• TigerLily

Vad har er 7-åring för tider och regler samt vecko/månadspeng???

Min dotter är 7 år och hennes vänner som hon leker med dagligen (granntjejerna) är mellan 10-12 år, så hon vill ju oftast att deras regler ska gälla för henne oxå...
    Vilka tider har era 7-åringar? Hur länge får de vara ute och leka på vardagar samt helger? Hur länge får de vara uppe på kvällen?
    Nu när det har varit sommarlov har hon fått vara ute till 9, ibland 10 beroende på vilket sällskap hon har och vart hon är. Men nu när skolan börjat så vill jag ha henne i säng senast 20.00, är det en rimlig tid? Har era 7-åringar veckopeng? Har funderat på att införa det, men vet inte hur mkt eller om det ska bli månadspeng istället. Skulle vilja införa något slags system här hemma, att det är vissa uppgifter hon ska göra/sköta för att få vecko/månadspengen. Hur gör ni?

• Svar på tråden Vad har er 7-åring för tider och regler samt vecko/månadspeng???
  • puppsi

Min 8 åring får 30 kr i veckan och då ska han hålla iordning på sitt rum....Vardagarna ska han vara inne 20.00 och på helgerna 21.00

• TigerLily
    puppsi skrev 2007-08-27 12:33:42 följande:
    Min 8 åring får 30 kr i veckan och då ska han hålla iordning på sitt rum....Vardagarna ska han vara inne 20.00 och på helgerna 21.00
    Ska han vara HEMMA vid dessa tider eller ligga till sängs då?
  • TigerLily

Ingen mer som vill svara?

• livsenergi

Min 7-åring lägger sig 20.00 på vardagarna, kliver upp 07.00. Leker hon med kompisar får hon göra det till 18.00...ibland gör vi undantag så klart. Hon får 150:- i månadspeng. Hon ska se till att hennes rum är städat när hon lekt där. Men det har egentligen ingenting med månadspengen att göra.

• fjärilen78

vår 7-åring ska vara inne kl 19 på vardagarna och i säng kl 20 helgerna ska hon vara hemma ca 19.30-20.00 och isäng till 21. vardagarna går hon upp ca 06.45
    hon får 25 kr i veckopeng men på det villkoret att hennes rum är städat (har städdag varje fredag) plus att hon ska plocka ur diskmaskinen 1g/vecka och även plocka i den 1g/ vecka sen ska hon se till att ytterkläderna hängs upp (oftast ligger dom bara slängda på golvet i hallen eller ute i trädgården)

• TigerLily

Då verkar det som att de flesta 7-åringar har läggdags klockan 20.00 på vardagar.
    Iallafall hittills!

• puppsi

Han ska vara inne då.

TigerLily skrev 2007-08-27 12:52:44 följande:
    Ska han vara HEMMA vid dessa tider eller ligga till sängs då?
  • sarawn

Vår 7-åring skall vara inne senast 19 o helst i säng kl 20 på vardagar. Han får 20 kr i veckopeng o då måste han hålla ordning på sitt rum o plocka ihop varje kväll.

• Magulli

Är det bara min 7-åring som bara behöver 9 timmars sömn?? Vi försöker få honom i säng 20-20.30. Men varenda morgon är han upp kl. 6. Fast han får sova till 7.20 om han vill. HAn behöver verkligen inte mer sömn. Men det är skönt för oss föräldrar att ha lite kvällstid själva!! Och det är svårt att låta honom vara upp längre om lillsyrran 5 år måste gå o lägga sej kl 20. Blir ett himla ståhej!! Vi har ingen veckopeng, ser ingen mening med det än!

• Lisa 76

våra barn 6 och 8 år ska ligga i sängen kl20.00.
    Våran klocka ringen 05,30 på vardagarna så dom behöver sina timmar.

Dom kommer in runt 19 tiden så vi hinner äta och umgås lite innan det är lägg dax.

