TigerLily skrev 2007-08-27 12:23:08 följande:
Min dotter är 7 år och hennes vänner som hon leker med dagligen (granntjejerna) är mellan 10-12 år, så hon vill ju oftast att deras regler ska gälla för henne oxå...
Vilka tider har era 7-åringar? Hur länge får de vara ute och leka på vardagar samt helger? Hur länge får de vara uppe på kvällen?
Nu när det har varit sommarlov har hon fått vara ute till 9, ibland 10 beroende på vilket sällskap hon har och vart hon är. Men nu när skolan börjat så vill jag ha henne i säng senast 20.00, är det en rimlig tid? Har era 7-åringar veckopeng? Har funderat på att införa det, men vet inte hur mkt eller om det ska bli månadspeng istället. Skulle vilja införa något slags system här hemma, att det är vissa uppgifter hon ska göra/sköta för att få vecko/månadspengen. Hur gör ni?

Mina barn är 4 och 5, men kan ta hur deras rutiner kommer se ut när dom blir 7.
Läggdags är senast 21 på vardagar och 23 på helger. Mina barn kommer inte vara ute och leka med vänner själv när dom är 7, det är vid 10 dom får göra sådant. Men när dom är hemma hos kompisar så måste dom hem innan 6-7 för då äter vi. Våra regler kan jag printa in nedanför, för jag älskar dom.
Månadspeng när mina barn blir 7 är 700, alltså 175 i veckan. Det tycker jag är precis lagom.
Följer dom reglerna så får dom sin månadspeng.
REGELLISTA
1. Att visa kärlek och uppskattning.
2. Att leva ett hälsosamt liv med bra mat, sömn och motion.
3. Att ha hyfs och bordsskick.
4. Att hjälp varandra.
5. Att vara snäll.
6. Att inte dricka alkohol, röka eller hålla på med droger.
7. Att ha bra hygien
8. Att vara ärlig och öppen.
9. Att dela med sig.
10. Att ta hand om dig själv och sina saker.