• JaneAusten

Hur gör ni andra med julen?

I vår familj finns tre barn, en 7-åring från makens tidigare förhållande och två som är mina och makens.

Nu har vi börjat fundera lite på julfirandet. Tidigare har vi försökt fira jul (med släkten) den dagen styvsonen kommit till oss (julafton eller juldagen) men nu börjar släkten också få problem med att vara med och i år när vi har styvsonen på juldagen och våra barn börjar växa upp så är frågan hur man gör med julafton om man firar jul på juldagen?

Hur gör ni andra? Firar ni på julafton oavsett vilket och ger julklappar till de barn som eventuellt inte kan vara med senare? Skickar dit julklapparna? Firar någon annan dag?

Känner mig osäker på om man kan hitta en väg som är den rätta. Hur fasen man än vrider sig så blir det på bekostnad av någon.

• Svar på tråden Hur gör ni andra med julen?
  • mariia81

Vi delar precis så som du beskriver men firar ALLTID på julafton, och så tar vi en mini julafton med de som kan på juldagen om det är då bonusen kommer.

• JaneAusten

Tack..tar gärna emot fler exempel..

• Tezz72

Mina 2 barn och sambons 2 barn firar varann jul med oss och deras lillebror på våran sida. Vi brukar ge julklapparna den 23/12, för på kvällen åker dom stora barnen till sina respektive föräldrar. Om det inte är våran tur att ha alla barnen på julaftonen!

• Simben

vi firar alltid julafton både på själva julafton och på juldagen. vartannat år har vi bonusen på julafton och då firar vi alltid ihop med farmor och farfar och sambons syster med familj och sen på juldagen ihop med mina föräldrar och syskon med familjer och då tvärtom vartannat år. och det funkar jättebra alla mina syskon och sambons syskon är med i samma kugghjul om man säger så. så vi komme dela upp julklapparna till våra gemensamma barn så dom får några på julafton och några på juldagen.

• Puppy070

Vi firar jul på julafton oavsett om våra döttrar sedan tidigare är här på julafton eller juldagen. Vi har två gemensamma barn nu och dom får sina julklappar på julafton och våra ståra döttrar får på juldagen eventuellt med min mamma och sambons mamma här varannat år och det andra året så är vi alla på julafton och alla har accepterat detta.

• Honni

Vi har julafton två ggr en på julafton och en på juldagen.

Varannan Jul är det vår "barn julafton" Alltå två bonusar + min flicka är hemm hos oss på julafton.

Tredje bonusen bor hemma hos oss trots att hon är helsyskon med dom andra så är hon inte hos sin mamma på julafton.

Såvi firar julafton hon får sina julklappar på julafton. Och sedan blir det julafton igen på juldagen (vi brukar spara några klappar till henne så hon inte känner sig utanför)

Vi delar aldrig på själva julaftonen. Det är ju mest bara jobbigt för barnen. Det är ju mest barnens dagar vid jul och då skall dom slippa känna stress.

*..* Lev som du lär eller lär som du lever !*..*
  • stina72

Vi har alltid gjort så att bonusen kommer hit dagen före julafton. Vi klär julgranen, slår in lite julklappar, fixar julmat och myser på kvällen.
    På julaftons morgon ätervi stor julfrukost och öppnar sen julklappar. Ibland har vi åxå ätit lunch. Men sen vill bonusens mamma att sonen kommer hem. Så innan Kalle-anka är han hos sin mamma och fortsätter fira jul.

Det har fungerat jättebra för oss

• Cocarola

Vi firar julafton på julafton, och det gör bonusbarnen också - både när de är hos oss och när de är hos sin mamma.

Vi brukar ha extra mysigt på lilla julafton varannat år när bonusarna ska vara själva julafton hos sin mamma. Kvällen innan klär vi granen tillsammans och äter skinkmackor, på morgonen den 23 är det grötfrukost och julklappar till/från bonusbarnen + några småklappar till våra gemensamma barn. Det har blivit en del av vårt tradionella julfirande!

• JaneAusten

Men hur gör ni med julklappar från släkten? Den släkt som inte är med på julafton alltså? Får de även dem före jul eller får de dessa presenter allteftersom?

• Simben

vi gör så att om vi firar med min familj på julafton och med sambons på juldagen så är ju bonusen med på juldagen och då delas paketen ut till honom oxå på julafton och så tar vi med oss dom och så får tomten dela ut dom på juldagen till bonusen. firar vi julafton med sambons och juldagen med min familj så har vi ju bonusen på julafton och då har jag fått julklapparna tidigare från min familj och så delar tomten ut dom på julafton till bonusen

Svar på tråden Hur gör ni andra med julen?