Jag håller med dig när det gäller bio-barn... Jag tänker dock på t ex en förstagångsmamma tillika bonus-förälder. Hon har fullt upp med att finna sig tillrätta i rollen som mamma, med allt vad det kan innebära. Jag tycker inte det är OK att hon utöver detta ska behöva fundera över hämtning av ett eller flera bonusar på dagis/fritids runt lunch. Det får hon göra när hon själv väljer att skaffa sig fler barn. Ja, hon har "valt" rollen som bonusförälder, men regeln gäller "vårdnadshavare", vilket jag tycker kan vara helt OK att utnyttja i den ovan beskrivna situationen.
Jag har tre bonusar och två egna. För min del var det bara ett plus att de fanns hemma när jag fick mitt första egna barn, men då hade jag känt dem i tio år innan de egna kom. Så hispig, trött och sliten som jag var (och "otymplig" efter ett kejsarsnitt) skulle jag ha stressats ihjäl av att behöva hämta, laga mat till, vårda och underhålla ytterligare småbarn, som jag kanske inte heller kände så väl.
I dag hade jag inte upplevt det som ett problem, men jag tycker att det är bra att regeln finns och att de bonusföräldrar som säger "nej" ska ha rätt att göra det, utan att behöva få dåligt samvete. Gäller det biologiska barn är det självklart att de är hemma om man själv är det. I övrigt önskvärt/toppen!, men inte självklart.
Och de kan inte behandlas "lika". I "din" familj har bonusbarnen i så fall två "mammor" och dina biologiska bara en... Likvärdigt, ja, men "lika" finns inte...
pepsi max skrev 2007-09-09 21:58:41 följande:
Jag tycker det är självklart att om man är hemma så ska barnen vara hemma. Tycker inte att man ska gå in i ett förhållande med barn om man inte tänker behandla dom som det vore ens egna. Inte konstigt att det uppstår konfliter mellan bio och bonus barn om de inte behandlas lika. Ha det så bra! //Anna