• niinie

Behöver jag registrera våran dotter i Sverige när vi bor i Norge?

visste inte riktigt var jag ska lägga denna tråd..

Men jag satt nyss och funderade på en sak... för 8 dagar sedan föddes våran dotter..och vi bor just nu i Norge,har bott här ca 1 år....
    behöver vi ringa till någon myndighet i Sverige och säga till om att vi fått barn? så att hon registreras därborta också?

tacksam för svar.

• Svar på tråden Behöver jag registrera våran dotter i Sverige när vi bor i Norge?
  • norgesessan

vi har inte registrerat våra barn, som är födda i sverige (jag är norsk)
    Min sambo är ju svensk, när han flyttade til norge, så fick han et norskt personnr, hans svenska var kvar..efter två år flyttade vi hit, då hadde han det svenska igen..så det är nog så det fungerar..så länge ni bor i norge så är barnet registrerat där, flyttar ni till sverige, så blir det som en vanlig flytt...

• nadja84

Om du vill att hon ska var svensk medborgare ska du nog göra det antar jag!

*Dylan 2006-03-25*
  • niinie

nä, jag ska inte ha några pengar från försäkringskassan i sverige..får det härifrån norge ,eftersom våran dotter är född här i norge och vi bor här just nu.
    Pappan är svensk medborgare och jag är finsk medborgare(men jag är född i sverige,har finsk medborgarskap efter min mamma)
    Men jag tänkte bara om man var tvungen att registrera på nått vis till sverige att man fått barn härborta, eftersom vi urprungligen är från sverige.

• mama08

Jag är norsk, har fött båda mina killar i sverige..
    Jag har då skickat papper till folkeregisteret i Norge, så killarna har fått sina personnummer och blivit reggade i Norge..

happy mama!
  • Gurkburken

Tvärtom behövs i alla fall inte så jag skulle inte tro att det behövs om man bor i Norge heller.

Vi bore i Sverige och jag kontaktade norska ambassaden i Stockholm när vårt tredje barn föddes och enligt dem behövdes ingen registrering och iom att vi är gifta så får barnen automatiskt norskt medborgarskap förutom det svenska (jag är svensk, pappan norsk).

I ert fall, om du är finsk medborgare, så har ju Sverige inget med saken att göra utan det är ju i sådana fall Finländska myndigheter ni bör kontakta om det är så att de har några andra regler ang. tex medborgarskap.

• mama08

gurkburken:

de registerars och finns i registeret automatisk, men för att få personnr måste man skicka in papper till folkeregisteret i norge..

happy mama!
  • Gurkburken

Jo jag vet, det var ju det svaret jag fick från ambassaden. Några personnummer har vi inte behov av då vi inte tänkt skaffa norska pass så vi har inte ansökt om det.

Äldsta barnet föddes innan vi gifte oss så henne skaffade vi norskt personnummer och norsk pass till när vi gift oss, för att hon skulle bli norsk medborgare.

• daimstrut

Ja du kan skicka in födselsattesten till Skatteverket om du vill så får du barnet registrerat i Sverige. Men du får inget personnummer då, men barnets namn och födelsedatum lagras i systemet.

• MamaPapa

Om du vill att barnet ska ha svenskt medborgarskap måste du registrera det i Sverige. Barnet läggs då in i "systemet" med ett Samordningsnummer istället för Personnummer. Kontakta svenska ambassaden för info.

Svar på tråden Behöver jag registrera våran dotter i Sverige när vi bor i Norge?