Vad händer när man sniffar lim?
Jag misstänker att min lillebror sniffar lim. Vad har lim för effekt, är det farligt? Någon som kan ge mig något bra svar?
Jag misstänker att min lillebror sniffar lim. Vad har lim för effekt, är det farligt? Någon som kan ge mig något bra svar?
Önskar jag kunde hjälpa dig men jag vet tyvärr inte exakt vad som händer, men bra lär det ju inte vara. Vet att i fattigare länder sniffar barn lim för att döva hungern så jag gissar att ångerna fråm limmet på nått sätt "bedövar" vissa delar i hjärnan och ger rus, men jag vet inte exakt....Ville mest bara önska er lycka till, hoppas det ordnar sig. Och att du har fel kanske...
Varje gång man sniffar lim och andra farliga ångor dödar man hjärnceller. Och de kommer INTE tillbaka.
Okej, måste undersöka om det stämmer lite närmare. Jag hoppas verkligen att jag/vi har fel. Men han har börjat dricka och är ute mycket nu förtiden så det skulle inte förvåna mig helt om det stämmer tyvärr...
Detta hittade jag ute på nätet:
Att sniffa lim som är avsett för hobbyarbeten och borttagningsmedel för nagellack blev vanligare på 1960-talet.
Effekten av sniffningen beror på i vilket stämningsläge och sällskap användaren befinner sig, vilket gäller alla berusningsmedel. Effekten är också beroende av om medlet används i förening med andra droger och om användaren är nybörjare eller missbrukare. De omedelbara effekterna av sniffningen visar sig genast och försvinner inom några timmar. De gaser man andas in går via lungorna raka vägen till blodomloppet och vidare till hjärnan och levern. Brukaren är euforisk och virrig, han kan ha fantasier som känns verkliga. Vissa känner sig starka och övermodiga, vilket kan leda till oberäkneligt beteende. De fysiska följderna av sniffning är illamående, nysningar och hosta, svajande gång, långsamma reflexer och ljuskänslighet. Det bakrus och den huvudvärk som orsakas av lösningsångorna kan pågå flera dagar. Sniffning har bl.a. orsakat kvävningsdöd.
Att på en kort stund gång på gång andas in lösningsmedelsångor stötvis kan orsaka hallucinationer, medvetslöshet eller hjärtinfarkt. Effekten av den första korta inandningen försvinner inom några minuter, men en erfaren missbrukare kan upprätthålla ruset ända upp till tolv timmar genom att upprepat inhalera ångor eller genom inandning i en plastpåse.
Följderna av fortsatt, långvarigt bruk är viktminskning, näsblod, vattniga ögon samt ömmande näsa och mun. Vissa lösningar orsakar övergående eller kroniska skador på lever och njurar. De psykiska symtomen hos personer som sniffat länge och mycket är mentala störningar, trötthet, depression, irritation, aggressivitet samt paranoia. Hos användare av toluen har man funnit tecken på hjärnskador, försämrad koordination och darrningar.
Regelbunden sniffning leder till att tolerans utvecklas vilket gör att användaren behöver större mängder av substansen för att nå samma effekt som förr. Psykiskt beroende är vanligt. Vissa användare blir fysiskt beroende. Abstinenssymtom på grund av tekniska lösningsmedel är frossbrytningar, hallucinationer, huvudvärk och magsmärtor.
Men har ni några "bevis" på att han sniffar lim? Bara för att han är ute och ränner och dricker så behöver han ju inte sniffa? Tycker nog att ni skall ha lite kött på benen innan ni konfronterar honom. Skulle bli jätte sårad och förudmjukad att bli utpekad som sniffare om så INTE är fallet.
Hoppas det ordnar sig
Guud....låter ju hemskt! Att folk faktiskt VILL sniffa lim?
Usch det var inte alls kul att läsa. Men tack så jätte mycket för informationen. Jag får försöka prata med honom kanske och se om jag kan få fram någon information. Typ fråga "vad limmar du för något"... jag vet inte.
Anledningen att jag blir fundersam var för att den senaste tiden har han som sagt druckit mycket och varit bakis. Vi hittade några limburkar på hans rum. Han har förändrats en del de senaste månaderna blivit "coolare" och skaffat helt nya vänner. Kan tilläga att han är 16 år...
Jag hade en syssling som sniffade tändargas, han drabbades av andningsförlamning och dog tyvärr.
Det är verkligen inte bra att sniffa, man skadar hjärnan snabbt.
många sniffar lim för att slippa känslan för hunger
Kommer ihåg en tjej på högstadiet som sniffade ihjäl sig. Hon gick bara i sjuan, det är inget man skall leka med.
Det är väldigt farligt!!!! Måste få honom att sluta genast. Ring polis för fan. Effekten e att man får större kuk på ett dåligt sett. Den blir inte längre men mycket tjock. Jag är glad att jag kunde hjälpa
Ja, snabbt måste dom ringa, genast.
Då går det år så finns ingen hjärna kvar längre.