• Bipa

Hur ofta ammar ni med kolikbarn?

Ja blir helt stressad av min BM som tycer jag ammar för mkt. Det gör jag säkert, varannan timme ungefär, ibland mindre om hon sover. Det är ju inte så bra med för täta mål vid kolik men nu har hon liksom vant sig. Hur är det för er andra och ge gärna tips på hur man kan dra ner på ammandet.

• Svar på tråden Hur ofta ammar ni med kolikbarn?
  • Bondbruden

Om barnet vill ha mat så ofta, så är det rätt med det. Många gamla BM lever kvar i det förgångna när man rekommenderade amning var 4:e timma.

Anna Wahlgren menar att kolik beror på att barnen får för lite mat och är oroliga för att svälta ihjäl, så det är raka motsatsen... Nu tror jag iofs inte på hennes förklaring, men det kan vara bra att veta att man kan ha olika åsikter i frågan.

Min son ammade tills han började skrika, sedan skrek han en bra stund, innan han kunde somna. Det visade sig senare bero på att han var allergisk mot komjölksprotein som han fick i sig via bröstmjölken.

Om ditt barn skriker mycket så kan du prova att äta mjölkfri kost i ett par veckor och se om det blir bättre.

• Joje

Min son hade (har) kolik och han har ätit var 3-4:e timme sedan födseln. Nu (4 månader) äter han lite oftare... är väl i någon utvecklings-/tillväxtfas antar jag, det är ju ganska varmt nu också....

Jag tycker att du ska amma din dotter när hon vill/du tror att hon vill. Följer hon sin viktkurva är det väl helt ok om hon äter ofta... annars kan du ju prova att glesa ut amningarna om du vill, men det är inte så roligt med en skrikande, hungrig unge på armen...

Många kolikbarn är ju känsliga mot komjölk så ta bort det helt ur din kost i 1 vecka och se om det gör någon skillnad... blir det bättre är det bara att fortsätta utesluta och sedan introducera lite i taget. Du kan också ta bort gasbildande såsom lök, bönor, ja allt som du själv blir gasig av.

• nasse1

isåfall äter min dotter alldeles för mkt!!!!varje timme på dagtid!!på bvc sa det inget....

• Jamson
    nasse1 skrev 2007-08-24 15:54:02 följande:
    isåfall äter min dotter alldeles för mkt!!!!varje timme på dagtid!!på bvc sa det inget....
    din dotter är ju så liten, inte äter hon för ofta, min dotter är 6 månader och äter varannan timme fortfarande
    Bebisar som äter ersättning äter mer sällan, ca var tredje timme
  • Maria med 3

Så ofta som de visat att de vill äta har jag ammat mina barn oavsett kolik eller inte. Det har inte gjort nån skillnad ifall man gett mat mer sällan. Då har de bara skrikit för de varit hungriga också.

• Skalberg

när min dotter hade sin kolik period( runt 2-3 mån så åt hon en gång i timman.. nu äter hon med 3-4 timmar mellanrum dagtid och sover hela nätterna=) Inget bm sa ngt om till oss utan sa att vi skulle följa Hannas önskan å så blev det=)

• elija

Vår dotter hade kolik och hon åt ungefär varannan timme, ibland var tredje. Vi funderade också på om man skulle amma mer sällan,men som sagt finns det ju så många teser och en är ju att om de äter för mycket på en gång är det inte heller bra. Och det gick ju inte, hon var hungrig.

Vi testade komjölkfrikost och minifom, det första hjälpte inte, det andra hjälpte kanskeliiiite. VI rapade henne noga och bar henne i bärsjal, de mår ofta lite bättre om de är upprätta och får kroppskontakt. Men mest är det bara att härda ut :/ Det positiva är att nu efteråt känns dagarna toklyxiga, för man har nåt riktigt jobbigt att jämföra med :)

• elija

Jo, just det, Siri har succesivt själv dragit ner på tiden mellan amningen. Nu ammar hon var 3:e - 4:e h på dan och en gång på natten. Tror det är bäst om de får bestämma det själva. Vad vi gjorde var att se till att hon åt ordenltigt när hon åt, att hon verkligen är hungrig då, inget småsnutt (mer än om hon vart ledsen), och så kan man dra ut en kvart lite då och då. Men det började vi med efter kolikperioden, när hon blev lite äldre.

• Irisidan

Vår son med kolik har ätit varje till varannan timme sen födsel. När det varit som värst har det varit tätare mellan amningarna. Misstänker att han velat äta tätare ibland för att amningen lindrat magen som gjort ont. Träffade en läkare som tyckte att vi skulle försöka glesa ut mellan matningarna för att vila magen lite. Det blev bara värre. Sonen får bestämma när det är dags att äta. 
    Han har precis passerat tre månader och har nu börjat bli bättre, så skönt!

Svar på tråden Hur ofta ammar ni med kolikbarn?