• Naty

Vegetarisk mat!

Nu har jag lessnat pa trakiga lunchboxar. Pastasallad, nudlar med stekta gronsaker.. osv osv. ett hemskt ekorrhjul.

Har ni tips pa bra och enkla vegetariska ratter sa ar ni mycket valkommna att dela med er for nu har jag idetorka! Helst inget som tar lang tid att gora eftersom det blir trakigt i langden i o med att det e mat som jag ska ta med till jobbet.

• Svar på tråden Vegetarisk mat!
  • Naty

japp, men jag har borjat fa avsmak for veg.schnitzel.
    Har kopt en pase fryst quorn, kottfars, men har inte gjort nagot med den an...

• förtja

Kikärter
    krossade tomater
    vitlök
    gullök
    salt
    peppar
    massa curry

möjligtvis nån grädde, typ havregrädden Oatly. Stek ihop, rör ihop.. ät med ris, bulgur eller qinoua (hur det nu stavas)

-----------------

Marinera tofubitar som du skurit i fyrkanter. Trä på spett. Grilla i ugn eller ute. Ät med vad som helst till.

----------------

Skär qournfiléerna på mitten (så dom blir tunna)
    Lägg ost och örter imellan, stek! Ät vad som helst till.

----------------

Findus tomatsoppa, ha i stekta kikärter, strö över riven ost, Ät nybakta mackor till.

---------------

Ärtsoppa med pannkakor till efterätt.

---------------
    Gör hemmagjorda falfelrullar.
    ------------

haha.. ska jag fortsätta?

• korven72

Okej =) Här kommer lite tips då...

Quorn:

Grytor -
    *taigryter där du byter ut kyckling mot Q och serverar med ris
    *höstgryta med svamp, morötter, lök

Grill-
    *Marinera Quornfiléer och grilla eller trä på spett med grönsaker, servera med ugnspotatis och tzatsiki.

Övrigt...
    *veggofärs- gör en klassisk färssås med lök och tomatkross
    *lasange med spenat, fetaost och soltorkade tomater
    *paj med mozarella, tomater och paprika

Pasta
    *olika grönsakssåser

• Naty

fortja..

oj oj oj,. tackar sa mycket... antecknar.. hehe
    ska ivag o kkopa quornfileer i helgen!

• sakaij
    förtja skrev 2007-08-03 21:00:32 följande:
    Kikärterkrossade tomatervitlökgullöksaltpepparmassa currymöjligtvis nån grädde, typ havregrädden Oatly. Stek ihop, rör ihop.. ät med ris, bulgur eller qinoua (hur det nu stavas)-----------------Marinera tofubitar som du skurit i fyrkanter. Trä på spett. Grilla i ugn eller ute. Ät med vad som helst till. ----------------Skär qournfiléerna på mitten (så dom blir tunna)Lägg ost och örter imellan, stek! Ät vad som helst till.----------------Findus tomatsoppa, ha i stekta kikärter, strö över riven ost, Ät nybakta mackor till. ---------------Ärtsoppa med pannkakor till efterätt.---------------Gör hemmagjorda falfelrullar.------------haha.. ska jag fortsätta?
    Ja, gärna.
  • förtja

Svensson mat

Gör egna bönbiffar med smak av persilja och citron.
    Käka färskpotatis till och en kall sås på matlagningsyoughhurt, majonäs, bostongurka salt och peppar. Kokta ärtor och rivna morötter.

-------------

Skär whateverkorv-du har hemma i bitar, stek med champinioner lök och vad man nu gillar.
    Gör en sås runtom med vanlig vit sås som stomme.
    Gör hemmagjort potatismos och spritsa ut i ugnsform, häll korvsåsen i mitten. Strö över ost och dekorera med tomatskivor.
    Släng i ugnen.

--------------

chili sin carne

Gör en färsås med massa lök och torkad röd chili.
    Häll i vita bönor i tomatsås.
    Ris till, givetvis

------------

Hemmagjord pizza.

Glöm inte bort att stekta qournbitar, marinerade bönor och annat proteinrikt är jättegott att ha på!

------------

Att alltid ha i kylen.

Ta en bunke:
    Häll i kikärter, hackad röd och gulök, pressad vitlök, salt, peppar, persilja och citron.
    Häll på olivolja och vinäger.

Gott att ha till mat. På mackor eller sleva i sej som det är till mellanmål!

