• Röde Orm

Profylax eller ej?

Hallå i pappagruppen!

Jag bara undrar var era synpunkter är på Profylax? Vi kommer troligen att gå en kurs nu i höst, det jag hört om profylax har enbart varit positivt. Vad är det som gör det till en så bra metod? Finns det nån som har sämre erfarenheter av metoden?

Tar tacksamt emot synpunkter från alla håll (ja, nu var ju frågan riktad till den som står bredvid den som föder - lite av poängen med frågan...mne givetvis får även föderskor svara om ni så vill).

Salut

• Svar på tråden Profylax eller ej?
  • Gorban

Vi gick Anna-profylaxen men han bara gå en av de två gångerna innan sonen föddes. Vi tyckte det var jättebra. Pappan får ju en uppgift och kan hjälpa mamman med andning och avslappning istället för att bara stå bredvis och verka fånig. Min fru har sagt att det hjälpte henne mycket och jag kände mig väldigt delaktig.

Nu ska vi ha barn igen i november så vi har anmält oss till kursen igen. Hoppas bara att vi hinner gå bägge tillfällena innan barnet kommer.

• SkåneP

Positivt med profylax:

* Kontrollerad djup andning i lustgasmasken gör gasen mer effektiv.

* Bra grej för "coachen" att vara stöd med och vara "med" i det hela. Annars är man ju lite off, men att ha som fokus att hjälpa till med andning å få henna att hålla fokus bort från smärtan.

* Funkar även i helt andra situationer, om man tex slår sig på tummen

Negativt:
    ?

Svar på tråden Profylax eller ej?