(¯`°•.¸ Svenskar i Tyskland - drei¸.•°´¯)
Här kommer så tråd nummer tre för oss svenskar i Tyskland!
Här kommer så tråd nummer tre för oss svenskar i Tyskland!
Här kommer nya tråden!
Hej på er!! Min dotter har just fått en plats i en sk. "kinderkrippe" i Maschen och jag vet inte riktigt om det är bra eller dåligt. Jag fattar inte riktigt skillnaden mellan "kindergarten" och "kinderkrippe"
Vad är skillnaden/fördelar och nackdelar och är det nåt speciellt jag behöver tänka på???
Kindergarten är vanligtvis för barn som är minst 3 år. Krippe redan för spädbarn. Och så brukar Kinderkirppe har längre öppetider och även mat serveras, vilket inte nödvändigtvis händer i Kindergarten.
Varan stora kille som är 2,5 är pa en Kindergrippe, eller Tagestätte som jag tror att det kallas där. Just nu är det bara hur lyxigt som helst för de är 11 barn mellan 2 och 6 ar och det pa 2,5 personal. Tydligen räknas de sma barnen som 2,5 barn eftersom de kräver mer jobb. Det finns ju inte speciellt manga heldagsplatser sa ni har jättetur som har fatt en!!
Appeltoss
Nej nej, vi har ingen heltidsplats. Bara 2,5 tim en dag i veckan!!!
Men just nu så räcker det för oss eftersom jag är hemmamamma. Jag sökte mest den platsen för att Sophie skulle få kontakt med andra barn eftersom jag inte känner några andra mammor i närheten.
Kul att vi har ny tråd.
Grattis till platsen!! Vi har också vår son på Krippe en dag i veckan och är helglada för att fått platsen. I Niedersachsen finns det tydligen plats för vart 10e barn så att få en av de platserna är inte dåligt - även bara för ett par timmar! Dessutom behöver vi ha platsen på eftermiddagen så det gjorde saken något krångligare.
På tal om helt andra saker. Jag sitter och jobbar lite, när familjen snarkar....Vet nån om man säger
non woven tapter
NW
eller Easy up tapeter
till Vliestapeter i Sverige??
Tack för hjälpen!
*Anmäler mig till nya tråden.*
Har semester i Sverige just nu och börjar längta hem till mitt älskade Berlin.
katinka1: Jag hittade denna förklaring på Marburger Tapetenfabriks hemsida. Det ser faktiskt ut som om det är samma kanske.
Vliestapeten sind dimensionsstabil, wasserdampfdurchlässig, rissüberbrückend, haben keine Trocknungsspannungen und sind trocken abziehbar. Eine Weichzeit ist nicht erforderlich. Sowohl die Wandklebetechnik als auch ein Einkleistern der Bahnen per Hand oder mit dem Kleistergerät ist möglich.
Ansluter mig också till nya tråden. Skulle vilja fråga om det bara är jag som tycker att det är ett HIMLA godis-snaskande bland barn i det här landet? Vart jag än går (apoteket, affären etc.) blir lillen tilldelad druvsocker eller karameller el. dyl. Och det är inte så att de frågar heller utan helt plötsligt sitter/står han där med godis i handen För att inte tala om när vi är hemma hos farmor och farfar! Varenda granne som vi träffar kommer springande med en påse godis till honom och alla besökare har med sig godis som present! Jag förstår ju att de ger honom det för att vara snälla, men varför inte ge något annat än godis? Bara jag som "råkat ut" för detta?
Kapu
Jag, eller snarare min dotter, har också blivit erbjuden godis(framförallt druvsocker) men de som ger henne frågar mig alltid vänligt om hon får äta det innan de ger det till henne och om jag artigt avböjer så är det ingen som blivit förolämpad av det. Inte hittills iallafall. Jag ser det inte som något besvärligt utan tvärtom som en vänlig gest av människor här. Det förekommer ju sällan i Sverige. Det är en av de få saker jag faktiskt uppskattar i det här landet, just att de flesta människor är vänliga och hjälpsamma häromkring. Och somsagt det går ju faktiskt att tacka nej=)