• TyraPaloma

Adopterade, era barnkläder till era barn?

Hejsan!

Min sambo som är 33 år kom till Sverige 1975 från Peru. I helgen var vi hemma hos hans mamma som håller på att flytta och vi gick igenom en massa kartonger med saker.

Åhhh så mycket fint vi hittade. En poncho i lama-ull. En fäll, filtar mössor, skötväska i lama-ull etc etc. Fick även låna en fin liten bärsjal som hans bror hade (de är 3 (ej biologiska)bröder adopterade från Peru).

Folk kommer väl tycka att amn inte är riktigt klok men åh det var ju så fina saker så såklart ska vår kommande bebis ha en del av det

Vad tänker ni om detta? Har ni använt kläder från födelselandet å era småttingar?

• Svar på tråden Adopterade, era barnkläder till era barn?
  • mammatillvictor

jag skulle aldrig använda de kläder jag hade med mig från Ecuador (poncho, klänningar etc) till vårt barn. De kläderna är minnen, de får inte fläckas ned eller gå sönder, det är heliga kläder. Men vi är alla olika

• TyraPaloma

Ja alla är så olika Hans ena bror var inte alls intresserade av sakerna från Peru alls hehe.

Är en del saker som är lite ömtåligare och de kommer ju såklart inte användas men annars tycker vi mest att det är skojigt eftersom det är så fina kläder. Har en del "vanliga" kläder också ala 70 tal hehe.

• mammatillvictor
    TyraPaloma skrev 2007-08-28 12:30:41 följande:
    Ja alla är så olika Hans ena bror var inte alls intresserade av sakerna från Peru alls hehe.Är en del saker som är lite ömtåligare och de kommer ju såklart inte användas men annars tycker vi mest att det är skojigt eftersom det är så fina kläder. Har en del "vanliga" kläder också ala 70 tal hehe.

ja, 70-talskläder är balla!
  • MkrKabe

HEHE!

Jag fick med mej 2 jättesöta pyttesmå ponchos från Peru, när jag hämtades hem hit till Swe.
    En brun med vita tofsar och ashärlig luva, en sådär karaktäristiskt knallrosa, gul, blå och allt va det nu e, också med luva.

De blir perfekt till vår första kiddo som kommer i februari

Fråga va MIN mamma säger om det, hon sa "perfekt!!"

• jen7504

Jag hade nog inte på mej ngt fr sri lanka Måste ha kommit hit naken. För vi har bara sparat kläder fr när jag väl hade kommit hit.
    Men Jag har tagit kort på mina tjejer i dessa hemska 70 tals kläder. usch ve å fasa. Gröna spark byxor m mönster m tillhörand tröja i samma mönster men brunt USCH!!!!!!!

Fast ja va så liten när jag kom hit så jag tror inte dom kläderna hade passat mina töser ja vägde 2500 när ja kom hit (3 mån gammal) Tjejerna mina vägde 3185 & 3550 så det va nog för smått

• C Elegans

Jag hade ett litet halmgult mjukt stickat set med byxa, tröja, kofta och mössa när jag kom till Sverige. En gång när jag var och hälsade på mina föräldrar med min dotter, så fick jag de kläderna med orden att de här kläderna hade jag på mig den lyckligaste dagen i deras liv, och om jag vill använda dem till min dotter så skulle inget göra mina föräldrar gladare än att få se sitt barnbarn i dessa speciella kläder.
    Jag har själv ingen särskild känsla för de kläderna (jag minns ju inte när jag kom till Sverige!) men min man tyckte de var jättefina och ville gärna att vår dotter skulle använda dem, så det skall hon snart få göra - hon har bara inte riktigt växt i dem än!

• MaNiMi

Brorsans hemkomstkläder har aldrig blivit använda efter, de är ju liksom speciella.(han var riktigt uppklädd och "stylad" )
    däremot köpte föräldrarna varsin väst åt honom och mig när de var i landet och dessa västar har mina barn haft och nu när bror har fått barn själv så letade jag upp dem och överlämnade
    vilket både bror och hans fru tyckte var kul.

Svar på tråden Adopterade, era barnkläder till era barn?