• Dorjee

dagis med bonusbarn?

En kompis har råkat ut för följande:
    Lever ihop med en man som har ett barn sedan tidigare, som går på dagis. Barnet i fråga bor hos dem varannan vecka. Nu väntar de ett gemensamt barn och då säger man från dagis att då måste bonusbarnet vara hemma med min kompis (de får 15 timmar), trots att de inte är gifta och hon alltså inte har något juridiskt ansvar för barnet. kan det stämma?

• Svar på tråden dagis med bonusbarn?
  • Jalica

Jag tror att det kan stämma eftersom även hennes inkomst räknas ju in när man ska betala dagisavgiften (även om barnet inte är hennes, om man bor ihop med pappan)
    Men jag vet inte säkert....

• jeikei

DET STÄMMER INTE!!!!!!!
    Grundlagen säger annat....
    Satt i samma dilemma... läs mitt forum "mammaledighet kontra bonusbarn" under förälder -styv/bonusförälder

• Dorjee

tack för info. bra att veta vad som gäller i grund och botten, sedan kan man ju själv välja hur man vill ha det!

• Simben

enligt skollagen som gäller i hela sverige så är det enbart om vårdnashavarna är hemma som barnet enbart får vistat 15 timmar på dagis och bonusföräldern är inte vårdnadshavare. däremot så är det sant att om barnet är skriven hos tex mamman så räknas även bonuspappan (om det finns en sån) med i hur mycket det kostar att ha barnet på dagis men INTE när det gäller hur mycket bonusen får vara på dagis. tyvärr så försöker kommunen att få bonusar att vara hemma fast dom inte har rätt att göra så. och som sagt..det gäller i HELA sverige att barnen får vara på dagis full tid eller så mycket man vill ha dom där så länge föräldrarna jobbar.

• Yohanna85

¨å är det för oss, vi bor ihop, ej gifta. varannan vecka har vi min sambos son! och juridiskt så är man inte skyldig. Men kommunerna kan vara hårda. Men be de ringa skolverket och be om en kopia på denna dom. Där står det att det gäller vårdnadshavare och det gäller inte oss som inte är förälder. Men för oss hjälpte inte det heller. Och vi orka inte bråka om detta!

Så det är från kommun till kommun, men de får kolla upp med sin kommun. Får vara beredda att det kan hända att det blir max 15 tim i veckan för bonusar! fast man igentligen inte är skyldig. Men då får man strida för det och gå upp i domstol om de inte ger sig. Detta orka inte vi göra

• pepsi max

Jag tycker det är självklart att om man är hemma så ska barnen vara hemma. Tycker inte att man ska gå in i ett förhållande med barn om man inte tänker behandla dom som det vore ens egna.
    Inte konstigt att det uppstår konfliter mellan bio och bonus barn om de inte behandlas lika.
    Ha det så bra! //Anna

• Dorjee

tack för bra svar. det har nu löst sig för min kompis! till pepsi max vill jag bara lägga till att jag tror att de flesta vill ha en bra relation till sina bonusbarn, men att det kanske när man är nybliven förälder kanske är svårt att ta hand om flera barn. tänk dig in i att du själv är förstagångsmamma och desutom ganska ny för bonusbarnet -kanske inte är den bästa situationen för vare sig biobarn, bonusbarn eller mamma att sätta igång att vara ensamma hemma? Det viktigaste är att alla mår bra i slutändan, sedan hoppas jag att det innebär att man vill och kan var med bonusbarnet också!

• Snuttan79
    pepsi max skrev 2007-09-09 21:58:41 följande:
    Jag tycker det är självklart att om man är hemma så ska barnen vara hemma. Tycker inte att man ska gå in i ett förhållande med barn om man inte tänker behandla dom som det vore ens egna. Inte konstigt att det uppstår konfliter mellan bio och bonus barn om de inte behandlas lika. Ha det så bra! //Anna
    Vaddå inte behandla dem som ens egna ? Var har TS sagt att hon inte tänker göra det?

Nu var frågan om bonusen/arna bara får ha 15 timmars omsorg per vecka när bonusföräldern är föräldraledig...

Jag blir lite irriterad när du säger sådär... det kanske är TS första barn och då blir det en väldig stor omställning... hur kände du dig när du fick ditt första barn?

Jag har två bonusar och sedan har vi fått en gemensamt och den äldsta har fått vara full tid hela tiden, den yngre hade jag hemma 1 dag i veckan för att göra det billigare för oss, men sedan fick även hon gå upp i full tid.

Har du några bonusbarn? I så fall hade du dem före du fick ditt första? Om inte så tycker jag faktiskt inte att du kan börja tjafsa om att barnen inte behandlas som egna. 
    Nästa match 19/9 SAIK-Luleå.... Vi är där... Är du?
  • revik

Jag håller med dig när det gäller bio-barn... Jag tänker dock på t ex en förstagångsmamma tillika bonus-förälder. Hon har fullt upp med att finna sig tillrätta i rollen som mamma, med allt vad det kan innebära. Jag tycker inte det är OK att hon utöver detta ska behöva fundera över hämtning av ett eller flera bonusar på dagis/fritids runt lunch. Det får hon göra när hon själv väljer att skaffa sig fler barn. Ja, hon har "valt" rollen som bonusförälder, men regeln gäller "vårdnadshavare", vilket jag tycker kan vara helt OK att utnyttja i den ovan beskrivna situationen.

Jag har tre bonusar och två egna. För min del var det bara ett plus att de fanns hemma när jag fick mitt första egna barn, men då hade jag känt dem i tio år innan de egna kom. Så hispig, trött och sliten som jag var (och "otymplig" efter ett kejsarsnitt) skulle jag ha stressats ihjäl av att behöva hämta, laga mat till, vårda och underhålla ytterligare småbarn, som jag kanske inte heller kände så väl.

