• Tina83

Enkel TÅRTA, finns det...?

jag ska göra tårtor till mina grabbar som fyller år den 18 och 21 augusti. måste göra minst två stycken.

vet inte ens om det lönar sig att baka själv. på vårt konditori vår vi en 12-15 bitars tårta för 150 kr. men det kanske lönar sig när man ska göra två??

vad kan man ha i?? jag gjorde en tårta en gång med krossad daim o grädde, men om man ska göra det, vad har man mer till?

Har DU recept på nån enkel smarrig tårta? säg gärna hur man ska få utsidan fin ,det är mitt stora problem

• Svar på tråden Enkel TÅRTA, finns det...?
  • synthetic

Sockerkaksbottnar med kakao i, chokladkräm och vaniljsås och grädde över?

♥ Dotter 051231 - Dotter 071121 ♥
  • Ylwis

gör hallonmousse, eller lemoncurdgrädde. skänk gärna dessert hyllan ett öga när du handlar på romage och mousse.

• lata kocken Johanna

Det absolut enklaste
    färdiga bottnar + sylt (gärna blåbär) + vaniljkräm blandat med vispad grädde + färdigt marsipanlock (varför inte rosa med jordgubbssmak)

marängbottnar + lemon curd + massor med bär + grädde

• Tjejligans mamma

Jag har en som är supergod & SNABB!!!

Ta ett enkelt recept på en rulltårta (gärna med kakao i).
    Det går på knappt 5 min. i ugnen!!!
    Nu beror det på hur många personer den ska räcka till...!?
    Är ni ca 8 pers. räcker det med EN rulltårtsbotten.

GÖR SÅ HÄR:
    Baka en rulltårtsbotten & själp upp den på ett bakplåtspapper som ligger på bänken.
    För att enkelt få av det andra pappret pensla med kallvatten på pappret så lossnar det lättare...!
    Låt den svalna något på det andra bakplåtspappret.
    Sen är det bara att dela kakan på mitten. Då har du en botten & en överdel...

TÅRTFYLLNING:
    Jag har köpt kallvispad (pulver) marsansås,gjort den lyxigare med att blanda i vispad grädde. Smaka av hur mycket grädde du vill ha i. Typ 60(marsan)/40 (grädde)...
    Bre på ett lagomt tjockt lager på tårtbotten.
    Skiva banan & jordgubbar, strö över ev. kokos.
    Lägg på tårtlocket & bre på som vanligt med grädde.
    Jag ganerar med skivade & hela jordgubbar.
    Det blir en fräsch tårta som inte blir allt för toksöt. Bananerna & jordg. går jättebra ihop!
    Dekorera med flaggor & ljus...

När jag har haft fler än 8 pers gör jag två st rulltårtsbottnar, en som botten & en som tårtlock.
    Du kan förbereda redan dagen innan med att göra färdigt allt utom att dekorera tårtan med grädden & jordgubbarna. Det gör du samma dag.
    Bara bra om tårtan får "dra", suger åt sig marsan/grädden & bananerna/jordgubbarna & gör tårtan x-tra smaskig.
    Grädden sista dagen,riskerar annars att den blir det röd i grädden av jordg. & grädden ser i bland mindre trevlig ut...

LYCKA TILL!

(Bjöd på denna tårta på jobbet inför semestern & blev mycket populär, just att den går så fort att göra)!
    Ingen av dem hade tänkt på att göra tårtbotten av rulltårta.
    Själv så avskyr jag färdigköpt botten!
    Denna är sååå god!
    Hittar du inget bra recept, skriv till mig så skickar jag mitt...!

Svar på tråden Enkel TÅRTA, finns det...?