• Rauija

Endometrios?

Jag tror att jag har Endometrios.
    har beställt en tid och ska till läkaren på Tisdag för utredning.
    Jag hittade en länk till Endometrios via www.niomander.se
    och det stämmer inte till 99% på mig.
    Egentligen är jag inte hypokondriker, men när ALLA symtom stämde blev jag fan orolig.
    Vi har försökt bli gravida i 1.5 år. Inte så att vi har prickat in ägglossningar, men hur troligt är det att man missar i två år?
    Innan det hade jag ett förhålladne på 6 år, och missade i så fall varje gång då oxå.

Jag har hemska mensvärkar och har sökt för dom sedan jag va12 år.
    Jag har IBS och det sträcker ofta konstigt i nedre delen av magen när jag tränar, sträcker mig på morgonen mm.

OM jag får diagnosen Endometrios blir jag vansinnig.
    Jag har varit på ungdomasmottagningen ofta sedan 14 års ålder pga smärtor vid mens och hos läkaren sedan 15 års ålder för min IBS. Och inte en jävel har nämt att det finns något som heter Endometrios.
    Då står det ändå att om man har Endometrios har man ofta IBS och svåra smärtor. Vore den uträkningen så svår för en läkare?

Jag undrar om någon här har Endometrios och har lust att tala om hur ni märkte det, om ni lyckades bli gravida mm

Hoppas ni orkade ta er hit ner=)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-25 21:25:04:
    Jag ska till sjukhuset och träffa en gynekolog den 2.a oktober.
    Hos läkaren sa dom inte så mkt.
    Dom tog lite prover och gav mig remiss till sjukhuset.
    Så nu väntar jag spänt på vad dom ska göra med mig den 2.a oktober.

Någon som vill tala om HUR första undersökningen gick till?
    Vi söker för ofrivillig barnlöshet + att jag vill utesluta endo.

• Svar på tråden Endometrios?
  • Rauija

OJ. Några felstavningar som gav hela inlägget en helt annan mening.
    Det ska stå "Jag hittade en länk till Endometrios via www.niomander.se
    och det stämmer IN till 99% på mig."

• dallas
    http://www.endometriosforeningen.com/
    Här har du lite mera info...

Tyvärr så tar det ofta lång tid innan man konstaterar endo...Man måste göra titthålsoperation för att konstatera endometrios.
    Men som sagt du kanske inte har det...

Här är en till info.

http://www.endoliv.se/

Lycka till och hoppas det INTE är endo...

Kram
    Hoppet finns kvar....
  • Rauija
    dallas skrev 2007-08-22 11:18:29 följande:
    www.endometriosforeningen.com/Här har du lite mera info...Tyvärr så tar det ofta lång tid innan man konstaterar endo...Man måste göra titthålsoperation för att konstatera endometrios.Men som sagt du kanske inte har det... Här är en till info.www.endoliv.se/Lycka till och hoppas det INTE är endo...Kram
    Tack
    Du råkar inte ha det eller?
  • anjo1

Hej! Jag har endo och det upptäcktes när jag sökte för en knöl vid ljumsken som gjorde ont när jag hade mens. Vid undersökningen trodde de att det var ljumskbråck och jag fick tid för operation. När jag väl opererades såg de att det inte var bråck och de tog prover som visade sig vara endo. Gjorde även en titthålsoperation där de kunde se att jag hade endo på fler ställen samt att det var stopp i mina äggledare.
    Har försökt att bli gravid i ca 2,5 år och nu äntligen, efter 2 IVF-försök, har det "tagit sig" och jag är nu i vecka 15.
    Det är det bästa som har hänt mig, både att veta att man ska få barn men också att man inte har ont av endon längre. Jag hade väldigt ont i "knölen" när jag skulle resa mig upp, träna, hosta (det var en mardröm), vända mig i sängen mm.
    Jag hoppas att du får hjälp snart, vare sig det är endo eller inte. Ett stort lycka till!

