• Blå Flygare

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok.
    Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.mjolkframjandet.se/faktabank/speciella_ko...
    Fördjupning om mjölkallergi och en länk till Faktablad från Mjölkfrämjandet
    www.karolinska.se/templates/Page.aspx...
    Kostråd vid mjölkallergi
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-10 15:23:25:
    Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m17429293.html
    Laktosintollerans tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m17397872.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m16868476.html

• Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • Blå Flygare

Here we go again, välkomna in gamla som nya!

• Pallas Athena

Idag tänker vi göra något drastiskt! Vår yngsta vägrar sluta amma och vill inte ha varken Nutramigen eller EkoGos välling..
    Och samtidigt vill läkarvikarien som vi träffad eunder sommaren att vi ska börja återintroducera mjölk i hennes kost för att få se om det verkligen är den som ställer till det eftersom pricktestet inte visade någonting. Så vi bestämde oss för att prova med lite vanlig välling i ikväll. Det känns som om vi (åtminstone på sikt) bara har en win-win-situation, om hon tål den kan vi fortsätta att ge en välling som hon (förhoppningsvis) tycker om, om hon inte tål den kan vi komma med bevis till läkaren som inte ville tro på allergi..
    Så vi förväntar oss väldigt lite sömn under natten och en ren utmattning, men samtidigt är det ändå bra att ta det idag, för imorgon ska storasyster vara hos mormor, så vi får en chans att vila upp oss under dagen.
    Så håll tummarna för oss!

• Blå Flygare

Pallas: håller tummarna Hur mkt vågade ni ge?

• Pallas Athena
    Blå Flygare skrev 2007-08-10 18:04:16 följande:
    Pallas: håller tummarna Hur mkt vågade ni ge?
    Vi har inte gett henne än, hon fick mannagrynsgröt gjord på havremjölk nyss, och sen får hon vällingen sådär vid niotiden, när storasyster har somnat och vi kan ägna oss åt lillasyster helt och hållet om hon får ont i magen.. Men det får nog hon avgöra hur mycket det blir, vi har tränat magen på gluten upp till ca 5 tsk (gröt), så det blir väl som mest någon liknande mängd med välling..
  • Blå Flygare

Hur starkt har hon reagerat innan? Tycker 5 tsk låter lite mycket.

• Pyre på väg

Meja har fått sina exem igen och jag blir tokig på vad det kan bero på. Jag får inte tag på bvc ska försöka att ringa på Månd igen. Jag ville bara skriva av mig lite.

Tankar som jag tänker mycket nu är, tänk om hon är ett riktigt allergi barn. Bild finns i bildgalleriet.

Hon är mjölkproteinallergisk, det är konstaterat. Men nu tror vi att hon fått exem pga tomat eller vårt tvättmedel. Vi gissar som ni kanske förstår. Jag kommer ihåg med mjölken att det tog cirka tre veckor innan exemen helt försvann. Så vi får väl se när vi har undvikit det så länge.

Jag svävar iväg i mina tankar om att det kanske kan vara ägg? fisk? Jag blir tokig av att inte veta. Stackaren kliar sig på hela kroppen och gnäller/piper. Vi tycker att silon salva har hjälpt lite.

Lite gnäll från mig

Meja 20 Jan -07
  • Fru Franzén

Måste fråga.. Enligt läkaren och BVC kan man smörja med Mildison på hela kroppen i ett år utan fara. Enligt förpackningen ska man bara smörja små barn på delar av kroppen. Vad ska man lita på?
    Har två kompisar vars barn fått pigmentsfläckar pga kortisonet. De skriker rätt ut när jag säger hur mycket vi har blivit rekommenderade att använda. Ska man vara orolig?

• elegi

Ang. diskussionen om läkarintyg i gamla tråden så har jag oxå ett sätt att få det gratis (här på nyköpings barnklinik tar dom 300 . Om man ansöker om vårdbidrag så ska ett läkarutlåtande fyllas i och bifogas ansökan, där står exakt hur barnet mår och påverkas samt vilka allergier barnet har, även om man är osäker på huruvida man får nån ersättning eller inte så har ju alla rätt att söka iaf, be att läkaren skickar intyget hem så att du kan bifoga det tillsammans med ansökan, om dom inte vill skicka hem så gör det egentligen ingenting för när f-kassan gått egenom papprena och datum för beslut skickas ut så får man kopior, där har man sitt intyg

• elegi

Glömde ju skriva det viktigaste, läkarutlåtande till vårdbidrag ingår i läkarens arbetsuppgifter (vilket "andra" intyg inte gör) vilket oxå betyder att det är gratis

• Blå Flygare

elegi: Kopierat o klart (dock bara det jag själv är intresserad av, ni andra får kopera själva om ni inte vill missa något).
    Menar du att det till dagis faller inom ramen för vårdbidrag?

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar