• Anonym

Är man för alltid prickad hos Inkasso?

medan jag varit på semester några veckor har jag fått påminnelse från Tradera om att betala en räkning på 71 kr+ 50 kr i påminnelse, totalt 121 kr. det stod att jag va avstängd pga obetald fakrura o att om jag inte betalade inom 10 dagar kunde det gå till inkasso. jag åkte bort den 8 och mailet kom den 9 ... kom hem den 23 o då betalade jag direkt, men dessa tio dagar hade ju gått ut då..

är det nån risk att jag kommit till inkasso? o finns man för alltid med i deras system , alltså är man prickad för alltid eller? tas man bort sen?

• Svar på tråden Är man för alltid prickad hos Inkasso?
  • Anonym

man blir inte prickad innan man blir skickad till kronofogden och en prick tas bort efter fem år.

• lurksmulan

Om du inte fått ytterligare krav från ett inkassobolag har de inte skickat ärendet vidare.
    Och som ovanstående skrev, du får ingen prick om det inte skickas vidare till KF, du brukar ha ungefär 3 veckor på dig från det att du får inkassokravet till att ärendet skickas för betalningsföreläggande hos KF.
    Det bästa är ju att du kontaktar Tradera för att dubbelkolla att allt är betalt och okej och att de inte har några krav kvar på dig.

Mamma till Laban 050131 och Polly bf 070805
  • bigmacoco

Ingen fara!! Inkassoföretag kan INTE pricka ngn, och för att få en betalningsanmärkning krävs hårt jobb. Man måste missa flera "chanser" att betala innan det händer.

För privatpersoner finns en ev. "prick" kvar i 3 år, för näringsidkare 5 år.

• Anonym
    Anonym skrev 2007-08-02 08:44:22 följande:
    man blir inte prickad innan man blir skickad till kronofogden och en prick tas bort efter fem år.
    3 år!
  • elocin

TIPS! Viktigt att betala till inkasso även om man redan har betalt räkningen
    Man skall se till att betala inkassoräkningar/påminnelser även om man vet att man redan har betalt  för att säkra att räkningen inte går vidare till kronofogden. Det kan vara väldigt bökigt att få bort en prick ur kronofogdens register, då är det ofta lättare att visa företaget att man dubbelbetalat en räkning och få pengar tillbaka av dem.

Snart mamma...
  • Anonym (jag)

Du får inga betalningsanmärkningar på Inkasso. Däremot om ett utslag gjorts hos Kronofogden så har du anmärkningen. Om du har betalat räkningen så avvakta om det kommer från Inkasso. Då kan du kontakta dem och ev. skicka in kvitto på att det redan är betalt. I regel så kontrollerar Inkasso med uppdragsgivaren att betalningen inkommit och du får då ett brev om att skulden är reglerad.
    Det finns inga lagar som säger att ett visst antal påminnelser ska gå ut. Det räcker egentligen med huvudfakturan som står obetald. Det är bara företagarna som oftast är generösa och erbjuder en chans till att få betalt varför de skickar påminnelse. Det kostar ju trots allt för företagen att anlita Inkasso så de drar sig i det längsta om de kan.

• beEMbe
    bigmacoco skrev 2007-08-02 08:47:31 följande:
    Ingen fara!! Inkassoföretag kan INTE pricka ngn, och för att få en betalningsanmärkning krävs hårt jobb. Man måste missa flera "chanser" att betala innan det händer.För privatpersoner finns en ev. "prick" kvar i 3 år, för näringsidkare 5 år.
    hårt och hårt det vet jag inte
    Jag var borta på semester i 5 veckor när jag kom hem så låg ett fult brev från kronkalle.
    Och vad var det...jo en påminnelseavgift på den räkning jag hade betalat men någon dag sen. Så den hade fått en påminnelse från inkasso på 150 kr som gick till kf. När jag kom hem så var dem uppe i 930 kr Men jag satte in pengarna på en gång och slapp prick eftersom jag bad och bönade och förklarade läget.
  • Anonym (kf)
    elocin skrev 2007-08-02 09:00:31 följande:
    TIPS! Viktigt att betala till inkasso även om man redan har betalt räkningenMan skall se till att betala inkassoräkningar/påminnelser även om man vet att man redan har betalt  för att säkra att räkningen inte går vidare till kronofogden. Det kan vara väldigt bökigt att få bort en prick ur kronofogdens register, då är det ofta lättare att visa företaget att man dubbelbetalat en räkning och få pengar tillbaka av dem.
    Kronofogden ger inga prickar utan det är kreditföretag som ger prickar baserat på information från kronofogden.
  • bigmacoco

beEMbe skrev 2007-08-02 09:49:24 följande:

hårt och hårt det vet jag inteJag var borta på semester i 5 veckor när jag kom hem så låg ett fult brev från kronkalle.Och vad var det...jo en påminnelseavgift på den räkning jag hade betalat men någon dag sen. Så den hade fått en påminnelse från inkasso på 150 kr som gick till kf. När jag kom hem så var dem uppe i 930 kr Men jag satte in pengarna på en gång och slapp prick eftersom jag bad och bönade och förklarade läget.
    Men för att få en betalningsanmärkning är sista chansen ett delgivningsbrev man får av polis eller får rekommenderat på posten (man signerar att man hämtat ut det), och efter det datum man fått brevet har man 10 dgr på sig att betala. DET är ganska svårt att missa, menar jag... Du slapp förmodligen "pricken" för att du betalat allt du skulle plus att det inte gått så långt, för man kan INTE tjata bort en betalningsanmärkning när den sista tidsfristen gått ut.
  • bigmacoco

Och struntar man i brevet, eller vägrar ta emot det - då får man självklart också en "prick" och då per automatik efter 10 dgr.

• bigmacoco

Anonym (kf) skrev 2007-08-02 10:21:45 följande:

Kronofogden ger inga prickar utan det är kreditföretag som ger prickar baserat på information från kronofogden.
    Ok, det visste jag inte men då är det ju ÄNNU viktigare att man tar kontakt med Kf för de kan ju hjälpa innan man hamnat där.
  • Anonym

då antar jag att jag inte blivit prickad...

jag har inte fått nåt brev eller nånting, o betalningen är godkänt sen ett par dagar. på tradera kan det ta upp till 5 dagar innan betalningen godkänts.

jag blev orolig för jag fick samtal ifrån det där jäkla Transcom, o jag trodde dom sysslade med inkasso, men så är tydligen inte fallet. dom är bara jobbiga ändå

• beEMbe

Jag hade tio dagar på mig ,det hade gått mer när jag kom hem. det hade nästan gårr 20 dagar och 2 kr brav hade jag fått. Men jag tackar bara min lyckliga stjärna att jag ej fck en prick.

Svar på tråden Är man för alltid prickad hos Inkasso?