Dom får ingen vecko peng alls utan kan få lite när som helst.(Tex just nu är dom uppe i affären med 15 kr var)

Det är svårt med tider när dom har kompisar som är antingen äldre och inte har samma tider hemma lr som är lika gamla fast  inte heller har samma tider alls då är det lätt at konflikterna dyker upp i våran familj.Dom förstår ju inte att vi kanske behöver gå upp 1,5 timmar tidigare än dom andra,för att åka till fritids och jobb

• Snovit 79

David 7 år (nästan 8), sover innan kl är 20. Han får inte vara ute längre än 18 själv någon dag utan mig. På sommarlovet var vi två (ensamma) ute runt 20 och badade elr bara promenerade.

Han har månadspeng sedan några år. 20 kr hade han först, nu har han 50 kr och så får det förbli ett år till iaf.

• Snovit 79

Glömde - Han får bara månadspengen och han uppförts sig väl och städat sitt rum, hjälpt till med sysslor, gjort läxan bra (så gott han kan) osv.
    Går inte att fjäska sig till pengar om han varit "dum". Det fungerar inte för oss. Lön får man i efterskott.

• Mrs Corbally

Min son får 20kr i veckopeng (och så lägger vi undan 20kr så han har till att köpa presenter för när hans kompisar fyller år etc).
    Han får vara ute till 18.00 och leka och ska sova vid 20.00 senast 20.30
    Jag vill att han håller ordning på sitt rum och att han ibland leker med sin lillebror om jag behöver göra nått lite snabbt, ex matlagning osv...

Stolt mamma till Leon född 001124 och Wyatt född 070114! Bebis 2008???
  • Yosa

Verkar som att min 7åring (blir 7 om 2 månader) behöver mer sömn än de flesta här inne. Hon är jättetrött på kvällarna efter en dag på förskoleklassen och fritids. Somnar ofta 19-19.30 på vardagar och klockan ringer 6.30.

Har ännu ingen veckopeng. 

• Minniemousemommy
    TigerLily skrev 2007-08-27 12:23:08 följande:
    Min dotter är 7 år och hennes vänner som hon leker med dagligen (granntjejerna) är mellan 10-12 år, så hon vill ju oftast att deras regler ska gälla för henne oxå...
    Vilka tider har era 7-åringar? Hur länge får de vara ute och leka på vardagar samt helger? Hur länge får de vara uppe på kvällen?
    Nu när det har varit sommarlov har hon fått vara ute till 9, ibland 10 beroende på vilket sällskap hon har och vart hon är. Men nu när skolan börjat så vill jag ha henne i säng senast 20.00, är det en rimlig tid? Har era 7-åringar veckopeng? Har funderat på att införa det, men vet inte hur mkt eller om det ska bli månadspeng istället. Skulle vilja införa något slags system här hemma, att det är vissa uppgifter hon ska göra/sköta för att få vecko/månadspengen. Hur gör ni?
    Mina barn är 4 och 5, men kan ta hur deras rutiner kommer se ut när dom blir 7.
    Läggdags är senast 21 på vardagar och 23 på helger. Mina barn kommer inte vara ute och leka med vänner själv när dom är 7, det är vid 10 dom får göra sådant. Men när dom är hemma hos kompisar så måste dom hem innan 6-7 för då äter vi. Våra regler kan jag printa in nedanför, för jag älskar dom.
    Månadspeng när mina barn blir 7 är 700, alltså 175 i veckan. Det tycker jag är precis lagom.
    Följer dom reglerna så får dom sin månadspeng.

REGELLISTA

1. Att visa kärlek och uppskattning.

2. Att leva ett hälsosamt liv med bra mat, sömn och motion.

3. Att ha hyfs och bordsskick.

4. Att hjälp varandra.

5. Att vara snäll.

6. Att inte dricka alkohol, röka eller hålla på med droger.

7. Att ha bra hygien

8. Att vara ärlig och öppen.

9. Att dela med sig.

10. Att ta hand om dig själv och sina saker.
Svar på tråden Vad har er 7-åring för tider och regler samt vecko/månadspeng???