Du är inte ett dugg knäpp. Min man har två barn sedan tidigare, 11 och 13 år, och vi har en gemensam kille på två och ytterligare en till på g.
Jag hade exakt samma funderingar som du och vi pratade en hel del om det innan vår första kille kom. Min man uttryckte det som att det här är ju första gången han får barn med MIG. Dessutom var det ju 9 år sedan han fick barn sist, så han hade glömt mycket. Fördelen är ju att han är lite lugnare och tryggare i papparollen, men han var absolut inte avmätt för det utan snarare tvärtom. Vad det gäller jämförelser sa jag att jag inte var särskilt intresserad av det och han har hållit sig ganska bra - har han sagt nåt har det mer varit till min fördel.
Gällande vårt familjeliv nu så funkar det ganska bra tycker jag. Men det kommer aldrig bli som en familj där alla barnen är gemensamma. Olika åldrar på barnen skapar olika behov och det är svårt att pussla ihop ibland. Jag känner fortfarande att bonusarna stjäl tid från vårt gemensamma barn, fast jag vet att jag inte får känna så. Det som jag tyvärr har märkt på mig själv är att när jag inser hur mycket jag älskar mina egna barn så inser jag också att jag inte kan älska min mans barn lika mycket. Jag trodde inte att det skulle vara så stor skillnad på kärleken.
Du kommer inte ha ensamt ansvar för ert barn varannan vecka, men det är klart att det kommer märkas skillnad. Jag vet inte hur gamla dina bonusar är men det går ju tid till skjutsning till aktiviteter och andra grejer och då är han ju inte hemma lika mycket som när ni är lilla familjen.
Jag hoppas att det inte lät för negativt det jag har skrivit för det är inte meningen.