• valentina67

Någon som vet om/hur chanserna till graviditet via ÄD minskar eller ej med stigande ålder??

Minskar chanserna att lyckas med äggdonation med stigande ålder (som vanliga graviditeter) eller inte, någon som vet??

• Svar på tråden Någon som vet om/hur chanserna till graviditet via ÄD minskar eller ej med stigande ålder??
  • Fiaflopp

Nej för du får som mottagare donatorns chanser och hennes ålder...

• valentina67

ok men livmodern åldras ju och kroppen i övrigt, förlossningen och själva "bärandet" av barnet tänker jag också på...

• isisisis

Vad jag vet så har en kvinna på tex 45 år lika stor chans som en på 30 vid ÄD.
    Men så spelar ju den individuella formen in.
    Ju friskare och sundare du är desto bättre.
    Motion ökar chanserna ytterligare.

• Fiaflopp

Precis just det där med motion sa vår BM,det är lika viktigt som att inte röka...

• Pantern2

Det finns kvinnor över 60 år som lyckats, läkare har sagt olika till mig, läkaren på Kreta, sa att det var precis samma chans, Olegs på EGV sa att det var 20% för varje försök om man var över 45 år, pga att kroppen åldras över huvud taget. Men allt är individuellt, finns kvinnor som har mensen kvar till de är långt över 50 år, och har då östrogen produktion. Vad jag läst och förstått på mig själv också så är man mer stresskänslig när man är över 45 år. När man är yngre kompenserar kroppen mer t.ex om man festat, ätit dåligt, inte motionerat. Jag får mage nu fast jag äter lika lite eller mycket som min man som är yngre än mig, den är över 88cm, ve och fasa, och tränar jag mycket blir jag tröttare än när jag var 35 år. Men måste träna mer och äta sundare när man är äldre om man vill behålla matchvikt, kroppen stelnar också efter 50 år någonting, så bra med träning och enkla yoga övningar. Har tyvärr inte träffat de kvinnorna som lyckades när de var över 50-60 år, antar att de var starkare än de flesta och levde ett lugnare liv. Vet att en kvinna i Karlstad som var 58 år och blev gravid med äggdonation, var förtidspensionär, så hon levde ett lugnt liv. Min syster som blev gravid när hon var 38 år var också sjukskriven från hektiskt jobb. Tror att när man är äldre än 40 år så kan man inte stressa och bli gravid.En kompis i USA var också hemma under den tiden hon blev gravid och gick på akupunktur dock, naturligt gravid, hon fick missfall vid en stressig situation tidigare. Men de flesta missfall de första veckorna, är genetiska att embroyet inte har rätt kromosomer. Tyvärr går allt bättre när man är yngre, då går det att äta dåligt, jobba hårt, bära tungt vilket jag sett och de föder ändå barn. Trist, jag gillar att leva hektiskt, men måste trappa ner, skulle nog helst åka på hälso hem först, dock dyrt, innan äggdonation är 49 år.

• Fiaflopp

Kan tillägga att min moster som idag är 50 år fick tvillingar genom ÄD för bara 2 månader sen...send livsstil har hon så det tror jag är A och O...

• Fiaflopp

Ärs SUND livsstil ska det ju ståFlört

Svar på tråden Någon som vet om/hur chanserna till graviditet via ÄD minskar eller ej med stigande ålder??