västerbottenspaj
Är det någon som har ett bra recept på västerbottensostpaj? En paj som går att frysa. Ska göra till 80 personer till ett bröllop och vill gärna kunna göra några dagar i förväg.
Är det någon som har ett bra recept på västerbottensostpaj? En paj som går att frysa. Ska göra till 80 personer till ett bröllop och vill gärna kunna göra några dagar i förväg.
Såg just en annan tråd med exakt samma fråga.... Men jag undrar ändå om någon vet om det går att frysa pajen? Kan man göra hela pajen helt klar och frysa eller måste man göra den i omgångar?
Jag har gjort en västerbottenpaj som jag fryst ner och det har funkat fint.
Kommer dock inte ihåg exakt hur recpetet såg ut som jag använde mig av.
Gör en vanlig pajdeg och förgrädda den.
200gr riven västerbottensost
4 ägg
2 dl grädde
Lite svartpeppar
Grädda i 225 grader
Garnera med gräddfil, hackad röd lök och rom.
Tack!
Kjempejente: Kan jag frysa den pajen? Och i så fall; ska jag göra den helt klar innan eller frysa skalet och fyllningen var för sig och sen sätta ihop?
www.tasteline.com en jätte bra sida.
Jo tasteline är bra men jag får inte fram det jag undrar. Vet att många här är duktiga på att laga mat och tänkte att någon visste.
Jadå, du kan frysa den!
Detta är mitt 'goto' recept för västerbottensostpaj eftersom det är Norrmejerier som gör Västerbottensosten.
www.norrmejerier.se/goda-recept/vasterbottensostpaj
De har även en laktosfri variant som är snarlik... se här Laktosfri västerbottensostpaj
https://www.norrmejerier.se/goda-recept/laktosfri-vasterbottensostpaj
Jag har fryst den icke laktosfria versionen i 3 månader och det har funkat bra.
Jag gillar den med kantareller, och en äggstanningsliknande sak över.
Men den kanske inte hade varit så bra för TS, då det får en lite konsistens ändring i frysen.
Men tror inte h*n längre bryr sig om detta ;)
Jag gillar den med kantareller, och en äggstanningsliknande sak över.
Men den kanske inte hade varit så bra för TS, då det får en lite konsistens ändring i frysen.
Men tror inte h*n längre bryr sig om detta ;)
Ja, det vattnades i munnen när jag tänkte på den.
Men har begränsat med kantareller kvar, och inte blivit plockat nått i år.
Så lär nog få vänta ett tag till :/