• Anonym (Undrande..)

Hur många relationer överlever en abort?

Är gravid och är den enda som glädjs över saken.
    Jag och min partner har varit tillsammans i 3 år, lite till å från som det ju kan vara.
    Vi bodde ihop ett tag men sen flyttade han hem till sig igen.

Vårat förhållande har inte alltid varit bekymmersfritt och inget blev bättre av att jag nu är gravid.

Vi har diskuterat saken i snart i 2 veckor och han vill göra abort.
    "Mig eller barnet" är hans ultimatum.

Han påstår att många förhållanden förstärks av att genomgå en abort, men jag undrar... är det verkligen så?
    Hur många är ni där ute som klarat av en abort (trots att ena parten velat behålla det) och sedan hållt ihop efter det?

Jag är SÅ rädd att jag ska börja hata honom för resten av mitt liv om jag gör abort mot min vilja.

Om man ändå hade en spåkula och kunde förutse hur livet ska bli...

• Svar på tråden Hur många relationer överlever en abort?
  • Anonym

Gör som DU vill..Så sa mitt ex också och jag valde att behålla. Idag har han ingen kontakt med sonen men jag hade aldrig förlåtit mig själv om jag gjort abort. Kan inte tänka mig att förhållandet skulle kunna funka efter det - inte för mig iallafall. Lycka till med allt!

• Anonym ((jag med))

Jag var i EXAKT *nästan iaf* samma situation för 4 år sen.

Jag blev gravid o killen sa att han skulle hjälpa mig oavsett
    ; tänkte jag behålla "det" skulle han hjälpa mig packa dagen efter (vi bodde ihop)

Jag gjorde abort.

Har dock aldrig ångrat aborten, skulle aldrig vilja ha barn med den mannen..

Idag lever jag ihop med en annan och vi har en dotter på 8 månader ihop. Visst kan jag tänka och undra hur mitt liv skulle varit om jag behållt barnet med mitt X .. men det är som sagt INGET jag har skuldkänslor för *aborten alltså*

Lyssna till DITT hjärta.. så kommer det bli jättebra... 

*styrkekramar 

• Nyfiken gul

Barn nr 1 blev till trots p-piller... Sambon bad mig välja mellan honom o barnet... Jag flyttade ut samma kväll.. o sedan dess har inte jag haft någon som helst kontakt med pappan.. Sonen är idag 9 år gammal...

Barn nr 2 blev till på första gången med ny partner... det mesta hamnade i sängen men barn blev det... Fick också välja mellan honom o barnet...
    Barnet är idag 7 år gammalt...

Barn nr 3 blev till trots Kopparspiral.. tog lång tid innan jag upptäckte graviditeten.. Jag o dåvarande sambon var överens om abort då vi inte hade plats eller tid för ett barn... Ingen av oss ville göra aborten men vi hade inget val... 4 veckor efter aborten bröt vi upp från varandra.. vi orkade inte igenom sorgen o vi skuldbelade varandra så det skrek om det.. stickor o strån yrde - kärleken förvandlades till hat....
    Idag 6 år senare kan vi prata om det o vet att vi sårade varandra...

vi orkade inte med sorgen helt enkelt..

Jag tror att du kommer att börja hata din kille om du gör abort.. det är ju hans fel att du gör en abort helt enkelt...
    Han är nöjd - men du blir besviken... Var nånstans ligger vinsten för dig där?? 

Det är väl skillnad om inte du heller vill ha barnet.. men nu vill ju du det.. så hur skulle en abort bli en vinst för ert förhållande?

• Anonym (gravid)

Jag blev gravid och min kille ville inte behålla bebisen. Men jag klarade inte av att ta bort barnet. Vi diskuterade fram och tillbaka, men han ville att vi skulle göra abort. Vi kom fram till det att hur vi än gjorde så fanns det risk för att den andra partnen skulle hata den andra. Det slutade med att bebisen fick vara kvar i magen, i dag är jag i v.20. Och min sambo är högst delaktig i allt. Allt har blivit mycket bättre idag, även om det varit lite stormigt påvägen. Jag säger som så följ ditt hjärta, gör det som känns rätt för dig. Jag hoppas allt blir till det bästa för dig.

