• åsa1979

Utredning på Mama Mia?

Hej, har en liten fråga?
    Jag och sambon har idag beställt tid för utredning eftersom vi har försökt bli med "bebis" i över ett år nu.
    Vi har fått tid på Mamamia på Karlavägen (stockholm).
    Tänkte höra om någon här har erfarenhet av dem och eller har nåt att berätta om Mamamia?

• Svar på tråden Utredning på Mama Mia?
  • Maluschka

Vi gjorde vår första utredning precis där och det gick fort och bra. Det är inget knussel utan alla tester görs på en gång och behövs remiss till ivf så skickas den direkt. Lycka till!

• hebbe

Jag gick där. Fick Pergo utskrivet och remiss för kontraströntgen av äggledarna. Hann dock inte göra röntgen eftersom jag blev gravid på första kuren. Trillingar...

Lite besviken såhär i efterhand eftersom läkaren ska göra vul i samband med ägglossningen vilket han inte gjorde. Därav trillingarna. (Som jag iofs är överlycklig för )

• Maluschka

På mig var han väldigt noga med att göra vul på cykeldag 12-13 nånting för att kolla så det inte blev för många ägg. Jag blev också gravid samma cykel som utredningen. Sen har vi ändå valt att gå vidare på ett annat ställe men det hade inte att göra med hur själva utredningen utfördes

• Kwela

Har läst mkt neg om dem här på FL samt har egna erfarenheter. Vi gick dit på ett första besök men sedan sökte vi oss till annat ställe. Skulle inte rek dem för just utredningar. Däremot har jag hört mkt pos om dem när det gäller MVC.

Skolsköterskan på högstadiet hade fel ...
  • yrre

Jag har samma bild som msnorrland. Gjorde utredning där för ca tre år sedan. Vet inte om det bara var vår läkare men allt var väldigt stressat och det gavs aldrig chans till frågor ordentligt.

Dessutom säger han mitt under gyn-undersökningen: "Jag vet att det är hemskt det här, man känner sig såå utlämnad. Men nu är det snart klart." Jag hade inte känt mig ett dugg utlämnad innan! Blev så paff och kände mig så nertryckt där med benen i vädret att jag inte kom mig för med att svara något.

Men precis som msnorrland har jag hört mycket gott om deras mvc.

• nuedetdax

Jag går hos Magdalena och Hanna nu under sommaren och jag tycker att Hanna verkar lite bättre då hon berättar om biverkningar och gör regelbundna kontroller mot vad som kan sägas om Magdalena som sa till mig att pergon inte gav några biverkningar alls.

Nu får jag inte äta pergo längre då jag vart överstimulerad!

Lycka till nu!

• Mabiehl

Jag kan bara säga gott om Mamamia. Snabb trevlig service, bra kontakt med Gyn/Obstr (JanÅke och Magdalena).
    Jag har fått svar på alla mina frågor och all den hjälp jag velat ha på ett bra sätt...men smaken är ju som baken det finns ju jättemånga andra privata gyn att prova.

• nuedetdax

mabiehl,
    Tycker inte du att Magdalena är stressad och inte förklarar så bra? Jag tycker om Mamamia i övrigt men just hon är så stressad.

• förortsmamma

jag gick på utredning hos janåke. Duktig men stressad. Hängde inte riktigt med i svängarna och blev själv stressad.

• Winnie

Är extremt missnöjd med Mama Mia, bytte till Oktavia och är supernöjd. Har hört mycket dåligt om Mama mia just när det gäller utredningar, men också mycket gott om dem när det gäller den övriga biten. De verkar kunna sin sak på andra områden som t.ex UL, mödravård etc. men fertilitetsutredningar borde de INTE syssla med...

• Ellenita

Jag tycker Hanna på Mamamia verkar förvirrad och jag har svårt att förstå henne. Jag är missnöjd med Mamamia på Karlaplan.
    Tycker att när man försöker få kontakt med dem så är det svårt och då ska man maila, vilket jag gör. Sedan får man bara ett mail tillbaka fast jag vill prata med någon direkt.
    Min fråga är ifall Mamamia på Götgatan är bättre?

