Umbra

julmusten: jag är ganska säker på att jag vill ha 3 minst totalt om det går. Ev 4, vilket min man är inne på... Känner att om jag bara slipper oroa mig för att föda kan jag få hur många som helst. Det är ju barnen som är grejen, att de måste ut är ju tyvärr ett nödvändigt ont.

Så, får jag en skräckförlossning till är ett snitt med ett ev tredje barn (och eventuellt en fjärde också) mer självklart. Då skulle jag inte tveka.

• Umbra

0000000000: tack! du får mig verkligen att se saker ljusare. Du kankse borde bli någon sorts terapeut? Allvarligt alltså, du får mig verkligen att må så mycket bättre. Har inte tänkt på det som att jag fått min beskärda del av smärta... :-O Men det är ju sant!

• julmusten

Men hur manga Kjesarsnitt klarar kroppen av?? Ni kanske kan adoptera med om ni kanner att 4 ar sa manga som ni vill ha?? Och vem vet vad som hander i framtiden?? Nat kanske hander sa att ni inte kan ha 4 barn och da sa har du genomgatt minst tva skrackforlossningar, till vilken nytta?? Det tycker jag verkar onodigt.

Na, relax och ta snitt. Inte brukar val lakarna rekomendera snitt om det inte behovs????

• Boel1

Det är ju inte alls säkert att nästa förlossning blir en skräckförlossning - alla är olika. Jag hade en jättebra första förlossning, en andra som slutade i akut snitt p.g.a dåliga fosterljud och en tredje som var hemsk. Den drog ut på tiden och de fick sätta in dropp.
    Så du kanske har haft en hemsk första förlossning, men får en bra andra! Hoppas det går bra vilket du än väljer!

• Umbra

julmusten; nä, han rekommenderade egentligen inte snitt heller. men sa att jag får det om jag vill. Att det måste jag göra det som känns bäst. Han var ansvarig vid min förra förlossning så han vet hur borta jag var.

Saken är den att jag har haft depressioner och panikångest. Inför förra förlossningen sov jag inte mer än nån timma i taget vecka innan pga smärta, var helt uttröttad när det väl skulle sättas igång.

Första förlossningsdygnet, när det väl var igångsatt, sov jag sedan totalt ca 4 timmar, upphackat. Andra dygnet snittades jag vid 4 på morgonen och hade då varit vaken med en obeskrivlig smärta i 24 timmar. Sedan fick jag också hallucinationer under förlossningen, delvis pga sömnbrist men också starka smärtstillande, bla Morfin.

Så nu är jag rädd att jag ska gå in i en psykos eller liknande om jag får lika ont igen. Jag kände att jag var nån helt annan hela förlossningen och det var så skrämmande. Jag kände inte igen min man, och kände inte heller igen mig hemma när vi äntligen fick komma hem. Sedan fick jag en depression och hade de hemskaste fantasier om vad jag skulle göra med mig själv eller barnet.

Min dr vet allt detta och jag tyckte nog att han tryckte på nästan lite oväntat mycket om att jag absolut kan få ett snitt. Så han tror kanske också att det vore bäst för mig...

Vet inte hur många snitt man kan gå igenom, de säger väl att riskerna ökar men att 3-4 ggr oftast inte är några problem.

• Umbra

Boel; nä, det har du verkligen rätt i, man vet ju inte hur det blir. men det är väl det som skrämmer, blir det dåligt vet jag inte hur jag reagerar... Det liksom MÅSTE gå bra för att jag ska våga föda alls, nåt annat vågar jag inte tänka. Jätterädd att bli deprimerad igen också.

Svar på tråden Jag får kejsarsnitt om jag vill... men jag kan inte bestämma mig!