• förtja

Piroger med massa olika innehål är jättebra att ha i Frysen. Gör dom samtidigt som den hemmafjorda pizzan. Gör minipizzor också!
    Speciellt om man har små barn som blir hungriga hela tiden (haha)

Gott i är typ.

Färs (såklart)
    feta ost oliver och spenat.
    Champinioner och massa kryddor.

och allt annat

• Seven of Nine

En supergod pastasås:

10-15 gröna oliver - skivade
    10-15 svarta oliver - skivade
    1,5 -2,5 msk kapris
    1-2 vitlöksklyftor
    1/2 - 1 buljongtärningar
    1 burk krossade tomater
    matfett - gärna olja
    basilika
    svartpeppar
    ev. lite oregano

1. Skär oliverna i små, tunna skivor
    2. Pressa olivklyftorna i matfett i en kastrull. Låt fräsa.
    3. Tillsätt krossade tomater, oliver, kapris.
    4. Låt puttra under några minuter. Smaka av med kryddor och buljong.
    5. Servera till pasta.
    6. Eventuell kan man tillsätta lite riven ost och persilja på slutet.

Smaklig måltid!

• litenlängtan

Jag brukar göra en paj med en tomatsås, feta och oliver i...
    väldigt god med lite smak av pizza

Pajdeg finns ju i många olika recept; gör gärna en med grovt mjöl och kesella i och förgrädda i ugn ca 10 min...

Koka ihop krossade tomater, 1 gul lök och massor med oregano, svartpepar och lite salt & socker

täna feta och blanda gröna och svarta urkärnade oliver på botten av det förgräddade pajskalet, häll tomatkrosset över och strö till sist på riven ost på toppen, in i ugn igen tills osten är gyllenbrun!

Är bättre dagen efter när den fått stå till sig, perfekt att frysa!

DN har en perfekt databs där man kan söka på enbart vegorecept...

www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&searchDepartmentArt1968=118&param0Art1968=xxxkeyword_articletypexrecipe&d=118&a=1968&timeOptionArt1968=0&param1Art1968=xxxvegetarianxtrue&previousRenderType=3

liite lång länk där

• Alfonsia

Vill rekommendera världens bästa kokbok, GRÖN BARNMAT! av Elisabeth kylberg. Många goda, billiga, lättlagade, vegetariska och veganska rätter... Älskar den!

• sakaij
    Alfonsia skrev 2007-08-03 22:12:42 följande:
    Vill rekommendera världens bästa kokbok, GRÖN BARNMAT! av Elisabeth kylberg. Många goda, billiga, lättlagade, vegetariska och veganska rätter... Älskar den!
    Tack för tipset! Ska inhandlas direkt!
  • moondaisy

LINSSOPPA MED ÄPPLE är en favvosoppa i vår familj och SUPER enkel att göra! Det här räcker lagom till mamma, pappa o en vrålhungrig 2-åring + en lunchmatlåda till en lagomhungrig mamma på jobbet dan därpå...

2 äpplen i småbitar
    2 dl välsköljda röda linser
    1 vitlöksklyfta
    3-4 dl vatten
    1 buljongtärning
    koka till mos 10-15 min.

Stavmixa till helt slät konsistens.
    Späd med mer vatten, (3-4 dl) så det blir ca 7 dl totalt i soppan.

Smaka av med massor av nymalen svartpeppar o ev lite salt.
    Lite hackade örter kan vara gott på (och snyggt, den blir inte så värst färgglad, men gooood )

Ät med en klick keso eller crème fraiche och en god macka!

• Misfits

Hej!!! Jag tappade bort er JÄTTELÄNGE! Nu är jag tillbaks måste läsa ikapp en och en halv tråd tror jag suck

• Naty

tack för alla recepten!! Jätte bra, nu får man lite inspiration igen!

• Naty

litenlängtan, kan jag få receptet på pajdegen som du har? låter ju supergott

• zamihr

Åh vilken bra tråd!!!!

Behöver också få inspiration... Jätte bra förslag och recept! Tack.

• litenlängtan

Naty:

jag kollade på Arlas hemsida, de brukar ha samma pajrecept i alla sina foldrar... så det här receptet brular jag använda:

Pajdeg:
    75 g smör el margarin
    2 1/2 dl vetemjöl
    3/4 dl Kesella lätt

fast jag brukar byta ut 1 dl vetemjöl mot typ grahamsmjöl...

För övrigt så har arla också en bra receptsamling, där man kan välja "gröna rätter"... www.arla.se

Lycka till!

Svar på tråden Vegetarisk mat!