• Meramat

Hej,

Vi kommer göra IVF-behandling i Finland, börjar första runt årsskiftet. Jag har gått hos Jan-Åke på Mama Mia och är hyfsat nöjd. Lite väl snabb och stressad kanske, men ändå ok.

Jag har tänkt göra mina UL där under behandlingen under tiden som jag hormonstimuleras. Blir lite osäker när ni skriver om era negativa erfarenheter. Kanske ska kolla Octavia som så många lovordar.

Är det nån som upplever att de fått felaktiga besked/råd på MamaMia? Jag kan leva med att de är stressade, men inte med att de gör fel..

/MM

• MajaMärta

Jag var inte nöjd! Kom dit för mer än ett år sen, de kollade mannens sperma, att jag har ägglossning (blodprov) och en snabb gybkoll. Sen blev det remiss till IVF - och inget mer!! Sökte ny läkare efter tips, 6 månader senare, som frågade om jag bl a röntgat äggledarna (kan vara en förklaring). Det hade jag inte så det gjordes samt att vi fick göra 3 inseminationer, stimulerade med Pergotime. Dessa lyckades visserligen inte men det var ju skönt att göra något, försöka påverka och inte bara vänta. Nu har det blivit privat IVF i väntan på landstingets.

• latebloomer

Jag har gått hos Jan-Åke som numera finns på MamaMia i över 10 år och där försökt få igenom en utredning för att undersöka vari problemet ligger att jag inte blivit gravid efter ca 2 års försök. Tyvärr har jag bara fått till en - som jag förstår - ganska knapphändig hormonanalys samt en diagnos på PCO utan underlag eller förklaring hur denna diagnos blivit ställd. Jan-Åke meddelade efter en andra provomgång att proverna och vul ser bra ut, jag hade dessutom många och unga ägg men att bästa sättet för mig och min partner att bli gravida är via IVF eller ICSI, utan att direkt förklara varför??

Maja-Märta: Det var mer än vad jag fick! Jag har frågat om både spermaprov för min partner samt remiss till IVF men har inte fått någon hjälp alls med detta, utan endast blivit hänvisad att ta kontakt med privata kliniker som kostar ca 50 000 kr!!!

Jan-Åke är snabb och mjuk under själva undersökningen, men tyvärr upplever jag honom ganska forserad, oempatisk och ointresserad av att hjälpa just mig, trots att jag är trogen patient sen många år. Känner mig förbisedd och ledsen att jag inte får den hjälp jag behöver. Så, jag kan inte rekommendera MamaMia för utredningar.

• mikamela

Hej,
    Vi har precis kommit hem från en uppföljningtid hos Jan-Åke på MamaMia och jag kan bara instämma i vad MajaMärta, latebloomer mfl skriver... Jag är inte det minsta nöjd med MamaMias utredning!

Första tiden kändes positiv, snabbt en pergotime kur efter de obligatoriska proven, sen spermaprov för min sambo och sen ingenting.... Svårt att få boka tid (2 månaders kö varje gång!) omöjligt att få kontakt med Jan-Åke via telefon.... Och nu när vi äntligen är på vårt uppföljningsmöte så svamlas det en massa om spolning och sprutor men ingenting som han kan rekommendera mig för allt ser ju jättebra ut och sambons prover var ju också bra..... Utan han rekommenderar oss bara att gå hem och fundera ut vad vi vill göra härnäst... å hela mötet känns jättestressat! När man äntligen sitter där vill ju få stöd och kunskap om vad de rekommenderar för just mig! Efter påtryckning skickades åtminstonde remissen till IVF iväg.

Funderar nu starkt på att byta till Sophiahemmet eller Oktaviakliniken. Någon som har en rekommendation vilken av klinikerna vi ska vända oss till av ovan två?

Hoppet är väl det sista som sviker människan...!?

• Ruvarpodden

Hej alla. Jag och en vän har gått igenom flertalet ivf försök innan vi fick barn. Nu har vi startat Ruvarpodden för att prata mer om ofrivillig barnlöshet och allt vad det innebär! Tanken är att vara er vän genom all skit och prata om ivf utan skam utan med mycket hjärta. In och lyssna!

Svar på tråden Utredning på Mama Mia?