• Jaylin

Fönsterskydd för katt? Hur gör ni?

Hej!

Vi har en liten innekatt (6 mån) som tyvärr (jag känner mig som världens hemskaste matte) trillade/hoppade ut ur fönstret i natt. Vi hade fönstret på glänt, men med en stor blomkruka och fruktfat för - vi trodde aldrig att han skulle kunna ta sig över eller förbi det. Men min man hittade vår lilla katt i porten i morse när han gick till jobbet (och hur han kommit dit är ett mysterium! Genom två stängda dörrar...)
    I vilket fall så mådde ju katten INTE bra och är fortfarande hos vetrinären, vi ska hämta honom kl 21 och sedan visa upp honom i morgon igen.

Nu måste vi ju fixa våra fönster på något sätt - hur gör ni?

• Svar på tråden Fönsterskydd för katt? Hur gör ni?
  • Hera78

I min förra lägenhet snickrade min far ihop en träram med ett insektsnät påhäftat och i träramen satte jag två små hakar på vardera långsida och i fönsterramen satte jag små öglor så att ramen gick att haka fast eller ta bort ifall man inte ville ha den där alltid.

Jättesvårt att beskriva men jag hoppas du förstår hur jag menar. Jag kunde ha mitt fönster öppet helt och katten satt/låg på fönsterbrädan och tittade ut och dessutom slapp jag få in insekter

• Jaylin

Det låter som en bra idé men det blir nog inte mycket snickrat här... men man kanske kan sätta fast myggnät med häftstift eller kardborreband?
    annars får vi väl be någon snickare fixa det åt oss, något måste göras iaf!

Tack för ditt tips!

• dekad

Kardborreband lär nog inte vara så svårt för katten att få loss.
    Jag tror att det är bäst med en snickrad ram. Om katten är väldigt sugen på att pilla på näten kan det vara en idé att använda typ svetsnät istället, fast då får man kanske in myggos iofs

Hoppas kissen snart mår bättre!

• Hera78

Ja, man kan nog variera det där på många sätt tror jag, men någon form av nät är nog det bästa. Min katt älskade att ligga i det där fönstret och titta ut, det stod öppet dygnet runt under vår/sommar och en bit in på hösten

• bubele

vi har myggnät med kardborreband. Funkar, katterna fattar att de inte skall hoppa på det.

Fransk balkong och hoppavstånd ner till gatan...och så har de j*****a satt upp ett nät jag inte kan ta mig igenom!

• skorpionen80

Vi har också en ram med hönsnät (så katterna inte kan ta sig ut) och på det myggnät så mygg och andra stickande insekter inte kan ta sig in.

Jag hade inte vågat ha endast myggnät, tänk om katten börjar klättra på det? Känns inte som att det håller...

• Jaylin

Hönsnät är ju en idé! Jag tror att vi får åka till byggvaruhus och fundera lite på vad som är bäst.

Tack för alla era tips!

• Hera78

Vet inte vad det var för nät jag hade i min ram, men det var i någon form av metall, hur mycket katten än vässade klorna på det så gick det inte hål eller förstördes. Samtidigt var hålen så små så att mygg och liknande inte kom in... ett himla bra nät

• Ammi1970

ram med hönsnät och myggnät här med, funkar kanon....

• vinylblomma

Jag har använt kompostgaller, fungerar jätte bra.

• Majsan70

Vi har nätat in balkongen så de inte kan ramla ut o sen har vi aldrig öppet några fönster om det inte är lås på dem o minimal öppning.

• LillaLulla

häftstift är ingen bra idé, om katten ger sig fan på det så kan den lyckas få bort ett och svälja... Men annars tycker jag att du har fått en hel del goda tips här!

Svar på tråden Fönsterskydd för katt? Hur gör ni?