• Rauija
    anjo1 skrev 2007-08-23 21:37:50 följande:
    Hej! Jag har endo och det upptäcktes när jag sökte för en knöl vid ljumsken som gjorde ont när jag hade mens. Vid undersökningen trodde de att det var ljumskbråck och jag fick tid för operation. När jag väl opererades såg de att det inte var bråck och de tog prover som visade sig vara endo. Gjorde även en titthålsoperation där de kunde se att jag hade endo på fler ställen samt att det var stopp i mina äggledare. Har försökt att bli gravid i ca 2,5 år och nu äntligen, efter 2 IVF-försök, har det "tagit sig" och jag är nu i vecka 15. Det är det bästa som har hänt mig, både att veta att man ska få barn men också att man inte har ont av endon längre. Jag hade väldigt ont i "knölen" när jag skulle resa mig upp, träna, hosta (det var en mardröm), vända mig i sängen mm.Jag hoppas att du får hjälp snart, vare sig det är endo eller inte. Ett stort lycka till!
    Tack för att du delade med dig.
    Jag ska till läkaren på tisdag och starta en utredning.
    Jag hålelr tummarna för att det inte är Endo, men jag är rätt inställd på att det är just det faktiskt.
    Bättre att bli överaskad, än besviken=)

Ett stort Grattis till magen!!!

En liten fråga till.Du kan maila om du inte vill lägga ut infon.
    Men vad har det kostat dig att göra två IVF och allt?
  • Rauija

Oj, vet inte vad som händer=) Det blev en länk i mitt inlägg, och sedan blev det ett tomt inlägg. Sorry.
    Ev modd får gärna fixa det=)

• Yhezzy

Hej! det var som jag själv hade skrivit ditt inlägg! jag har fick diagnosen endometrios för några månader sen.. för jag har sökt hjälp sen då ja var i 13 års åldern pga vädiga smärtor.. sen försökte ja bli gravid i mitt förra förhållande i 5 år u´tan resulatat. så då gjorde de en titthålsoperation på mej och upptäckte att jag hade endometrios.. så jag kan ej bli gravid på naturlig väg. och det är inget lätt beslut att få. men har du genomgått nå undersökning för att se om du har det da? hoppas att allt löser sig och att de hittar felet. jag var lika så med ägglosning jag gjorde massa ägglosnningstest ,men de visade aldrig att jag hade nå. lycka till

• Rauija
    Yhezzy skrev 2007-09-25 13:04:48 följande:
    Hej! det var som jag själv hade skrivit ditt inlägg! jag har fick diagnosen endometrios för några månader sen.. för jag har sökt hjälp sen då ja var i 13 års åldern pga vädiga smärtor.. sen försökte ja bli gravid i mitt förra förhållande i 5 år u´tan resulatat. så då gjorde de en titthålsoperation på mej och upptäckte att jag hade endometrios.. så jag kan ej bli gravid på naturlig väg. och det är inget lätt beslut att få. men har du genomgått nå undersökning för att se om du har det da? hoppas att allt löser sig och att de hittar felet. jag var lika så med ägglosning jag gjorde massa ägglosnningstest ,men de visade aldrig att jag hade nå. lycka till
    Tack så jätte mkt för ditt inlägg.

Jag ska på utredningen 2 oktober.
    Jag är inställd på att få svaret "endo" men jag hoppas såklart att jag har fel.
    Har du IBS oxå?
    hur illa är dina mensvärkar?
    Intressant att veta om du har som jag.

Ska ni försöka med IVF nu då?

p.s Om du inte vill löägga ut det här i tråden får du gärna maila mig
  • Längtar och drömmer

Hej hej... Här är jag...
    Jag fick diagnos när jag var 16 år pga cystor på äggstockar mm... du kan läsa hela historien på min presentation... Så jag visste detta redan innan vi påbörjade bebis-resan... Som tur är får jag mer hjälp om jag vill ha det nu när jag har en diagnos att komma med. Dock försöker vi själva ett tag nu...

Svar på tråden Endometrios?