• pandakungen

Bilen....

Såhär är det.
    Jag har fått nytt jobb och behöver bilen.
    Frugan känner sig väldigt låst här hemma då hennes kompisar bara är inne i stan.
    Jag förstår henne att det blir lång tråkigt att gå hemma hela dagarna.
    Jag har bett henne ta bussen men det tycker hon inte verkar säkert, vad ska hon göra om vår dotter får frispel mm..
    Jag får dåligt samvete men vad ska jag göra.. Köpa en bil till är inte aktuellt just nu.

Någon som känner igen sig / har förslag??

Tobbe

• Svar på tråden Bilen....
  • Fusion

Varför inte skaffa en bil till för då...

• Papito

Behöver du bilen i jobbet eller är det för att åka från & till? Ni kanske kan ha den halva tiden var?

Vad menar hon med att det inte känns säkert att åka kollektivt? De flesta människorna åker kollektivt, ävea med små barn. Förstår givetvis att det är lite bökigare men det funkar ju bra om man bara vill. Låter som att hon behöver åka kollektivt ett par gånger för att bli av med rädslan, du kanske kan följa med några gånger på helgerna?

Sätt er & prata, tänk er in i varandras situationer och försök hitta en kompromiss..

• pandakungen

En bil till hade löst alla bekymmer, men just nu känner jag att ekonomin inte tillåter det.

Visst är det säkert att åka buss, hon tycker nog bara att det ska vara krångligt med vagnen och att den lilla ska bli ledsen. Själv skulle jag inte se det som ett bekymmer att åka buss.
    Får nog ta och öva lite på att åka buss i helgen

• rudd

Ja men om nu den lilla skulle få "spel" på bussen då, vad gör det? människor ser hysteriska och ledsna barn i kollektivtrafiken varje dag
    Min sambo har åkt kollektivt med grabben i 1,5 år nu och det har inte vart några problem.
    Bussarna och dom nya tågen är väldigt barnvagnsvänliga,dom nya tågen har ju inte ens någon "tröskel", bara att rulla på.
    Men visst är det skönare att åka bil, det är en sak som är säker!
    Tror det handlar om ren bekvämlighetsfråga om jag ska vara ärlig
    Och du skriver att du BEHÖVER bilen till jobbet, och vad är viktigast....att du kan åka och jobba eller att hon ska kunna ta sig bekvämt till stan för att kunna ta en "latte" med sina vänninor?
    Hoppas det inte låter så hårt som det kan framstå av mig

• pandakungen
    rudd skrev 2007-08-27 21:04:26 följande:
    Ja men om nu den lilla skulle få "spel" på bussen då, vad gör det? människor ser hysteriska och ledsna barn i kollektivtrafiken varje dag Min sambo har åkt kollektivt med grabben i 1,5 år nu och det har inte vart några problem.Bussarna och dom nya tågen är väldigt barnvagnsvänliga,dom nya tågen har ju inte ens någon "tröskel", bara att rulla på.Men visst är det skönare att åka bil, det är en sak som är säker!Tror det handlar om ren bekvämlighetsfråga om jag ska vara ärlig Och du skriver att du BEHÖVER bilen till jobbet, och vad är viktigast....att du kan åka och jobba eller att hon ska kunna ta sig bekvämt till stan för att kunna ta en "latte" med sina vänninor?Hoppas det inte låter så hårt som det kan framstå av mig
    Hårt!?
    NEJ, det är så jag har sagt till frugan. Hon förstår oxå, men e nog mest osäker på att åka buss. Vi får öva helt enkelt.

Tobbe
  • enäs

Frågan är väl om det är säkrare att åka bil än kollektivt. Hur säker är hon i trafiken om ert barn får frispel i bilen?

• AYE

Om bilen behövs i arbetet är det väl ganska enkelt...
    Jobb = inkomst
    Vänner = fritid.
    Utan inkomst, ingen rolig fritid...

Så ut o öva med henne att åka kollektivt!

• Papito

Ofta tycker barnen att det är ganska kul att åka kollektivt (när de inte är för trötta), det finns massor av roliga människor att titta på. Ofta ser de andra barn & det brukar vara kul. Tog med min ettåring till en djurpark & det roligaste för henne var att se alla människor & framförallt de lite äldre barnen...det var det som var äventyret för henne.

Som sagt, åk tillsammans några gånger så löser det sig.

• Kunglappen

Bara ta bilen du & åk till jobbet.
    Frugan din kan ta bussen de är inte farligt min sambo fick ta bussen & de har gått hur bra som hälst!

• Idas Pappa

Instämmer med ovan talare, att åka kollektivt är en vanesak, bara att köra igång.

• Fleksnes

Hej!

Varför måste du ha bilen i jobbet då? Passar det inte med kollektivtrafiken?
    Jag testade i ca 8 månader att åka buss till jobbet men inte var det kul kan jag säga.
    En nackdel var att man hela tiden skulle ha koll på klockan så man hinner med bussen, var ibland tvungen att avbryta jobbet som jag annars skulle ha gjort klart.
    Ett par fördelar var att jag var tvungen att gå ca 3 km varje dag vilket visade sig på magomfånget och en annan bra sak var att det kostade bara 25% av vad det kostar att köra bil.För mig betyder det en del eftersom jag kör ca 8 mil om dagen.

Jag orkade dock bara 8 månader..kanske lite svagt men...

• Isfjord

Instämmer med Fleksnes, det har sina för och nackdelar med bil eller buss.

Ska du även använda bilen i jobbet eller bara till och från?
    Ska du även använda bilen i jobbet kan det ställa krav på bilens modell, skick, storlek osv. Ska du kunnna lasta mycket eller hålla snygg fasad till kunderna?
    Ska du bara ha den dit och hem räcker en enklare bil, om du inte ska pendla 15 mil enkel resa.
    Du kan köpa en andrabil för 3000-6000kr och sedan enbart ha trafikförsäkring på den. Kan du eller någon kompis meka kan du pressa driftkostnaden.
    Sedan kommer problemet vem som ska ha vilken bil. Ofta tar mannen stora, nya bilen sina 10km till jobbet och frun kör runt barnen i skruttbilen. Jag känner att det är försvarbart om mannen har långt att pendla eller använder bilen i jobbet och behöver snygga fasade. Annars bör den som har barnen ha den stora och nyare bilen.

Svar på tråden Bilen....