I dag hade jag inte upplevt det som ett problem, men jag tycker att det är bra att regeln finns och att de bonusföräldrar som säger "nej" ska ha rätt att göra det, utan att behöva få dåligt samvete. Gäller det biologiska barn är det självklart att de är hemma om man själv är det. I övrigt önskvärt/toppen!, men inte självklart.

Och de kan inte behandlas "lika". I "din" familj har bonusbarnen i så fall två "mammor" och dina biologiska bara en... Likvärdigt, ja, men "lika" finns inte...

Jag tycker det är självklart att om man är hemma så ska barnen vara hemma. Tycker inte att man ska gå in i ett förhållande med barn om man inte tänker behandla dom som det vore ens egna. Inte konstigt att det uppstår konfliter mellan bio och bonus barn om de inte behandlas lika. Ha det så bra! //Anna
  • pekka

hej behöver inte ha barnet hemma finns en lag som säget att man inte behöver ha det men tycker att man ska ha det om det inte finn bra skäl till att inte ha det

• ceecilie

Det måste ha blivit missförstånd på dagis? Kanske de tror att den andra biologiska föräldrern inte finns närvarande? Vi har aldrig haft problem, det är bonusens pappa och mamma som fixar det där med dagis nu fritids och anpassar tiderna efter dom, inte efter mig. Jag skulle aldrig ha orkat ta dubbla på en gång bonus och en nyfödd det är jättejobbigt då situationen blir helt nytt. Om en mamma får sitt andra barn är helt annan sak då finns erfarenhet med som gör saken lättare, vilket som man inte får med sitt första barn. Kolla upp det igen om ni har fått mindre dagistimmar, då är det något som inte stämmer. Var också hård man behöver egen tid med sitt första barn i början.

• Teschty
    Jag tycker det e lite fel att resonera så oxå. Jag ska bli mamma för första gången o vill ha samma rättigheter som alla andra förstagångsmammor, det betyder INTE att jag särbehandlar min bonus. Nu har vi ifs en väldigt komplicerad situation med biomamman som försvårar det för mig att ha bonusen hemma. Vi kommer ha honom på dagis som vanligt dvs enligt pappans schema. Däremot hämtar jag honom mer än gärna tidigare när jag vill göra det, men jag vill inte bli "påtvingad" att ha honom hemma. Både jag o min sambo e helt på det klara med det o ser inga som helst problem lr särbehandling runt det.
    Jag ska ju bli mamma för första gången
  • pepsi max

Tänk vad lätt det är att uppröra människor bara för att jag skriver vad jag tycker...
    Självklart måste man se vad som är bäst för sin familj. Och när jag fick mitt första barn valde jag att ha mina 2 bonusar hemma med mig. Sin mamma träffade dom en helg i månaden. Jag tyckte det fungerade jättebra. Och det var mitt val.

Ha det så bra allihop och bli inte så lätt upprörda.

• Snuttan79
    pepsi max skrev 2007-10-01 21:38:03 följande:
    Tänk vad lätt det är att uppröra människor bara för att jag skriver vad jag tycker...Självklart måste man se vad som är bäst för sin familj. Och när jag fick mitt första barn valde jag att ha mina 2 bonusar hemma med mig. Sin mamma träffade dom en helg i månaden. Jag tyckte det fungerade jättebra. Och det var mitt val.Ha det så bra allihop och bli inte så lätt upprörda.
    Jag tycker att man har all rätt att bli upprörd när du skriver som du gör.
    Bara för att man vill att bonusarna går på dagis när man får sitt barn betyder det ju inte att man inte behandlar dem som ens egna.
  • villrådig

Alltså, den där kommentaren dyker ju upp i alla trådar..

Jag förstår faktiskt inte varför jag ska behandla bonusbarnen som mina egna? Dom är ju inte mina!

Självklart ska man ha samma regler och respekt för barnen i samma hushåll oavsett vems barnen är, men att behandla dom som om dom vore mina? Känslorna jag har för mitt barn kontra bonusbarnen går aldrig att jämföra.

Mina bonusbarn ser inte mig som en mamma heller, dom vet vem jag är.

• Mystic

Bonus skulle bli jätteledsen om han bara fick vara 3 timmar om dagen på dagis, han verkligen älskar sitt dagis och han vill inte vara hemma hela dagarna bara för att jga är hemma med nya bebisen då.
    Dagis har ingen som helst rätt att dra ner på timmarna om den biologiska föräldern jobbar. Är man inte vårdnadshavare för barnet har man inte skyldighet att passa barnet när vårdnadhavaren jobbar. Sen är de ju upp till varje familj och bestämma hur man gör, vi har gjort som så att han går på dagis varje dag pappa jobbar men jag hämtar honom lite tidigare så de inte blir så långa dagar för honom.

• Mystic

Sen de här eviga tjatet om att behandla bonusen som sitt eget..man kan inte dra alla över en kam och säga hur de ska vara, de är olika i olika familjelsituationer. okej om barnet i fråga inte har sin riktiga mamma/pappa kvar men har de det hur ska man då kunna "ta över" dens roll!!
    Har man fler barn ska alla barn ha samma regler och få samma uppmärksamhet SJÄLVKLART!! Men de är upp till barnet (om de är stort nog att förstå) att bestämma hur de vill att man ska göra tycker jag..
    Jag älskar min bonus men de finns ändå ett speciellt band mellan mitt biologiska barn och mig själv som man inte kan få med bonusen tycker jag!
    Sen har jag ett annat band med bonusen eftersom vi kännt varann längre och varit med om mer tillsammans än sålänge!

Svar på tråden dagis med bonusbarn?