• Anonym

Jag tror inte att förhållandet blir stärkt av en abort. Absolut inte. Snarare tvärtom. Jag gjorde en abort och vi gick isär 1,5 år senare, pga helt andra saker. Men inte blev förhållandet starkare av aborten inte.
    De flesta jag känner som har fått krav på abort har senare gjort slut pga bitterhet och för att man tappar förtroendet - jag menar om han inte vill ha mitt barn så...

Jag tror personligen det är fel att göra abort för att försöka "behålla" en kille, gör som du känner istället. Vill du innerst inte göra aborten så gör den inte.
    Kram

• Anonym (tvärtom)

Själv har jag varit med om det omvända, alltså att killen inte ville att jag skulle göra abort, men det funkade ändå. Vi gjorde slut senare, men inte pga det.
    Andra gången jag gjorde abort var det med tillfällig förbindelse och jag berättade det aldrig.
    Bland mina kompisar tror jag det absolut vanligaste är att båda varit inställda på abort eller att tjejen inte berättat. Vet faktiskt ingen tjej som blivit övertalad till det av sin partner

• Anonym (Undrande..)

Han påstår att det är fel tidpunkt.
    Han har fått arbete i ett annat land så nu blir det åter distansförhållande mellan oss.
    Flyttade ner hit, till honom, enbart för att vi skulle slippa vara ifrån varandra.

"Jag vill att det ska vara planerat att vi ska få barn, just nu är det bara fel tidpunkt och jag är inte redo" säger han.

Men det vill inte jag, jag vill att det ska komma som en överraskning att testet visar positivt när man minst anar det, som det gjort nu.

Jag vet inte, är det rätt att skaffa barn mot någons vilja och låta barnet växa upp utan kontakt med sin riktiga pappa?
    En pappa som är envis som synden och inte kommer ändra sig.

Sen ger han mig dåligt samvete också.. att det kommer ödelägga hela hans familj (mor, far, bror) eftersom dom gått igenom så mycket redan.
    Hans bror har barn med en tjej och dom har världens sämsta kontakt, men det är en annan historia.

Ska JAG då TVINGAS till att göra abort för att göra HANS familj lycklig??

Jag menar inte att låta egoistiskt eller líknande, men vad vinner jag på att göra abort?
    Det är ju bara han som får sin vilja igenom och blir lycklig.

• Anonym (samma sits)

Ja du,vi sitter i samma sits.Min man och jag planerade ett barn ihop (har 2 gemensamt)och efter 6 månader va jag gravid-till min glädje men inte hans.Jag fick valet abort eller skilsmässa.Jag tar inte bort ett planerat barn så nu ska vi skiljas,sälja hus och allt vad det innebär.

Mitt råd är att lyssna på ditt hjärta-vad DU vill.Jag har gjort en abort för några år sen och det va enbart för att mannen ville(men då va det inte ett planerat barn),och det har jag ångrat många gånger.

Önskar dig all lycka till,jag vet vilken hemsk sits du är i,men är säker på att du gör rätt beslut...

Kramar

• Anonym

Jag hamnade i en sådan situation för tre år sedan. Blev gravid och ville behålla barnet men inte pappan. Han sa att om jag behåller barnet fick jag säga att någon annan är pappan. Jag gjorde abort och ångrade detta så mycket. Var deprimerad väldigt lång tid efter och vi började bråka mycket. Förhållandet tog slut tre år senare pga jag inte kunde förlåta honom och han ville inte ha barn på ett tag....

• MansonDust

Risken finns ju att du börjar hata honom för vad han tvingade dej att göra. Jag skulle undra hur mycket killen älskade mej om han skulle göra slut pga ett barn som är bådas..

Svar på tråden Hur många relationer överlever en abort?